درآمد ترانزیتی و توریستی راه آهن رشت آستارا چقدر واقعیت دارد؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
اگرچه مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ گفته است با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابجا می شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری دارد اما کارشناسان ترانزیت این دیدگاه را شایعات بی اساس و نظریات افراطی توصیف کرده اند.
ارزآوری راه آهن رشت - آستارا

به گزارش کیان آنلاین ، محمد اسماعیل علیخانی در مورد اظهار نظرهای صورت گرفته در مورد درآمدهای ترانزیتی و توریستی راه آهن رشت آستارا گفت: اگر طول سیر قطارها در قلمروی ما ۲۰۰۰ کیلومتر و تعرفه حمل بار سه سنت دلار و کرایه هر تن از قلمروی کشور ۶۰  دلار و با درآمدهای احتمالی ۷۵ دلار در هر تن باشد، کل کرایه دریافتی ۱۱۲۵ میلیون دلار خواهد بود که با ۲۰ میلیارد دلار تفاوت فاحش دارد ضمن این که باید در نظر داشت همه کرایه دریافتی نیز درآمد نیست.

وی با تاکید بر این که عبور ۱۵ میلیون تن بار از راه آهن یک خطه تقریبا غیر ممکن است، افزود: میزان قبلا تقاضای ترانزیت بار در این محور ۲،۲ میلیون تن اعلام شده بود.

این کارشناس عنوان کرد: اگر تقاضای ترانزیت 15 میلیون تن بار هم وجود داشته باشد، این میزان بار از محور رشت قزوین و گلوگاه کوهین با ظرفیت ۸ میلیون تن نمی تواند عبور کند و بیشتر ظرفیت این محور به وسیله بار ملی و بارهای بندر انزلی اشغال می‌ شود در نتیجه ارقام اعلام شده هم از نظر تقاضا و هم از نظر درآمد دور از واقع است.

علیخانی تاکید کرد: در نتیجه، با توجه به این که کرایه دریافتی حدود مبلغ 0.165 میلیارد برای عبور بار ترانزیت از همه قلمروی کشور در طول حدود 2000 اندومتر است درآمد اعلام شده ۱۵ میلیارد دلاری 120 برابر واقعیت است.

به گفته وی، این در حالی است که همه ۱۶۵ میلیون دلار کرایه دریافتی نیز سود نیست و دست بالا 30 درصد آن سود است که رقمی حدود ۵۰ میلیون دلار خواهد بود.

او با بیان این که جذب انبوه توریست با احداث این راه آهن نیز جای سوال دارد، عنوان کرد: این اغراق هاست که جریان ترانزیت را به انحراف کشانده وگرنه همین دلارهای اندک هم مهم است، اما برای کسب آن نمی توان برای ساختن یک راه آهن یک خطه هشت تا ده میلیون دلار در هر کیلومتر هزینه کرد.

او گفت: بنابراین با توجه به تعرفه های جاری، در افق ۲۰۲۵ درآمد حاصله از ترازنیت هیچگاه به میلیارد دلار نخواهد رسید و سود حاصله با فرض سی در صد کرایه دریافتی پس از وضع هزینه های جاری و سوخت و با صرفنظر از هزینه استهلاک زیربنا و ناوگان با کوشش های بسیار و در همه کریدورهای مفروض، شاید به 200 میلیون دلار (کمی کمتر یا بیشتر) برسد.

علیخانی افزود: در مجموع این شایعات از مصادیق امور گمراه کننده بوده و فقط موجب توجیه پروژه های ناموجه ( به خصوص در راه آهن )  به اشتباه انداختن مسئولان و تصمیم گیران و وهن کارشناسان در عرصه بین المللی می شود.

قابل ذکر است، محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور همزمان با انعقاد قرارداد راه آهن رشت آستارا، با حضور در میز اقتصاد شبکه خبر در خصوص نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی با بیان اینکه مراحل فنی به زودی اجرا می‌ شود،‌ گفت: با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت – آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابه جا می شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، وی افزود: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه‌آهن ساخته شود.

منجمی درباره مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه‌اندازی این خط ریلی و آسان‌تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می‌تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما