لاریجانی و روحانی اصلا‌ح‌طلبان را در انتخابات همراهی نمی‌کنند

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
اصلاح‌طلبان گویا بنا دارند در انتخابات پیش رو موضعی رادیکال داشته باشند و هم آنکه انگار قصد دارند قدری حسابشان را از طیف موسوم به «اعتدالیون» جدا کنند.
عدم همراهی لاریجانی و روحانی با اصلا‌ح‌ طلبان

به گزارش کیان آنلاین به نقل دیده‌بان ایران؛ ارگان رسانه‌ای نزدیک به محمد باقر قالیباف در تحلیل خود از انتخابات آینده نوشت:

اصلاح‌طلبان گویا هم بنا دارند در انتخابات پیش رو موضعی رادیکال داشته باشند و هم آنکه انگار قصد دارند قدری حسابشان را از طیف موسوم به «اعتدالیون» جدا کنند؛ شاهد آنکه در هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اسحاق جهانگیری سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس خواهد شد. با این وصف به نظر می‌رسد آنها می‌خواهند سرلیستشان یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب باشد و نه برای مثال علی لاریجانی زیرا هنوز مشخص نیست که لاریجانی در انتخابات نامزد می‌شود یا نه؛ بنابراین اگر اصلاح‌طلبان می‌خواستند که مانند گذشته با این طیف ائتلاف کنند، دست‌ِکم صبر می‌کردند تا تکلیف روشن شود که لاریجانی می‌آید یا نه زیرا اکنون در صورت حضور لاریجانی در انتخابات حتما نام او نمی‌تواند ذیل نام جهانگیری برود.

با این اوصاف آن‌طور که استنباط می‌شود، اعتدالیون دیگر همراهی اصلاح‌طلبان را با خود نخواهند داشت. حالا باید دید که وضعیت انتخاباتی آنها چگونه می‌شود؟ آیا شانسی در انتخابات خواهند داشت یا خیر؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ ارگان اطلاع رسانی نزدیک به رئیس مجلس(فردانیوز) نوشت: اعتدالیون در واقع نیروهایی از دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب بوده‌اند که سعی کردند با برگزیدن چنین نامی بر خود، هم از بخش‌های جناح سنتی‌ خودشان دوری کنند و هم در عین حال از ظرفیت‌های هر دو جناح بهره ببرند. یعنی مهم‌ترین مزیت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان که داشتن سرمایه اجتماعی باشد را به دست آورند اما در عین حال خود را متعهد جریانی ندانند. برخی تصور می‌کردند آنها می‌توانند به تدریج تبدیل به جریانی سوم در کشور شوند اما چنین نشد و آن‌طور که مشاهده می‌شود، این طیف صرفا توانست در ائتلاف به اهداف خود برسد. پس اعتدالیون حیات مؤثر سیاسی‌شان تا زمانی ادامه داشت که در ائتلاف به سر می‌بردند و حالا که دیگر دستِ‌کم تا این لحظه خبری از ائتلاف نیست، بسیار سخت می‌توانند سرمایه اجتماعی مستقلی به دست آورند؛ مگر به صفت شخصی برخی افراد مانند محمدجواد ظریف که برخی او را چهره‌ای نسبتا رأی‌آور می‌دانند. در واقع مجموعه اعتدالیون هیچگاه به معنای واقعی تبدیل به «جریان سیاسی» نشدند که بتوانند مخاطبان ویژه خود را داشته باشند.

حالا در این شرایط بعید نیست هر یک از نیروهایی که خود را در زمره اعتدالیون می‌داند به سمت پایگاه‌های سنتی‌ سیاسی‌شان برگردد و اگر بناست در انتخابات نامزد شود، این بار تکلیف خود را روشن کند که از پایگاه اصلاح‌طلبی می‌آید یا اصولگرایی؛ در غیر این صورت به ویژه باتوجه به عملکرد ضعیف دولت‌ حسن روحانی بعید باشد که مردم این گروه را مورد نظر خود بدانند.

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما