چشم انداز و اهداف ترسیمی سازمان جهانی گمرک برای کشورهای عضو WCO

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
زیربنای گمرک در دستیابی به 17 مورد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) UN Sustainable Development Goals می باشد که در برنامه 2030 سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار مشخص شده است.
اهداف ترسیمی سازمان جهانی گمرک

به گزارش کیان آنلاین ، گمرکات به عنوان یک سازمان مستقل باید بتوانند نقش برجسته ایی در زنجیره تأمین بین المللی ایفا و آیندهای پایدار، ایمن و فراگیر را برای همه تضمین کنند.  گمرک الزامات جهانی در تحقق اهداف زیست محیطی، اقتصادی، بهداشتی و اجتماعی را باید مورد توجه قرار دهد.

ابعاد مختلف ایجاد این ثبات، زیربنای گمرک در دستیابی به 17 مورد اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) UN Sustainable Development Goals می باشد که در برنامه 2030 سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار مشخص شده است.

لذا با توجه به موارد مذکور و دستیابی به اهداف برنامه توسعه پایدار سازمان ملل تا سال 2030، سازمان جهانی گمرک  WCO نقش گمرک در راستای دستیابی به این اهداف را به شرح زیر طبقه بندی میکند:

● ارائه خدمت به مردم با ایجاد جوامع امن و ایمن
گمرک نقش مهمی در اجرای مقررات برای مقابله با چالشهای اساسی اجتماعی و اقتصادی کشورها با توجه به ارتقای نوآوری از طریق حمایت از حقوق مالکیت معنوی و جلوگیری از ورود کالاهای جعلی و همچنین مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی و تروریسم و اقدام علیه قاچاق انسان، مواد مخدر، اسلحه و پولشویی دارد.
● گمرک با ساده سازی فرآیندها، می تواند زمان و هزینه حمل کالا از مرزها را کاهش داده و فعالیتهای تجاری را گسترش دهد، در نتیجه درآمد و اشتغال را افزایش و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی را ارتقا بخشد. علاوه بر این،
● گمرک می‌تواند با بهبود تعاملات مرزی و مبارزه مستمر با هرگونه جعل و تقلب و فرارهای مالیاتی، وصول درآمدهای دولت و تأمین اعتبار زیرساختهای عمومی را تضمین نماید.
● محافظت از محیط زیست و اطمینان از پایداری آن برای نسلهای آینده گمرک می تواند با پشتیبانی از اجرای مؤثر موافقت‌نامه های مختلف زیست محیطی چندجانبه، در

●مبارزه با تغییرات نامناسب آب و هوا نقشی مهمی را ایفا کند و پایداری زیست محیطی را تقویت بخشد. اهداف این موافقتنامه ها شامل جلوگیری از تجارت غیرقانونی زباله های خطرناک و مواد مضر برای لایه ازن، مبارزه با تجارت غیرقانونی گونه های در معرض انقراض، جلوگیری از شیوع بیماریهای گیاهی و جانوری و همچنین سایر موارد خطرناک است. علاوه بر این، گمرک میتواند وظیفه وصول مالیاتهای غیرمستقیم بر میزان انتشار کربن (مالیات سبز) را به عهده گیرد.
سازمان جهانی گمرک خواستار موارد ذیل است:
● اجرای جدیدترین نسخه سیستم هماهنگ شده WCO و اطمینان از در دسترس بودن اطلاعات دقیق و با کیفیت در مورد کالاهایی که در بازار بین المللی مورد معامله قرار می گیرند. این داده ها برای سنجش و گزارش پیشرفت کشورها در مقابل چارچوب اهداف توسعه پایدار مهم هستند. بدون معیارهای كیفی تجارت، نظارت بر جریان تجارت در سراسر جهان یا حمایت از اجرای سیاست های تجارت بین المللی برای توسعه پایدار امكان‌پذیر نیست.
● استفاده مستمر و شفاف از رویه های مختلف گمرکی و عملکرد مناسب گمرکات برای حمایت، تسهیل، ساده سازی و هماهنگی رویه ها و تقویت همکاری های بین سازمانی ازجمله همکاری با پلیس و سایر سازمان های اجرای قانون در سطح ملی، منطقه ایی و بین المللی.
● اجرای مقررات مربوط به تجارت بین الملل مانند کنوانسیون بازل در مورد کنترل حمل‌ونقل فرامرزی پسماندهای خطرناک و دفع آنها، پروتکل مونترال در مورد موادی که باعث آسیب به لایه ازن میشوند، پروتکل کاراگنا در مورد امنیت زیستی
کنوانسیون استکهلم در مورد آلاینده های ارگانیک، کنوانسیون میراث جهانی و کنوانسیون بین المللی تجارت انواع خطرناک جانوران وحشی.
● اجرای شیوه های مدیریت ریسک به منظور تسهیل تجارت، افزایش رشد اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، که حاصل آن کمک به کاهش فقر میباشد.
● گسترش برنامه «گمرک دیجیتالی» با تأکید بیشتر بر استفاده از فنآوری های نوین، ازجمله پنجره واحد با کارآیی بالا و زیرساخت های پیشرفته فناوری اطلاعات و تبادل داده های استاندارد شده الکترونیکی./WCO

 

 

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما