بغزیان: دولتی‌ها هفته‌ای یک ساعت کار کردن را هم شغل حساب می‌کنند/ رئیسی به آمارهای خیالی تکیه کرده است

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
نقد بغزیان از اقتصاد دولت رئیسی

کیان آنلاین – سعید شمس: «از آنچه وعده دادیم در ایجاد یک میلیون شغل عقب نیستیم و قریب این عدد شغل را ایجاد کرده‌ایم ما می‌خواهیم دولت صادق الوعد باشیم. ما تهدید‌ها را می‌دانیم» ابراهیم ریئسی در گفت و گویی که چند شب پیش در تلویزیون داشت، با این اظهارات از تحقق یکی از مهمترین وعده هایش خبر داد. اما این سخنان چقدر واقعی است؟

آلبرت بغزیان در گفتگو با کیان آنلاین اظهار داشت: وقتی مرکز رسمی آمار چیزی را اعلام می‌کند، باید جدی گرفته شود. به هر حال بر اساس تعریف مشخصی آمار رسمی اعلام می‌شود. اما بهتر است، اعلام شود حدود یک میلیون شغل در چه بخش‌هایی و با بهره‌گیری از چه سیاست‌هایی ایجاد شده است. به عنوان مثال، توضیح بدهند که بیکاران قبلی سرِ کار رفته‌اند یا شغل‌های جدیدی ایجاد شده است.

راستی آزمایی تحقق یک میلیون شغل در دولت رئیسی

تحلیلگر اقتصادی همچنین می‌گوید: همچنین باید در نظر گرفت، از شغل چه تعریفی دارند. مثلاً اگر مشاور هفته‌ای یک‌روز کار کند، شاغل محسوب می‌شود؟ به نظرم باید رسماً شفاف‌سازی شود تا افکار عمومی بداند شغل‌های ادعایی ایجاد شده چقدر با استاندارد جهانی تطابق دارد؟ ادعای تحقق ایجاد یک میلیون شغل در حالی است که دولتی‌ها هفته‌ای یک ساعت کار کردن را هم شغل حساب می‌کنند! پس لازم است، باید به مردم بگویند، آیا این معیار همچنان مدنظر قرار می‌گیرد یا نه؟

دولت فعالیت دستفروشان مترو را هم جز شاغلان به حساب آورده است

او می‌گوید: شغل داشتن یعنی اینکه افراد تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. حالا دولت می‌تواند با اعلام رسمی آمار بیمه‌شدگان از زمان شروع به کار دولت سیزدهم افکار عمومی را درباره تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل قانع کند. شاید دولت فعالیت دستفروشان مترو را هم جز شاغلین به حساب آورده است. با این توضیح که در تعریف شغل، این نوع فعالیت‌ها در آمار مشاغل جایی ندارند.

دولت رئیسی به آمار‌های خیالی تکیه کرده است

بغزیان ادامه داد: در حالی آقایان هفته‌ای یک ساعت را ایجاد شغل به حساب می‌آورند که با توجه به به هم‌ریختگی اقتصاد و بحران معیشتی موجود، خیلی از طبقات باید در ۲ شغل مشغول باشند تا بتوانند به دسترسی حداقل نیاز‌های خود دسترسی پیدا کنند.  پدیده خطرناک و هزینه‌سازی که در دولت سیزدهم به طور ملموسی مشاهده می‌شود، چیزی جز تکیه بر آمار‌های خیالی و برداشت‌های تواًم با توهم نیست.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما