وام ازدواج چقدر است + توضیحات کامل در مورد شرایط و اقتصاد و….

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
نرخ سود تسهیلات ازدواج عموماً 4 درصد است و با توجه به تغییرات سالانه تغییر می‌کند، اما دوره بازپرداخت آن متغیر است.
وام ازدواج ۴ درصدی

کیان آنلاین : وام ازدواج یکی از تسهیلات محبوب بین جوانان است. این وام، بیشترین تقاضا را در میان سایر تسهیلات بانکی دارد، زیرا کمترین سود بین تمام تسهیلات بانکی ایران را داراست.

نرخ سود تسهیلات ازدواج عموماً 4 درصد است و با توجه به تغییرات سالانه تغییر می‌کند، اما دوره بازپرداخت آن متغیر است. با افزایش مبلغ وام ازدواج در سال‌های اخیر، بسیاری از بانک‌ها دوره بازپرداخت آن را به 10 سال افزایش داده‌اند.

ثبت اطلاعات

برای دریافت وام ازدواج، ابتدا باید به سایت ve.cbi.ir رفته و اطلاعات موردنیاز را وارد کنید. پس از تکمیل اطلاعات، یک کد رهگیری 10 رقمی دریافت خواهید کرد.

سپس باید چند روزی صبر کنید تا سامانه تسهیلات بانکی مرکزی شعبه بانکی را که برای دریافت وام باید به آن مراجعه کنید، به شما معرفی کند.

در مرحله بعد، باید به شعبه معرفی شده رفته و مدارک موردنیاز را تکمیل کنید و ضمانت‌های لازم را ارائه دهید. پس از تأیید مدارک و ضمانت‌ها، می‌توانید وام ازدواج خود را دریافت کنید.

مراحل ثبت‌نام

  • اول: ورود به سامانه تسهیلات بانک مرکزی، تکمیل اطلاعات و گرفتن کد رهگیری
  • دوم: بازگشت به سامانه بعد از چند روز و تعیین شعبه بانکی که برای گرفتن تسهیلات باید به آن مراجعه کنید.
  • سوم: رفتن به شعبه بانک، تکمیل مدارک و گذاشتن ضامن موردنیاز برای وام ازدواج
  • چهارم: گرفتن وام

مبلغ وام ازدواج چقدر است؟

بانک مرکزی موظف است از محل پس‌انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را با دوره بازپرداخت 10 ساله پرداخت کند. با توجه به تأثیر سن در مبلغ وام، بیایید – یکبار برای همیشه – به این سؤال پاسخ روشن بدهیم؛ وام ازدواج چقدر است؟

وام ازدواج 440 میلیون‌تومانی

در حال حاضر، برای زوج‌هایی که مرد کمتر از ۲۵ سال و زن کمتر از ۲۳ سال دارند، تسهیلات ازدواج با مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان برای هر زوج و در کل ۴۴۰ میلیون تومان ارائه می‌شود.

اما اگر یکی از زوجین خارج از این رده سنی باشد، مبلغ وام آن‌ها متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، اگر آقای داماد ۲۵ سال داشته باشد و در محدوده وام قرض‌الحسنه ۲۲۰ میلیونی باشد، اما عروس خانم ۲۴ سال داشته باشد، در این صورت مبلغ کل وام به ترتیب برای آن‌ها ۲۲۰ میلیون و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود. این تصمیم با هدف ترویج ازدواج در سنین پایین‌تر، بر اساس مصوبه بودجه جاری اتخاذ شده است.

 

وام ازدواج 360 میلیونی

با توجه به اعلام رسمی، زوج‌هایی که از فروردین ۱۳۹۸ تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، می‌توانند ۱۸۰ میلیون تومان به‌ازای هر زوج و در کل ۳۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند.

این مبلغ حدود ۶۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و برای زوج‌هایی که مرد و زن به ترتیب بیش از ۲۵ و ۲۳ سال سن دارند، قابل اعمال است. لازم به ذکر است که درصورتی‌که یکی از زوجین یا هر دو نیز ایثارگر باشند، مبلغ وام ازدواج آن‌ها دو برابر می‌شود.

شرایط دریافت تسهیلات ازدواج در سال 1402

  • داشتن تابعیت ایرانی؛ بنابراین اتباع دیگر کشورها مجاز به دریافت این وام نیستند، اما ایرانیان خارج از کشور مشمول این تسهیلات هستند.
  • عدم دریافت تسهیلات قبلی قرض‌الحسنه ازدواج؛ به این معنی که هر ایرانی تنها یکبار می‌تواند این وام را دریافت کند. دریافت وام در ازدواج قبلی برای دریافت این وام معیار نیست، با این شرط که در ازدواج قبلی از این تسهیلات استفاده نکرده باشد.
  • نباید بیشتر از ۲۴ ماه از زمان ثبت عقد زن و شوهر گذشته باشد؛ این شرط برای تمام ازدواج‌های پس از سال ۱۳۹۸ اعمال می‌شود، اما در ازدواج‌های قبلی این شرط لازم نیست.

مدارک لازم برای ثبت‌نام وام ازدواج 1402

بدیهی است مهم‌ترین مدرک برای دریافت این وام سند ازدواج است. اصل و کپی سند ازدواج را به همراه داشته باشید. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه زوجین از مدارکی است که بانک از شما می‌خواهد.

از ضروریات ثبت‌نام وام ازدواج 1402 داشتن کارت ملی (دائم یا موقت) است. اگر هنوز برای دریافت کارت ملی اقدام نکرده‌اید زودتر دست بجنبانید.

اصل و کپی مدارک شناسایی ضامن یا ضامن‌ها از جمله مدارک مورد درخواست بانک از شما خواهد بود. فرد متقاضی می‌بایست آدرس محل سکونت و کد پستی ده‌رقمی خود را همراه داشته باشد.

  • نکته یک: پس از ثبت‌نام در سامانه تسهیلات وام قرض‌الحسنه ازدواج یک کد رهگیری 10 رقمی از سامانه دریافت می‌کنید. این کد رهگیری 10 رقمی را جایی یادداشت کنید؛ چون در مراحل بعدی به آن نیاز پیدا خواهید کرد.
  • نکته ۲: حداکثر ۱۲ روز وقت دارید تا بعد از دریافت کد رهگیری به بانک اعلام شده با همین مدارک بالا، مراجعه کنید.

نرخ سود و محاسبه قسط وام ازدواج 1402

قسط وام ازدواج چقدر است؟

می‌رسیم به سؤال اساسی یعنی قسط وام ازدواج چقدر است؟ اصولاً بازپرداخت وام ازدواج ۱۰ ساله (۱۲۰ ماهه) است. نرخ سود آن 4 درصد در نظر گرفته شده. اقساطش به طور مساوی است و بلافاصله، یک ماه بعد از دریافت وام شروع می‌شود. به این ترتیب مبلغ قسط وام ازدواج 1401 از این قرار است؛

  • قسط وام ۲۲۰ میلیونی: ماهانه حدود یک میلیون و ۸۳۳ هزار تومان (یعنی هر زوج جوان زیر ۲۵ و ۲۳ سال، باید مبلغ ۳ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان را ماهانه کنار بگذارند)
  • قسط وام ۱۸۰ میلیونی: ماهانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان (یعنی هر زوج باید ۳ میلیون تومان را ماهانه کنار بگذارند)

نکته: باید بدانید کارمزد ۴ درصدی وام به رقم قسط اول هر سال اضافه می‌شود.

شرایط ضامن وام قرض‌الحسنه ازدواج 1402

برای دریافت وام ازدواج، هر فرد باید با ارائه یک ضامن معتبر و صدور سفته، مدارک لازم را به بانک ارائه دهد. برای درخواست وام برای زوج، باید مدارک دو ضامن ارائه شود.

ضامن‌ها باید فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق خود را به بانک ارائه کنند. در اغلب موارد، بانک‌ها بازنشستگان را به‌عنوان ضامن وامشان می‌پذیرند.

در واقع ضامن می‌تواند کارمند رسمی یا پیمانی دولت، نیروهای نظامی و انتظامی، یا کسب‌وکارهای دارای پروانه کسب باشد، درصورتی‌که در زمان ضمانت فعالیت اقتصادی داشته باشد.

برای متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تأیید شود، کافی است (ممهور به مهر شورا).

سایر وثیقه‌ها هم از نظر بانک مرکزی قابل قبول هستند، از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنان.

بااین‌حال، بر اساس گزارش‌های دریافت شده توسط «رده»، برخی بانک‌ها به دلیل افزایش مبلغ وام از روش‌های مختلف، بیش از یک ضامن برای ارائه وام درخواست می‌کنند.

بااین‌وجود، در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، تأکید شده است که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌توانند به‌عنوان تضمین در مورد وام ازدواج، یارانه پرداختی به افراد را قبول کنند.

نکات برجسته

بانک مرکزی همچنین بیان کرده است که درصورتی‌که زوجین در سامانه ازدواج هر دو نفر، یک بانک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر کافی است، و منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای پرداخت اقساط هر دو قرارداد زوجین است.

بااین‌حال، بانک مرکزی اعلام کرده است که اگر فرد متقاضی از اعضای کارمندی رسمی یا پیمانی دولت، نیروهای نظامی و انتظامی، نهادها و مؤسسات عمومی (مانند کمیته امداد، شهرداری، هلال‌احمر و بنیاد)، یا بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری باشد، با ارائه گواهی کسر از حقوق خود، نیازی به ضامن نخواهد بود.

بانک مرکزی همچنین بیان کرده درصورتی‌که متقاضی اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به همان بانک دریافت‌کننده یارانه خود مراجعه کند، در چارچوب بخشنامه‌های مربوط به اعطای تسهیلات با پشتوانه یارانه، واریزی یارانه اجرا خواهد شد. با وجود تأکیدهای بسیار، اگر در هنگام درخواست با تعداد ضامن بیشتری مواجه شدید، تعجب نکنید!

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما