وضعیت بازار خودرو چه تغییری خواهد کرد؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
مرحله سوم فروش سامانه یکپارچه

کیان آنلاین – شیوا سپهری: بازار خودروی کشور در هفته گذشته نیز همچون هفته‌های گذشته روندی نزولی را طی کرد، اگرچه در اواخر هفته کم کم وارد شیب صعودی قیمت‌ها شد .  مسأله مهم در بازار خودرو این است که کاهش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه‌دار خواهد بود. عمده انتظارات کاهشی در حوزه خودرو در کشور به علت وعده واردات خودرو به وجود آمده است.  درباره علت کاهش قیمت خودروها باید به افزایش تولید و شفاف سازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه اشاره کرد. در این باب عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت در اظهاراتی به کاهش ۳۵ تا ۴۵ درصد برخی خودروها در بازار اشاره کرده است. اگرچه این کاهش قیمت تنها بخشی از افزایش قیمت فزاینده خودرو در ماه‌های اخر سال ۱۴۰۱ را جبران کرده است و هنوز قیمت خودرو با قیمت پیش از زمستان سال گذشته فاصله زیادی دارد.  به عنوان مثال پژو ۲۰۷ در سال گذشته ۳۳۸ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و قیمت پراید ۸۲ درصد افزایش را تجربه کرد. روند افزایش اندک قیمت در هفته دوم مرداد ماه در حالی ادامه پیدا کرد که البته در روزهای پایانی شاهد اندکی افزایش قیمت خودرو بودیم. البته قیمت فعلی خودروها در مقایسه با حباب قیمتی آن دیگر به طنز تبدیل شده است. کار به جایی رسیده بود که قیمت پژو ۲۰۷ به یک میلیارد رسیده بود! بنابراین طی این مدت که قیمت خودرو در بازار روند افزایشی با شیب کم را طی کرده، اگرچه مقداری از حباب قیمتی خودرو کاسته شده اما همچنان بازار خودرو پالس‌هایی خوبی را صادر نمی‌کند. باید دید که با تغییر پارادایم های اقتصادی و خبرهای مربوط به واردات خودرو ممکن است دوباره خودرو روند صعودی شدید قیمت را تجربه کند؟

قیمت خودرو در مرداد 1402

درحالیکه روند قیمت خودرو در طول هفته نزولی بود، اخر هفته شاهد افزایش چند درصدی قیمت ها در بازار بودیم. به نحوی که در ادامه افزایش قیمت خودرو ایرانی در بازار در روز پنجشنبه قیمت سمند ۵ میلیون تومان گران شد؛پژو پارس نیز با رشد ۱۰ میلیونی به ۶۱۵ میلیون تومان رسید و همچنین قیمت دنا پلاس اتوماتیک و دنده ای نیز در بازار ۱۰ میلیون تومان گران شد. ۲۰۷ اتوماتیک و دنده ای افزایش ۱۰ میلیونی داشت که قیمت مدل اتوماتیک دوباره به کانال ۸۰۰ میلیون تومانی وارد شد.  در خودروهای سایپا نیز قیمت شاهین و پراید ۱۵۱ در بازار ۵ میلیون تومان افزایش یافت.

در هفته گذشته سمند EF7  با افزایش ۳۵ میلیون تومانی همراه بود که افزایش ۶ درصدی در قیمت این خودرو را طی هفته گذشته نشان می‌دهد. دنا پلاس اوتوماتیک توربو در اخر هفته قیمت ۸۲۰ میلیون تومانی را ثبت کرد که افزایش ۲۵ میلیون تومانی  یعنی ۳ درصدی را یک هفته در قیمت این خودرو نشان می‌دهد.  پژو پارس دو گانه سوز نیز با ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت همراه بود که

در این هفته همچنین پژو GLX 405 دوگانه سوز از ۵۲۰ میلیون تومان به ۵۴۰ میلیون تومان رسید که افزایش ۴ درصدی را طی هفته دوم مرداد ماه ثبت کرده که افزایش ۶.۴ درصدی را تجربه کرده است.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما یکی از بیشترین افزایش قیمت‌ها را در هفته گذشته تجربه کرد. این خودرو با ۴۰ میلیون افزایش قیمت، ۵.۲ درصد رشد داشت.

قیمت خودرو رانا LX  نیز در هفته‌ای که گذشت با ۲۰ میلیون تومان افزایش ۴.۵ درصدی را نشان داد. هایما s5 توربو و هایما s7 توربو تغییرات چندانی را ثبت نکردند و هر یک ۱.۷ درصد افزایش قیمت داشتند.

سمند سورن پلاس نیز با ۳۵ میلیون تومان افزایش، ۶.۴ درصد افزایش قیمت داشت.

تارا اتوماتیک نیز یکی از خودروهایی بود که با ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت به ۷۷۵ میلیون تومان رسید. فوتون تونلند G7 اتوماتیک از جمله خودروهایی بود که در این هفته افزایش قیمت را تجربه نکرده و همچنان روی ۲ میلیارد تومان ایستاده است.

پیش‌بینی بازار خودرو در تابستان

اعداد و ارقام نشان می‌دهد که بازار خودرو در هفته گذشته چندان تحولات شگرفی به خود ندید و بازار خودرو همچنان منتظر سیگنال‌هایی برای تغییر هستند. بلاتکلیفی خودروهای وارداتی از دلایل عمده سردرگمی قیمتی در بازار خودرو است. انتظار برای تعیین وضعیت خودروهای وارداتی باعث شده است تا بازار شکل انتظاری به خود بگیرد. هر چه هست خودروهای وارداتی بر اساس اعلام گمرک در انتظار بررسی استاندارد هستند و البته روز چهارشنبه اعلام شد که بالاخره مجوز استاندارد برای خودروهای وارداتی پس از گذشت دو ماه صادر شده است و همین تحولات احتمالا هفته اتی بازار خودرو را با تغییرات مهمی روبه‌رو خواهد کرد و واکنش قیمت‌ها به خبر ورود خودروهای وارداتی محسوس‌تر خواهد شد.

هرچه هست این حالت تعلیق در بازار خودرو مربوط به مسأله واردات خودرو است. با وجود ثبت نام از متقاضیان خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه هنوز هیچ خودرویی تحویل مشتریان نشده است. در نیمه اسفند‌ سال ۱۴۰۰ بود که دستور ۸ ماده ای برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» به طور رسمی ابلاغ شد که در بند چهار این دستورالعمل تاکید شده بود به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید، در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو حدکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

بنابراین در راستای تحقق مفاد این دستورالعمل در ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کلیات واردات خودرو در دولت به تصویب رسید و با این مصوبه بعد از چهارسال ممنوعیت واردات خودرو؛ فرآیند واردات خودرو از سر گرفته شد. هنوز خیلی‌ها منتظر تحقق این وعده هستند. به ویژه افرادی که در سامانه یکپارچه خودرو ثبت نام کرده‌اند و هنوز خودروهای خود را دریافت نکرده‌اند. باید تاکید کرد که از زمان ثبت نام متقاضیان خرید خودروهای وارداتی نزدیک به ۶ ماه گذشته است و وعده سه ماهه سایپا در این خصوص نیز محقق نشده است. این مسأله به ابهامات ترخیص خودروهای چانگان از گمرک باز می‌گردد. در نهایت اخرین اخبار از سوی مهدی ضیغمی اعلام شد.  مدیر طرح واردات خودر وزارت صمت و سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران درباره خودروهای وارداتی و ترخیص آن از گمرکات گفته است: «براساس تعاملات انجام شده با سازمان استاندارد و حتی حضور رئیس سازمان استاندارد در گمرک غرب تهران ترخیص خودروها با سرعت بیشتری همراه شده است.» باید دید خودروها در چه زمانی تحویل خریداران خواهد شد و واکنش بازار خودرو به این چه خواهد بود؟

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما