قیمت خودرو ثابت می‌ماند؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
قیمت خودرو

کیان آنلاین – شیوا سپهری: بازار خودرو در ایران از اواسط بهار تاکنون شرایط نزولی را طی می‌کند به نحویکه دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ پژو پارس TU ۵ نسبت به روز گذشته با ۲ میلیون تومان افزایش قیمت با ۵۸۵ میلیون تومان رسید.

قیمت انواع خودرو

امروز دوم مرداد ماه پژو ۲۰۷ نیز با کاهش قیمت در بازار آزاد مواجه بود به طوری‌که پژو ۲۰۷ دنده‌ای برقی که روز گذشته با هشت میلیون کاهش قیمت مواجه شده بود و قیمت ۶۰۰ میلیون تومان را در بازار آزاد کسب کرده بود، امروز بدون تغییر با همین قیمت خرید و فروش شد. ضمناً پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما با دو میلیون کاهش قیمت به ۶۳۵ میلیون تومان رسید.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز ۱۲ میلیون تومان کاهش قیمت داشت به نحویکه به قیمت ۷۳۰ میلیون تومان رسید. تارا اتوماتیک نیز با هفت میلیون تومان کاهش قیمت به نرخ ۷۴۸ میلیون تومان رسیدند. هایما اس ۵ (S ۵) پلاس با بیش از ۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد و قیمت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان را به ثبت رساند.

تیبا ۲ هاچ‌بک افت قیمتی را نسبت به روز گذشته در میان محصولات داخلی داشت. این هاچ‌بک با ۷ میلیون تومان کاهش، به قیمت ۳۳۳ میلیون تومان رسیده و بیشترین درصد افت قیمتی را در میان محصولات ایرانی را از آن خود کرد.

پراید ۱۳۱ و پراید ۱۱۱ پس از پنج میلیون تومان کاهش قیمت در روز یکشنبه، فعلاً روند ثبات قیمتی را برگزیدند. امروز نیز بدون هیچ‌گونه تغییر و به ترتیب با نرخ‌های ۳۱۰ میلیون و ۳۲۰ میلیون تومان معامله می‌شوند.

لیست قیمت خودرو‌های پرفروش ایران

سمند LX: ۳۲۰۰۰۰۰۰۰ تومان
دانا: ۴۱۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۴۰۵: ۲۹۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲: ۳۱۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان

شرایط کاهش قیمت خودرو طی یک روز به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت بازار همچنان نزولی است و از اواسط اردیبهشت ماه رکود در بازار خودرو ادامه داشته است. به طوریکه قیمت‌ها به نصف قیمت فروردین ماه رسیده است.

این روز‌ها اختلف قیمت بین خودرو نمایشگاهی و آنلاین زیاد است. اگر به دنبال این هستید که خودرو را با قیمت ارزان‌تری خریداری کنید، بهتر است از نمایشگاه خرید کنید. در عین حال اگر می‌خواهید با قیمت بیشتری خودرو خود را بفروشید آن را سایت‌های آنلاین فروش خودرو آگهی کنید.

علت کاهش قیمت خودرو چیست؟

کارشناسان تاکنون علل مختلفی برای کاهش قیمت خودرو بیان کرده‌اند. از آنجا که بازار خودرو با بازار هم ارز یعنی دلار نسبت زیادی دارد، ریزش قیمت دلار به زیر سقف ۵۰ هزار تومان و ریزش آن در روز‌های اخیر به کانال ۴۸ هزار تومان از دلایل اصلی کاهش قیمت خودرو بوده است. طبیعتاً به هر دلیلی اگر قیمت دلار افزایش یابد باید منتظر افزایش قیمت خودرو با یک فاصله زمانی باشیم. از آنجا که پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت دلار مبنی بر ثبات در بازاراست، بنابراین پیش‌بینی کارشناسان خودرو این است که قیمت نزولی خودرو طی یکی دو ماه آینده ادامه داشته باشد.

با اینحال یکی از مولفه‌های مهم بازار خودرو افزایش تولید داخل در سال ۱۴۰۱ بوده است. همچنین با رگبار خبری در خصوص واردات خودرو ماوجه بودیم که امید به بازار خودرو تزریق کرده بود. اگر این دو قیمت همچنان تاثیر خود را بر بازار بگذارند و خبر ناگواری در این خصوص نشنویم، احتمالاً همین وضعیت کاهش قیمت در بازار خودرو ادامه‌دار شود.

کارشناسان معتقدند که یکی از عوامل اصلی در بالا رفتن قیمت خودرو در سال‌های ۹۶ و ۹۷ ممنوعیت‌هایی بوده است که بر سر واردات خودرو از سوی دولت ایجاد کرده بودند. همین امر موجب شد تا خودروسازان نیز زیان انباشته زیادی پیدا کنند. این درحالی است که پیش از آن مقدار واردات خودرو به کشور طبق گفته کارشناسان تنها ۱۰۰ هزار خودرو در سال بوده است.

آن زمان در واقع ممنوعیت واردات خودرو برای حمایت از خودروسازان صورت می‌گرفت. با اینحال این مساله و ایجاد محدودیت‌های خودرویی دولت تنها مشکلات خودروسازان را بیشتر کرد و کیفیت خودرو‌ها نیز کاهش یافت.

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل کاهش قیمت خودرو افزایش تولید در سال گذشته به یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو است. هرچه هست طی یک ماهی که خودرو روند ریزشی را طی می‌کند، در برخی موار شاهد کاهش ۲۰ درصدی قیمت نیز بوده‌ایم. نکته مهم‌تر اینکه خودرو‌های مونتاژی بیش از خودرو‌های تولید داخل کاهش قیمت داشته‌اند. اگرچه این کاهش قیمت هنوز به قیمت‌های زمستان سال گذشته نمی‌رسد که در پی افزایش قیمت ناگهانی دلار، نرخ خودرو‌ها نیز صعود کرده بود.

پیش‌بینی آینده بازار خودرو

کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد دلایل مختلفی دارد؛ مهم‌ترین دلیل مطرح شدن واردات خودرو‌های کارکرده است. کارشناسان معتقدند؛ در صورتی که واردات خودرو‌های دست دوم عملیاتی شود به احتمال زیاد قیمت‌های بازار حتی شاید به زیر قیمت کارخانه برسند.

از آنجا که خودروساز‌ها مدت‌ها است به دنبال اصلاح قیمت هستند و اصلاح قیمت‌ها به علت قیمت‌گذاری دستوری دولت با مخالف دولت مواجه می‌شد. در شرایطی که خودرو‌های کارکرده به کشور وارد شود، خودروساز‌ها هم می‌توانند اصلاح قیمتی انجام بدهند.

ببه گفته کارشناسان؛ همچنین واردات خودرو‌های کارکرده در تسهیل و سرعت بخشی به اسقاط خودرو‌های فرسوده نیز کمک می‌کند؛ بنابراین می‌توان توقع داشت در صورتیکه سیاست واردات خودرو جدی گرفته شود، نرخ خودروکاهش یابد. از سوی دیگر از آنجا که امید‌ها برای توافق هسته‌ای در سال گشذته بر باد رفت، بعید به نظر می‌رسد که بتوان با سیگنال‌های مثبتی در حوزه نرخ دلار مواجه بود. از آنجا که بازار دلار به عنوان بازار موازی تاثیر مهمی بر بازار خودرو دارد، احتمالاً این عامل به صورت افزایشی بر نرخ خودرو اثر می‌گذارد. هر چه هست باید منتظر بود و دید که در حوزه سیاست بین‌الملل چه اتفاقاتی شاهد خواهیم بود.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما