عملیاتی شدن 3 درصد از تعهد نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
دولت در نهضت ملی مسکن در کشور تعهد ساخت 200 هزار واحد را در استان خراسان رضوی را داده است، تاکنون دولت تنها 3 درصد به تعهد خود عمل کرده است.
مسکن

به گزارش کیان آنلاین: از تعهد 200 هزار واحدی نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در 2 سال تنها 500 واحد به بهره برداری رسید و 5400 واحد دیگر در هفته دولت افتتاح می شود.

مسکن همواره یکی از مشکلات چند دهه اخیر دولت ها بوده است اما این موضوع با وجود شعار ساخت 4 میلیون مسکن در دولت سیزدهم ابعاد جدیدی به خود گرفته است، به‌طوری‌که یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات دولت فعلی است. از  تعداد 4 میلیون خانه در کشور، طبق برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی 400 هزار خانه سهم خراسان رضوی است، به عبارتی دولت و نهادهای زیرمجموعه آن تعهد ساخت 100 هزار خانه در هرسال در خراسان رضوی را به‌طور ضمنی به مردم داده‌اند اما جالب این جاست که تنها 40 هزار نفر برای این خانه‌ها پول واریز کرده‌اند و فقط 40 هزار نفر دیگر که در بخش خود مالک هستند به تقاضای خود در این طرح جامه عمل پوشانده‌اند.

سهم دولت از نهضت ملی مسکن

نکته دیگر ماجرا این جاست که از این 400 هزار خانه که قرار است دولت برای مردم در قالب نهضت ملی مسکن بسازد، 190 هزار واحد در بخش حمایتی،60 هزار واحد در بخش مسکن روستایی، 60 هزار واحد در بخش بازآفرینی شهری و 75 هزار واحد در بخش خود مالکی است ،یعنی کمتر از نصف خانه‌هایی که قرار است ساخته شود در قالب طرح جدید نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد و بقیه آن‌ها در قالب طرح‌های قبلی بوده است.

فقط 2.7 درصد

موضوع مهم بعدی این است درحالی‌که حدود 2 سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و دولت تعهد ساخت 2 میلیون مسکن در کشور و 200 هزار واحد را در استان داده است، تاکنون تنها 500 واحد بهره‌برداری شده و درنهایت تا 2 ماه دیگر و همزمان با هفته دولت فقط 5400 واحد به بهره‌برداری می‌رسد یعنی دولت تنها 3 درصد به تعهد خود عمل کرده است. همه این‌ها را بگذاریم در کنار غول تورم و همچنین اقساط سنگین واحدهای ساخته‌شده که بر دوش اقشار ضعیف جامعه قرار می‌گیرد.

منصوری، معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی در باره نهضت ملی مسکن گفت: ما تا الان حدود 430 هزار متقاضی داریم که از این تعداد حدود 120 هزارمتقاضی تایید نهایی شده‌اند و ما باید برای این 120 هزار نفر در مرحله اول زمین تأمین کنیم،اما تاکنون برای بیش از 160 هزار واحد زمین تأمین کرده‌ایم که حدود 110 هزار واحد آن قطعی شده و ثبت‌نام و درج در سامانه صورت گرفته است.او ادامه داد: از این 160 هزار واحد که زمین برای آن ها تأمین شده، بیش از 85 هزار واحد در بخش حمایتی به مرحله اجرایی رسیده است.

منصوری در باره بخش‌های مختلف طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: یکی از این بخش‌ها، بخش‌ حمایتی است که ما اراضی را به‌صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهیم و همچنین تسهیلات به آن‌ها داده می‌شود که تکلیف استان در این بخش 190 هزار واحد در طول 4 سال است؛ در بخش‌های دیگر، 60 هزار واحد به‌صورت روستایی، 60 هزار واحد بازآفرینی شهری و 75 هزار واحد به‌صورت خود مالک تکلیف استان خراسان رضوی است.معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان در باره عملکرد استان در این بخش‌ها خاطرنشان کرد: عملکرد استان در کل این چند روش حدود 140 هزار واحد است یعنی 140 هزار واحد در استان به مرحله اجرا رسیده است.

فعلاً 500 واحد نهضت ملی مسکن به بهره‌برداری رسیده است

او درباره میزان خانه‌های ساخته‌شده و بهره‌برداری شده در استان گفت: این 140 هزار واحد در استان در مرحله اجرا هستند و ما تاکنون حدود 500 واحد را به بهره‌برداری رسانده ایم و تا هفته دولت حدود 5400 واحد دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. باید ذکر کنم که این 500 واحد بهره‌برداری شده صرفاً خانه‌های طرح نهضت ملی هستند و بهره‌برداری‌ها در مسکن مهر و دیگر طرح‌ها نبوده‌اند.

40 هزار واریزی

منصوری در باره تعداد افرادی که واریز وجه خود را انجام داده‌اند، گفت: از تعداد 110 هزارنفری که تایید نهایی شده‌اند حدود 40 هزار نفر واریز وجه 40 میلیون تومانی داشته‌اند. در بخش خود مالک نیز بعضی از متقاضیان صرفاً باید حق انشعابات و هزینه‌هایی ازاین‌ قبیل را پرداخت کنند که این تعداد نیز حدود 40 هزار نفر بوده‌اند.

معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان، درباره تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن گفت: پیش از این تسهیلات در شهرهای بزرگ 450 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 300 میلیون تومان بود اما اکنون در تمام شهرها مبلغ تسهیلات به 550 میلیون تومان رسیده است که این موضوع به‌کل بانک‌های عامل ابلاغ‌شده و در حال اجرا هم هست؛ ضمن این‌که نرخ این تسهیلات بنا به مصوبه شورای عالی اقتصاد از 23 درصد به 18 درصد نیز کاهش داشته است که البته ما منتظر ابلاغ این دستورالعمل هستیم که به‌زودی اجرایی شود.منصوری در پاسخ به این سؤال که نرخ ساخت به ازای هر مترمربع را چقدر محاسبه می‌کنید،گفت: محاسبه ما به ازای هر مترمربع حدود 8 میلیون تومان است.

وی در باره تهاتر زمین کارخانه خانه‌سازی با زمین آستان قدس در سیدی توضیح داد: ما برای گرفتن زمین سیدی چند گزینه پیشنهاد دادیم و یکی از آن‌ها کارخانه خانه‌سازی است که مالکیت آن در اختیار سازمان ملی زمین ومسکن است و هم‌اکنون در مرحله قیمت‌گذاری و کارشناسی رسمی دادگستری قرار دارد،درصورتی‌که نهایی شود و طرف ها به توافق دست پیدا کنند این تهاتر انجام می‌شود.

ظرفیت 30 هزار واحدی در سیدی

منصوری در پاسخ به این‌که چند درصد نیاز مشهد با زمین واقع در خیابان سیدی برطرف می‌شود، گفت: ما عمده تمرکزمان برای مشهد برطرف کردن نیاز این کلان‌شهر از طریق ساخت مسکن در گلبهار است اما زمین سیدی ظرفیت 30 هزار واحد را به ما می‌دهد و پیش‌بینی ما برای ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن در خود مشهد حدود 50 هزار واحد است که به این شکل عمده نیاز ما برطرف خواهد شد./ایران جیب

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما