آیا بازار سرمایه وارد سیکل صعودی شده است؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
پیش‌بینی بورس۲۲ آبان ۱۴۰۲

کیان آنلاین – شیوا سپهری: طی چند روز گذشته انتشار اخباری، چون فرموله‌کردن نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و واگذاری بلوک ایران خودرو موجب سبز پوشی بازار بورس شده است. افزایش نسبی معاملات در بازار و رشد شاخص کل طی چند روز این فرض را تقویت می‌کند که آیا بازار سرمایه وارد سیکل صعود شده و می‌تواند نسبت به بازار‌های موازی که عمدتاً در شرایط ثبات و رکود به سر می‌برند، گوی سبقت را برباید و سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند؟ آیا افزایش نسبی تقاضا به هفته آتی نیز سرایت خواهد کرد و آیا بازار سرمایه می‌تواند در هفته آینده روند نسبتاً رو به رشدی را طی کند؟ «محمد غفوری» کارشناس بازار‌های مالی در گفت‌وگو با کیان آنلاین به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

بازار بورس در تابستان رشد داشت

غفوری با اشاره به فضای صعودی بازار سرمایه پیش از اردیبهشت ماه امسال اظهار داشت: طی چند ماه گذشته ما یک دوره صعودی را تجربه کردیم. از آنجا که مهم‌ترین درایور و محرک رشد بازار سرمایه قیمت دلار بود و بورس نسبت به دیگر بازار‌ها دچار عقب‌ماندگی نسبت بازار دلار بود، این وضعیت صعودی طبیعی بود. اما از نیمه دوم اردیبهشت ماه تا تیر ماه فضای رکودی و رو به اصلاحی در بازار سرمایه اتفاق افتاد. در هفته جاری فضا یک مقدار تغییر کرده و سرمایه‌گذاران نسبت به ترند بازار و وضعیت سودسازی شرکت‌ها کمی امیدوارتر شده‌اند و ما این را افزایش ارزش معاملات و افزایش صف خرید و حجم معاملات طی چند روز کاری اخیر شاهد هستیم.

وی افزود: ذات بازار‌های مالی این است که هر فرازی نشیبی دارد و هر نشیبی فرازی را در پی دارد. به این معنا که قرار نیست در بازار بورس یک ترند در بلند مدت کاملاً صعودی باشد بلکه شرایط نزولی را نیز تجربه خواهد کرد. بعد از آن رشد، فضایی به وجود آمد که سه ماه است شاهد آن هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش مهم حقوقی‌ها در بازار سهام تاکید کرد: از آنجا که مهم‌ترین متولی بازار سرمایه دولت است، اخبار تاثیر زیادی دارد. در واقع مهمترین تاثیرگذارانِ بازار، سهام‌داران حقیقی نیستند بلکه حقوقی‌ها موثرتر هستند. اخباری از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نامعلوم بودن فضای ریسک سرمایه‌گذاری و رکود در خیلی از بازار‌های موازی باعث نزول بورس شده بود و اینکه نقدینگی لازم و سرمایه‌گذار در بازار را نداشتیم نیز موثر بود.

غفوری با بیان اینکه سیاست‌های بازارساز هم در سه سال اخیر در جلب اعتماد شکست خورده بوده است، گفت: در فضای رکودی عرضه اولیه‌ها غیر منطقی هستند. در مورد شاخص سازی در بازار نیز با اعتماد سرمایه‌گذاران بازی شده است. این‌ها نکات منفی بازار بوده است که التهابات منفی را بر بورس تشدید کرده است.

این کارشناس بورس خاطرنشان کرد: در تحلیل بنیادی، در حال حاضر خیلی از شرکت‌ها بازار فعلی را با بازار ۹۹ مقایسه می‌کنند. در بازار سرمایه در آن زمان خوشبینی شدیدی ایجاد شده بود و قیمت نسبت به سودسازی شرکت‌ها ربط چندانی نداشت، اما الان سودسازی‌ها به مراتب بهتر و منطقی‌تر است. خیلی از صنایع نسبت به سودسازی نرخ رشد‌های خوبی را تجربه می‌کنند و می‌توان گفت در شرایط فعلی بازار ارزانی را در مقایسه با سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی داریم. توصیه‌ام این است که اگر سرمایه‌گذاری قصد دارد پول مازاد خود را سرمایه‌گذاری کند بازار سرمایه می‌تواند برای بازه یک ساله مقصد خوبی باشد. بازار سرمایه در ایران بازار کوتاه مدتی نیست.

اگر رشد ارزش معاملات در بازار سرمایه به بالای هشت هزار میلیارد تومان برسد، می‌توانیم به بورس ایران امیدوار بود

غفوری درباره پیش‌بینی بازار بورس در هفته آتی بیان کرد: طی دو روز اخیر شاهد رشد ارزش معاملات بوده‌ایم و طی دو روز اخیر ورود نقدینگی به بازار را شاهد بوده‌ایم. اگر بتوانیم رشد ارزش معاملات در بورس را به بالای هفت تا هشت هزار میلیارد تومان برسانیم، می‌توانیم به رشد بازار امیدوارتر باشیم، اما اکنون لزوماً نمی‌توان گفت تغییر روند در بازار سرمایه اتفاق افتاده است و بازار به مدار صعودی بازگشته است. چرا که طی سه ماه قبل بازار افت قابل توجهی را تجربه کرد و این موج نوامیدی هنوز در بازار احساس می‌شود و سرمایه‌گذاران عمدتاً محافظه کارانه عمل می‌کنند. در نتیجه اگر ارزش معاملات افزایش یابد و صف خریداران تقویت شود، می‌توان به رشد بازار امیدوار بود.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما