راهنمای خرید سه تار

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
با توجه به تعداد زیاد تنوع در سه تار، انتخاب یک سه تار مناسب برای نیازهای شما ممکن است سخت باشد پس برای یک انتخاب صحیح به یک راهنمای خرید سه تار کامل نیاز دارید.
راهنمای خرید سه تار

کیان آنلاین: با توجه به تعداد زیاد تنوع در سه تار، انتخاب یک سه تار مناسب برای نیازهای شما ممکن است سخت باشد پس برای یک انتخاب صحیح به یک راهنمای خرید سه تار کامل نیاز دارید.

در این راهنما، اطلاعاتی را که برای انتخاب یک سه تار مناسب برای شما نیاز دارید، به شما ارائه خواهیم داد که برای هر سطحی از نوازندگی و هر سطحی از تجربه مفید باشد تا انتها همراه ما باشید.

راهنمای خرید سه تار

سه تار چیست؟

ساز سه تار یکی از معروف‌ترین سازهای موسیقی سنتی ایران است. این ساز با سه سیم نایلونی ساخته می‌شود و برای اجرای موسیقی سنتی ایرانی بکار می‌رود. این وسیله موسیقایی در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود و می‌تواند از 70 تا 100 سانتی‌متر طول داشته باشد.

سه تار به‌صورت عمده با دست چپ نواخته می‌شود. دست راست برای نگه‌داشتن ساز بکار می‌رود و صدای ساز با استفاده از انگشتان دست چپ تولید می‌شود.

برای نواختن سه تار، چهار انگشت دست چپ مورد استفاده قرار می‌گیرند و به ترتیب، انگشت‌ها به سیم‌های ساز فشار داده می‌شوند، به گونه‌ای که می‌توانند نت‌های مختلفی را تولید کنند.

ساز سه تار بیشتر برای اجرای قطعات موسیقی سنتی ایرانی به کار می‌رود. بااین‌حال، این ساز در سبک‌های موسیقی جهانی نیز کاربرد دارد و باعث شده که ساز سه تار به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سازهای موسیقی ایرانی در جهان شناخته شود.

انواع سه تار

چند نوع سه تار در بازار موجود هست و هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند که در این قسمت از محتوا به بیان و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سه تارهای تنظیم شده به سبک مرکزی

این گونه سه تارها اغلب در موسیقی سنتی ایرانی استفاده می‌شوند. این ساز دارای سه رشته با فاصله‌های یکسان است که در ابتدای سه تار، یعنی در سمت کمان، قرار دارند. این سه تارها معمولاً از سیم‌های فولادی ساخته شده‌اند که به‌سرعت خراب می‌شوند و باید به طور مرتب تعویض شوند.

سه تارهای تنظیم شده به سبک شرقی

این مدل در موسیقی سنتی ایرانی استفاده می‌شود. این ساز دارای سه رشته با فاصله‌های متفاوتی است که در ابتدای سه تار، یعنی در سمت کمان، قرار دارند.

این سه تارها معمولاً از سیم‌های نازک‌تر و حساس‌تری ساخته شده‌اند که به‌سرعت خراب می‌شوند و باید به طور مرتب تعویض شوند.

سه تارهای تنظیم نشده

همان‌طور که می‌بینید همانند نام آن‌ها، دارای تنظیم نشده بودن رشته‌هایشان هستند. این سه تارها معمولاً از سیم‌های فولادی یا نایلونی ساخته شده‌اند و در موسیقی سنتی ایرانی، موسیقی‌هایی که تنظیم مرکزی ندارند به کار می‌روند. بااین‌حال، برای نوازندگان حرفه‌ای، تنظیم نشده بودن سه تارها می‌تواند یک چالش باشد.

راهنمای خرید سه تار

 

ویژگی‌هایی ضروری هنگام خرید سه تار

در زمان خرید یک سه تار، چند ویژگی باید در نظر گرفته شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

کیفیت صدا

یکی از مهم‌ترین عوامل در زمان خرید سه تار کیفیت صدا است. کیفیت صدای یک سه تار به چندین عامل، از جمله مواد استفاده شده، طراحی ساز و کیفیت رشته‌ها بستگی دارد. در زمان خرید یک سه تار، به دنبال یک ساز با صدای غنی و توازن دار بر روی هر سه رشته باشید.

قابلیت نوازندگی

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفته شود قابلیت نوازندگی آن ساز است. برای خرید یک سه تار، به دنبال یک سازی با قابلیت نوازندگی راحت و آسان باشید. فاصله بین رشته‌ها (اکشن) برای سبک نوازندگی شما مناسب باید باشد و سه تار باید برای نوازندگی دراز‌مدت آسان و راحت باشد.

اندازه و وزن

می‌توان گفت اندازه و وزن سه تار نیز مهم است، به‌ویژه اگر قصد دارید با آن در سفر یا در فضای محدودی (مانند اتاق کوچک) نوازندگی کنید. به دنبال یک سه تار با وزن سبک و قابل‌حمل باشید، بدون این که کیفیت صدا و نوازندگی را به خطر بیندازید.

قیمت

همیشه یکی از مهم‌ترین موارد در زمان خرید سه تار قیمت آن است. سه تارهای ایرانی معمولاً از گیتارهای شش تاره گران‌تر نیستند، اما هزینه‌ها همچنان می‌تواند بستگی به برند و مواد استفاده شده داشته باشد.

به دنبال یک سه تار با قیمت مناسب و باکیفیت صدای خوب و قابلیت نوازندگی مناسب باشید. بااین‌حال، باید توجه داشته باشید که یک سه تار خوب و باکیفیت، یک سرمایه‌گذاری برای سال‌های آینده است، بنابراین در نظر داشته باشید که هزینه بیشتری برای خرید یک ساز باکیفیت بالاتر، به‌طورکلی، سودآورتر است.

برند

اسم هر برند در خرید هر چیزی یکی از مواردی است که باید در نظر گرفته شود. برندهای معروفی مثل روشن، سه تار، کریمی، ناظری، و… معمولاً باکیفیت‌ترین سه تارها را تولید می‌کنند.

بااین‌حال، قیمت این سه تارها نیز بالاتر است، بنابراین اگر قصد خرید یک سه تار با برند معروف را ندارید، ممکن است بتوانید یک سه تار کیفیت مشابه با قیمت کمتری پیدا کنید.

راهنمای خرید سه تار

تنظیم سه تار

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام خرید در نظر گرفته شود تنظیم سه تار است. سه تارهایی که به طور منظم تنظیم شده‌اند، صدای بهتری از خود نشان می‌دهند و نوازندگی آسان‌تری دارند.

بااین‌حال، برای نوازندگان حرفه‌ای، تنظیم سه تار خودشان یک چالش است که می‌تواند به‌عنوان یکی از مهارت‌های نوازندگی در نظر گرفته شود.

مواد ساخت سه تار

لازم است بدانید موادی که برای ساخت سه تار استفاده می‌شوند نیز بسیار مهم هستند. سازهایی که از مواد باکیفیت پایین ساخته شده‌اند، نه‌تنها کیفیت صدای بدی دارند، بلکه نیاز به تعمیرات مکرر نیز دارند. برای خرید یک سه تار باکیفیت بالا، به دنبال سازهایی با صفحه‌بندی و چوب باکیفیت بالا باشید.

 ساختار ساز

در واقع ساختار یک سه تار خوب باید محکم و باکیفیت باشد. سیم‌های ساز باید به‌صورت صحیح و با توجه به تنش درستی که باید داشته باشند، تنظیم شده باشند. همچنین، بدنه ساز باید از جنس چوب باکیفیت بوده و همچنین دارای طراحی و چیدمان مناسب باشد.

زیبایی و ظاهر

ظاهر یک سه تار خوب باید زیبا و جذاب باشد. با توجه به دست‌سازی در بسیاری از موارد، سازنده‌ها می‌توانند سه تارهای زیبا و دوست‌داشتنی را با استفاده از چوب‌های مختلف و تزیینات متنوع ساخته و به بازار عرضه کنند.

راهنمای خرید سه تار

سخن نهایی

در واقع خرید یک سه تار ممکن است برای شما یک چالش باشد، اما با رعایت ویژگی‌های مهمی که در بالا بررسی کردیم، می‌توانید یک سه تار باکیفیت و مناسب برای نیازهای خود انتخاب کنید.

همیشه به دنبال یک سه تار باکیفیت صدای بالا، قابلیت نوازندگی آسان، قیمت مناسب و با مواد ساخت باکیفیت بالا باشید. همچنین باید توجه داشته باشید که یک سه تار خوب و باکیفیت، سرمایه‌گذاری برای سال‌های آینده است، بنابراین هزینه بیشتری برای خرید یک ساز باکیفیت بالاتر، به‌طورکلی، سودآورتر است.

همچنین قبل از خرید سه تار، بهتر است با نوازندگان حرفه‌ای و فروشندگان متخصص مشورت کنید و سه تارهای مختلف را بررسی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خودتان انجام دهید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما