اقشار فرودست قربانی سربازی اجباری

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
سربازی کیان انلاین

به گزارش «کیان آنلاین»: خدمت سربازی اجباری همواره از سوی جامعه ایران مورد نقد جدی قرار می‌گیرد زیرا نه‌تنها نتیجه‌ای برای پسران ایران به همراه ندارد بلکه به نماد «فاصله طبقاتی» هم تبدیل شده است. برخی از خانواده‌ها که از تمکن مالی برخوردارند و یا اینکه می‌توانند از رانت‌های موجود استفاده کنند، فرزندانشان هرگز «آش خور» نمی‌شوند و با هزینه‌ای در بهترین مراکز، مدت سربازی خود را بدون هیچ چالشی پشت سر می‌گذارند. در این خصوص باید به شهادت 5 سرباز در درگیری با اشرار در مرزهای شرقی اشاره‌ای کنیم و بپرسیم چرا هیچ آقازاده‌ای در نقطه صفر مرزی خدمت نمی‌کند؟ همانند دیگر چالش‌های جامعه باید بگوییم که شرایط سخت سربازی را تنها اقشار محروم تجربه می‌کنند.

عباس عبدی در همین مورد می گوید: نکته مهم در سربازی اجباری این است که حس سرباز در این جایگاه بسیار ناخوشایند است. حتی بالادستی‌ها نیز به آنان به چشم نیروی بیگاری‌شونده نگاه می‌کنند و خود سرباز هم حس بیگاری دادن دارد.کاری را که برای پایان یافتن آن روزشماری کنید، قطعاً ناخوشایند است.
خبر شهادت ۵ مرزبان جوان در روزهای گذشته مایه تاثر شد و بازخورد زیادی در افکار عمومی داشت که در اینجا جا دارد فقدان آنان را به خانواده‌هایشان تسلیت بگوییم.باید اقرار کنم که درباره سربازی اجباری ننوشته‌ام و این انتقادی جدی است، زیرا بخش مهمی از زندگی پسران این سرزمین را دچار مشکل کرده و عجیب‌تر اینکه برخی از خانواده‌ها برای خلاص شدن از این دوره که آن را مُخلِّ زندگی عادی فرزند خود می‌دانند، به ترفندهای عجیبی رو می‌آورند. از جمله تحصیل فرزند در مراکز آموزش عالی کم‌کیفیت و بدون اینکه او علاقه‌ای به تحصیل داشته باشد.
فرستادن فرزند به خارج از کشور، اقدام به طلاق‌های صوری که در مواردی به طلاق قطعی نیز ختم می‌شو و پارتی‌بازی و خرید کارت پایان‌خدمت جعلی و… بخشی از عوارض جانبی این سیاست است. یا بسیاری به سربازی نمی‌روند (گفته می‌شود چند میلیون نفر هستند) و تبعات نداشتن زندگی بدون برگه پایان خدمت را که زندگی در خوف و رجاست تحمل می‌کنند و در بسیاری از زمینه‌ها محروم از حقوق شهروندی می‌شوند که دور زدن آنها عوارض فراوانی دارد.

منبع یادداشت: اعتماد

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما