علی بیگدلی: انتظار همراهی چینی‌ها برای باز شدن گره‌های اقتصادی، انتظاری واهی است

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
تحلیل علی بیگدلی سفر ابراهیم رئیسی به چین

کیان آنلاین – سعید شمس: سفر ابراهیم رئیسی به چین در حالی صورت گرفته است که ایران به لحاظ سیاسی و اقتصادی شرایط محدودی دارد. به همین دلیل دولت معتقد است این سفر می‌تواند در گره‌گشایی اقتصادی تا حدی موثر باشد. علی بیگدلی در گفت‌وگو با کیان آنلاین در این رابطه اظهار داشت: رئیسی در مقطعی به چین رفته است که نظام بین الملل با جدیت زیادی بنای تقابل با ایران را دارد تا بتوانیم به این تحلیل برسیم که حضور ابراهیم رئیسی در چین به نوعی مانورِ قدرت است. اما اگر منتظر همراهی چینی‌ها برای باز شدن گره‌های اقتصادی هستیم، باید اذعان داشت که این انتظار، انتظاری واهی است.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: چین یکی از کشور‌های مهم اقتصاد جهانی است و برای اینکه بتواند در مسیر توسعهِ اقتصادی کمترین موانع را پیش روی خود ببیند، باید به خواسته‌ها و مطالبات اروپا توجه نشان بدهد. دقیقا به همین دلیل است که «احتمال تعامل جدی اقتصادی چین با ایران» را باید احتمالی ضعیف و کمرنگ بدانیم. چرا که میزان مناسبات مالی این کشور با ما به حدی نیست که آن‌ها بخواهند در حوزه اقتصاد با کشور‌های اروپایی رویارویی کنند. پس باتوجه به فضای موجود بین ایران و اروپا، شک نکنید چینی‌ها مراودات حداقلی با ایران خواهند داشت.

او با اشاره به سند همکاری ۲۵ سالهِ ایران و چین تصریح کرد: باید این نکته مهم را در نظر بگیریم که چینی‌ها در هنگام عقد قرارداد شرایط کشور‌ها را لحاظ می‌کنند. به این معنی که سند همکاری‌ای که این کشور با عربستان امضاء کرده‌اند، اصلاً قابل قیاس با قول و قرار‌هایی که با ایران دارند، نیست. حتی می‌توان گفت، همکاری با امارات هم برای آن‌ها ارزش و اعتبار بسیار بیشتری نسبت به همکاری اقتصادی با ایران دارد.

بیگدلی در پایان گفت: اینکه در این شرایط تنگنا، چین و روسیه تنها شرکای جدی ایران هستند مقوله‌ای هزینه‌ساز و البته نگران کننده است. ما در حالی باید برای برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی تلاش داشته باشیم، با هجمه‌هایی تند و تیزی از جانب جامعه جهانی مواجه هستیم که این کار را برای ترمیم فضای اقتصادی دشوار می‌کند. شرح این شرایط این نتیجه را به ما گوشزد می‌کند که باید در نوع سیاست‌گذاری در حوزه دیپلماسی و همچنین نگاه‌مان به نظام بین‌الملل تجدیدنظر اساسی داشته باشیم.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما