سفر پادشاه عمان با چاشنی گشایش‌های دیپلماسی-اقتصادی

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
بن طارق کیان انلاین

به گزارش «کیان آنلاین»: «هیثم بن طارق آل سعید»، پادشاه عمان بعد از سفر به قاهره روز یکشنبه هفته جاری به تهران خواهد آمد. تحرکات پادشاه سابق عمان «سلطان قابوس» که حکومت خود را مدیون ایران بود و پادشان جدید این کشورِ حاشیه خلیج فارس همواره برای ایران حاوی خبرهای دیپلماسی بوده است. در واقع عمان یکی از درگاه‌های دیپلماسی ایران محسوب می‌شود. حالا در ادامه همین روند بن طارق به ایران خواهد آمد که به احتمال قوی این سفر می‌تواند گشایش‌های برای سیاست خارجه ایران به همراه داشته باشد. البته در این خصوص باید به سخنان رهبری در هفته گذشته هم اشاره کنیم که «دیپلماسی خوب» را راهی برای برون رفت از وضعیت اخیر عنوان کرده بودند.
در خصوص سفر پادشاه عمان به ایران دو سناریو محتمل وجود دارد. ادامه گشایش‌های منطقه‌ای که همین حالا باتوجه به خبر رد و بدل کردن سفیران بین ایران و مصر می‌توانیم سیگنال‌های مثبتی را مشاهده کنیم و همچنان امیدار باشیم که ایران از این انزوای بین‌المللی خارج شود. بهبود مناسبات منطقه‌ای جمهوری اسلامی پس از آن ادامه دارد که تهران و ریاض بعد هفت سال بار دیگر به وضعیت متعادل دیپلماتیک بازگشتند.
در مورد سناریو دوم باید به گره کور برجام اشاره کنیم. خبر سفر بن طارق به تهران در اولین گام باعث کاهش قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ایران شد. این سیگنال همواره برای اهالی ایران نشان از باز شدن باب مذاکرات می‌دهد. بعد از اینکه «دونالد ترامپ»،‌ رییس جمهور سابق آمریکا از برجام خارج شد تا اکنون که دولت «جو بایدن» بیش از سه سال در کاخ سفید حضور دارد سرانجام مشخصی نداشته است. از سوی دیگر دولت سیزدهم خود را بی میل به برجام نشان می‌دهد و همچنان بر «نگاه به شرق» تاکید دارد و به‌نظر با توجه به چینش کابینه و خط فکری آنها ‌نمی‌خواهند با آمریکایی‌ها‌‍ به این راحتی‌ها به تفاهم برسند.
آمریکا اما همچنان خود را مشتاق به ادامه مذاکرات نشان می‌دهد ولی با این تفاوت که آنها دیگر علاقه‌ای به «برجام 1» ندارد و تلاش می‌کند تا ایران را برای امضای برجام‌های 2 و 3 پای میز مذاکره بیاورد. باتوجه به این توضیح احتمالا ایران شرایط آمریکا را برای رسیدن به «برجام پلاس» نخواهد پذیرفت. ناگفته نماند که واشنگتن همواره خواهان کم رنگ کردن نقش نظامی ایران در منطقه است.
با این حال روز گذشته کاخ سفید به خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفت: ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است اما جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به صراحت گفته است که ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.»

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما