فریدون مجلسی: چین و روسیه نشان دادند اگر لازم ببینند ایران را دور خواهند زد/ رئیسی چاره‌ای جز سفر به پکن نداشت

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
فریدون مجلسی

کیان آنلاین – سعید شمس: سیاست خارجی ایران بر پایه مخالفت با غرب نوشته شده است و به همین دلیل این «اقتصاد» است که بیشترین ضربه را می‌خورد با این توضیح که در مقطع فعلی، عظمی جدی در جامعه جهانی برای رویارویی با ایران مشاهده می‌شود. در چنین شرایطی آیا سفر ابراهیم رئیسی می‌تواند راه‌گشا باشد. این پرسشی است که فریدون مجلسی دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه به آن پاسخ داده است. مجلسی به «کیان آنلاین» می‌گوید: نظام سیاسی ایران به طور عجیبی اصرار به تقابل با غرب دارد و به همین دلیل روز به روز در تجارت جهانی بیشتر به حاشیه رانده می‌شود و در نتیجه درجا می‌زنیم. متاًسفانه سیاست‌گذاران ایران نمی‌خواهند منطق را جایگزین تعصب کنند و به همین دلیل این مردم هستند که باید قید آرامش و راحتی خیال را بزنند.

چین و روسیه نشان دادند اگر لازم ببینند ایران را به راحتی دور خواهند زد

دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه گفت: سفر رئیسی به پکن مویدِ این موضوع تاًسف‌آور است که دولت ایران برای گره‌گشایی حداقلی چاره‌ای جز سفر به پکن نداشت. چرا که دیپلماسی با همه جهان به طور جدی قهر است و برای ایران فقط چین و روسیه می‌ماند. با این توضیح که هم چینی‌ها و هم روس‌ها نشان داده‌اند که اگر لازم ببینند ایران را به راحتی دور خواهند زد. اما چون ما مشمول تحریم‌های آمریکا که جنبه بین‌المللی دارند، هستیم و همکاری با چین و روسیه تنها گزینه همکاری اقتصادی‌مان است.

او افزود: اینکه سیستم بانکی یک کشوری تحریم باشد، اوج گرفتاری و استیصال را نشان می‌دهد. ما حتی نمی‌توانیم برای بچه‌های‌مان که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، پول بفرستیم. تجارت جهانی که دیگر جای خودش را دارد. این حالت حتی به چین و روسیه هم می‌تواند اجازه سوءاستفاده در بحث واردات و صادرات بدهد. حالا تصور اینکه اصرار برخی برای نپیوستن به «FATF» چه دلیل یا دلیل‌هایی دارد که در ذهن من نمی‌گنجد.

مجلسی در پایان گفت: تحریم‌ها به شرطی برچیده می‌شوند که ایران و غرب در بحث هسته‌ای با هم به تفاهم برسند. تفاهم به شرایطی محقق‌شدنی است که طرفین بتوانند در مذاکرات به نتیجه برسند که در این بین یا باید ایران عقب‌نشینی کند یا آمریکا و طرفدارانش. حالا سوال این است که ما به توافق احتیاج بیشتری داریم یا آمریکا؟ معلوم است که به دلیل بحران‌های ریز و درشت اقتصادی، برجام برای ایران نسبت به آمریکا بسیار مهمتر است.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما