لندکروز یا ۲۰۶؛ کدام عامل مرگ ۱۸ هزار ایرانی؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
خودرو کیان انلاین

به گزارش «کیان آنلاین»: طبق آمارهای ارائه شده حوادث جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر استاندارد‌های جهانی تخمین زده می‌شود که یکی از دلایل آن تولید خودروهای بی‌کیفیت در داخل کشور است. پلیس راهور، وضعیت تولید خودرو‌های داخلی و کیفیت پایین آنها را مقصر اصلی تصادفات منجر به فوت شهروندان عنوان کرده است. این در حالی است که برخی از حامیان خودروسازی داخلی مانند «مصطفی میرسلیم»، نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مناظره تلویزیونی در برنامه تهران ۲۰، گفته بود: «چرا به خودروی داخلی می‌گویی لگن؟ لندکروز با ۲۰۶ فرقی ندارد. این در حالی است که «سردار سید کمال هادیان‌فر»، فرمانده پلیس راهور کشور با ابراز نگرانی در مورد حوادث جاده‌ای گفته است: «سالانه بالغ بر ۱۸ هزار تَن جان خود را در حوادث ترافیکی از دست می‌دهند و جمعیت فعال کشور که بین ۱۵ تا ۳۵ سال قرار دارند نیز از بیشترین جانباختگان این حوادث به شمار می‌آیند.»
طبق آخرین آمارها در مورد کشته‌شدگان ناشی از حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، در ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۱؛ ۱۳ هزار و ۴۷۶ نفر کشته بوده‌اند. آماری که رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور ارائه داده حکایت از آن دارد که میزان تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰ برابر استاندارد‌های جهانی است و میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای در روز به ۴۵ نفر رسیده که مهم‌ترین دلیل آن ایمن نبودن جاده‌ها، خودروهای بی‌کیفیت و عامل انسانی است. در این میان سوالاتی که مطرح می‌شود این است که چه کسی مسئولیت این حجم قربانی را به عهده می‌گیرد؟ قرار است کدام نهاد با یک ترمز محکم، مانع از تصادفات مرگبار جاده‌ای شود؟
با این وجود حجم بالای مسافران و ترافیک بالا در کنار حواس پرتی یا خواب آلودگی رانندگان از مهمترین عوامل در بروز تصادفات جاده‌ای در بخش خطای انسانی محسوب می‌شوند. برخی از کارشناسان حوزه تصادفات معتقدند نوع قوانین راهنمایی و رانندگی و جریمه‌ها در کنترل رفتار رانندگان موثر است و پلیس می‌تواند نقشی به سزا در کاهش تصادفات داشته باشد.
این دور باطل بین خودروسازان، قانونگذاران و مسئولان راهسازی مدام تکرار می‌شود. و سوالی که می‌ماند این است که مقصر مرگ ۱۸ هزار نفر در جاده‌ها چه کسی است؟

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما