پیش بینی بورس ۹ خرداد ۱۴۰۲/ سایه هیجان در نمادهای کوچک و متوسط

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
شاخص کل بورس روز دوشنبه، صعودی شد. با این حال اما ارزش معاملات خرد چنگی به دل نمی‌زد و زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. آیا بورس در روز سه‌شنبه نیز در همین مسیر حرکت می‌کند یا به روال دو روز نخست هفته، باز خواهد گشت؟
پایان بورس 4 مهر 1402

به گزارش کیان آنلاین ، شاخص کل بورس تهران طی دو روز نخست هفته جاری بیش از ۸۸ هزار واحد کاهش ارتفاع داده بود. در سومین روز هفته اما ورق برگشت و نماگر بازار توانست دست‌کم ۱۸ هزار واحد از این افت را جبران کند.

شاخص هم‌وزن نیز هم‌راستا با شاخص کل، طی دو روز شنبه و یکشنبه نزولی بود و در این مدت بیش از ۳۸ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هم‌وزن در روز دوشنبه به پیروی از شاخص کل ادامه داد و به این ترتیب توانست بیش از هشت هزار واحد رشد را تجربه کند.

نکته قابل توجه در روند بازار و رفتار شاخص‌ها، شتاب بیشتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل، در هر دو مسیر نزولی و صعودی است. بر همین اساس این‌گونه به نظر می‌رسد که بخشی از سرخپوشی نمادهای کوچک و متوسط بازار- که شاخص هم‌وزن- نماینده وضعیت آنهاست، دلایلی غیربنیادین داشته باشد.

عواملی نظیر هیجانات معامله‌گران، بازگشت پروژه‌سازان به بازار و برنامه‌ریزی برخی موج‌سواران برای ورود به سهم و خروج از آن، روند اصلاحی بازار سهام طی دو روز نخست هفته جاری را مجددا تقویت کرده بود.

اگرچه هیجان نسبی بازار و نگاه به ریزش شاخص کل سبب فروش سهام کوچک و متوسط طی روزهای نزولی شده بود اما همان‌گونه که اشاره شد، رفتار هیجانی و پیروی شاخص هم‌وزن از شاخص کل بورس، در روزهای صعودی نیز قابل مشاهده است.

روز دوشنبه نیز شاخص هم‌وزن به تبع شاخص کل بورس روندی صعودی را طی و حتی رشدی افزون بر نماگر بورس را ثبت کرد. باید توجه داشت همان‌گونه که لازم است معامله‌گران نسبت به فروش‌های هیجانی شرط ملاحظه و مطالعه را رعایت کنند، در زمان خرید نیز باید به تحلیل پناه ببرند و از خرید هیجانی و توده‌وار در بازار سهام بپرهیزند.

پیش بینی بورس سه شنبه

همان‌گونه که اشاره شد بازار سهام این روزها روی وزنه سهم‌های کوچک و متوسط می‌چرخد. در حالی حاضر هیجان در این سهم‌ها چه در سمت فروش و چه در سمت خرید بالاست. بر همین اساس پیش بینی می‌شود در روز سه‌شنبه هم همین روند در نمادهای کوچک و متوسط ادامه داشته باشد.

در این میان اما آنچه در حال حاضر مسیر بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده، بلاتکلیفی سیاست‌های اقتصادی موثر بر بازار است. کشمکش میان دولت و مجلس بر سر نرخ تسعیر ارز، ابهام در وضعیت قیمت دلار حواله‌ای، سیاست‌های دولت در بازار خودرو، نبود چشم‌انداز مشخص در روابط بین‌المللی و نوسانات قیمت دلار از جمله عواملی است که بازار سهام را در مسیری پرپیچ و خم قرار داده است.

بر همین اساس پیش بینی می‌شود بازار سهام همچنان از دو معضل بلاتکلیفی در سیاست‌های اقتصادی و هیجان رنج ببرد و بر همین اساس قدرت تحلیل روز به روز در بازار بیشتر تضعیف شود. به این ترتیب باید باز هم شاهد رفتارهای هیجانی در بازار سهام باشیم./ تجارت نیوز

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما