کریدور زنگه زور و منافعی که نصیب ترکیه می‌شود

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
نماینده اسبق ایران در کمیته حمل و نقل اسکاپ در خصوص کریدور زنگه‌ زور گفت: صورت مسئله این است که خاک جمهوری آذربایجان دوتکه است، تکه اصلی در شمال بین کشور ما ، دریای خزر و ارمنستان و تکه فرعی جمهوری خود مختار نخجوان محصور بین کشورهای ایران و ارمنستان باریکه ای با ترکیه هم مرز است.
منافع کریدور زنگه زور

به گزارش کیان آنلاین ، محمد اسماعیل علیخانی افزود: پس از فروپاشی اتحاد شوروی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان دایما تنش ارضی، نزاع و جنگ بوده است و جنگ اخیر با وساطت روسیه خاتمه یافته و  شایع شده با توصیه روس ها قرار است ارمنستان از قلمروی خود به آذربایجان حق دسترسی را به نخجوان اعطا نماید.

وی در جمع متخصصان تین نیوز در شبکه های اجتماعی با بیان این که نحوه اعطای این حق دسترسی برای طرف ایرانی حایز توجه و اهمیت است، عنوان کرد:  اعطای این امتیاز به چند صورت زیر می تواند عملی شود:

اول این که:  آذربایجان یک راه شرقی غربی برای عبور و مرور بار و مسافر احداث کند که حسب نیاز ارمنستان هم از همه طول آن در قلمرو خود می تواند عبور ومرور نماید، ضمنا کشور ایران هم به عنوان همسایه جنوبی با رعایت موازین مقرر بین ایران و ارمنستان و احیانا جمهوری آذربایجان حق تردد در آن راه را در قلمروی ارمنستان دارد.

این کارشناس حمل و نقل و ترانزیت تاکید کرد: این راه هیچ یک از راه های شمالی جنوبی و یا راه های متقاطع با خودرا مسدود نمی  کند و همه ارتباطات جاده ای و ریلی بین ایران و ارمنستان مفتوح باقی می ماند و اجمالا آذربایجان فقط یک حق عبور دارد.

علیخانی ادامه داد: در  احداث این راه، امکانات موجود اعم از راه یا راه آهن ملاحظه شده و راه جدید از آنها به صورت غیرهمسطح عبور خواهد نمود.

وی گفت: چنانچه ارمنستان در آینده بخواهد محور هایی جدید متقاطع با کریدور زنگه زور بسازد، آذربایجان  نمی تواند هیچ گونه مانعی در این راه به وجود بیاورد،  ایجاد هرگونه ممانعت از طرف آذربایجان موجب لغو امتیاز عبور کریدور زنگه زور خواهد شد.

دوم این که: ارمنستان در جنوب کشور خود منطبق با خط مرزی ما  باریکه ای از خاک خود را به آذربایجان اعطا می کند. در این شرایط دیگر ارمنستان با ما همسایه نیست.

این کارشناس افزود: کشور ما کوتاه ترین مرز مشترک با ارمنستان ( 38 Km) دارد. همین مرز سی و هشت کیلومتری یکی از دروازه های ارتباطی  ما با اروپا و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این شرایط  ارمنستان نیز ارتباط  منحصر به فرد خود با جنوب را از دست می دهد و برای آمد و شد به ایران باید با مواققت و اجازه آذربایجان صورت پذیرد.

علیخانی با تاکید بر این که گزینه های محتمل دیگر هرچه باشد ذیل یکی از این دو گزینه قرار می گیرد، ادامه داد: کریدور عبور این راه از دریای خزر تا ترکیه،  دروازه ورود ترکیه به بازار جمهوری های ارمنستان، آذربایجان و با قطع خزر، ترکمنستان، قزاقستان،  افغانستان و… خواهد بود.

او عنوان کرد: با این همه اگر این ارتباط در قالب سناریوی « الف» باشد منع حقوقی برای آن نمی توان تعریف کرد، اما اگر اعطای امتیاز از طرف ارمنستان  از سطح حق عبور ولو خیلی کم تجاوز نماید به ضرر خود او و طرف ایرانی است.

وی تاکید کرد: موضوع مهم هندسه این واگذاری و احتمالات مترتب بر آن است. دراین ارتباط بیشترین منافع تجاری نصیب ترکیه می شود.  به نظر می رسد  بحث و تبادل نظر کارشناسی در این زمینه خالی از فایده نیست و می تواند در مذاکرات دو یا چند جانبه  آتی کمی تا قسمتی موثر و مورد استفاده قرار گیرد./ تین نیوز

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما