محمدقلی یوسفی: اقتصاد ایران قربانی دیپلماسی شده است/ دولت رئیسی دچار بحران تخصص است

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
محمدقلی یوسفی

کیان آنلاین – سعید شمس: محمد قلی یوسفی استاد اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پیشین مرکز تحقیقات اقتصادی ایران در گفت‌وگو با کیان آنلاین با اشاره به تنگنا‌های اقتصادی که شرایط دشواری را برای مردم رقم زده است، اظهار داشت: اقتصاد در ایران مانع‌های زیادی را برای رسیدن نظم مشخص پیش روی خود می‌بیند که اگر برای برچیدن موانع تلاشی واقعی صورت نگیرد، مردم روز به روز بیشتر با تنگنا‌های معیشتی مواجه خواهند شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه در ادامه گفت: ساختار سیاست خارجی ایران به گونه‌ای تعریف شده است که اساساً مناسبات تجاری در بازار تجارت جهانی را دچار مشکل می‌کند. مشخصاً می‌توان گفت، گره کوری که در مساله مهم هسته‌ای خودنمایی می‌کند، دلیل اصلی دلار بالای ۴۰ هزار تومانی و بیشتر شدن مشکلات معیشتی مردم است. در واقع لازم است، سیاست‌گذاران زمانی که درگیر پرونده هسته‌ای هستند، اولویت‌های غیر اقتصادی موضوع را به حاشیه ببرند و با درنظر گرفتن بحران معیشت، همه سعی‌شان را برای احیای برجام انجام بدهند و بدانند وضعیت به قدری بغرنج است که حتی شاید بهتر باشد، در نکته‌های غیراقتصادی از موضع عقب‌نشینی کرد تا بلکه بتوانیم با طرفین بر سر احیای دوباره برجام به نتیجه‌ای مشترک و البته مثبت برسیم. همچنین این توضیح را لازم می‌دانم که اقتصاد در ایران قربانی دیپلماسی شده است.

او در ادامه گفت: قانون نانوشته‌ای اینطور حکم می‌کند که «آرامش اقتصادی» شرط و شاخصه اصلی توسعه و پیشرفت است. به این معنی که اگر مردم برای تامین نیاز‌های خود مشکلاتی را پیش روی خود ببینند، در حوزه‌های دیگر هر چقدر هم که دستاورد‌های ارزشمندی حاصل شود، بازهم بی‌اهمیت خواهند بود. چرا که اساسا نظام‌های حکمرانی هیچ هدفی مهمتر از تزریق اطمینان معیشتی به افکار عمومی ندارند. پس تصمیم‌گیران فعلی باید این را بدانند، با بی‌توجهی به مقوله معیشت به طور قطع در هیچ شرایطی نمی‌توانند ادعای کارآمدی داشته باشند.

دولت رئیسی دچار بحران تجربه و تخصص است

رئیس اسبق مرکز تحقیقات اقتصادی ایران در پایان گفت: دولتی که روی کار است، به طور کاملا ملموسی دچار بحران تجربه و تخصص است و به همین دلیل، در ماه‌های اول پاستورنشینی مشخص شد که توانایی باز کردن گره‌های موجود در اقتصاد و حوزه‌های دیگر را ندارند. با این حال در قدم اول می‌توانند با ترمیم کابینه و رجوع به کارشناسان و افراد صاحب کارنامه اقتصادی، تا حدودی بتوانند فضای کدر فعلی را ترمیم کنند.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما