عدس هم قیمت گوشت قرمز شد!

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
جدیدترین قیمت عدس

هر زمانی که کالا یا مواد غذایی گران می شود فکر می‌کنیم به پایان ماجرا رسیدیم اما در واقع گرانی در کشور ما انتهایی ندارد و بیشتر شبیه حفره است. ارزانی یک رؤیا است تا جایی که با پول ۱ کیلو گوشت در سال ۹۵ اکنون تنها می‌توان ۱ کیلو عدس خرید!

قیمت سرسام آور گوشت قرمز در بازار اتفاقی واقعی اما به دور از منطق است که بسیاری از افراد را نگران کرده و باعث کوچک و کوچک‌تر شدن سفره‌ها شده است. در فاصله چند ماه قیمت گوشت بیش از ۲۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرده است که برای آن عواملی از جمله افزایش قیمت نهاده های دامی، کسری نهاده و همچنین مسئله حذف ارز ترجیحی را برشمردند. از طرفی دلیل اصلی این اتفاق رشد قیمت دام زنده هم است که به کیلویی بیش از ۸۰ هزار تومان رسیده است.

شاید دلیل گرانی بی سر و صدا گوشت قرمز و توجه نکردن به آن این باشد که بسیاری از افراد کم درآمد مواد غذایی دیگر را جایگزین گوشت کرده و خیلی وقت است که از خوردن هرروز گوشت دست کشیده‌اند اما قرار است این گرانی‌های بی‌پایه و اساس تا به کجا ادامه داشته باشد و چقدر دیگر از سبد خانوار حذف می شود؟ سفره‌ها هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و خرید مواد غذایی از جمله برنج و گوشت سخت‌تر.

امسال با ۴۵ هزار تومان ۱ کیلو عدس می توان خرید، با بررسی های انجام شده قیمت ماهیچه گوسفندی در سال ۹۵، تنها ۴۵ هزار تومان بود یعنی هم قیمت عدس در سال ۱۴۰۱.

در جدول زیر قیمت گوشت قرمز در سال ۹۵ را مشاهده می کنید.

جدیدترین قیمت عدس

دلیل جهش عجیب این‌چنینی قیمت تنها در چند سال چیست؟ با روند پیش رو در ۵ سال بعدی قیمت گوشت و عدس چقدر می شود؟

در فروردین امسال هر کیلو شقه گوسفندی از ۱۵۵ هزار تومان تا ۱۶۲ هزار تومان، ران گوسفندی ۱۹۹ هزار تومان و سردست ۱۵۸ تا ۱۷۴ هزار تومان بود. همچنین گوشت گوساله در فروردین ۱۴۰۱، هر کیلو گرم سردست ۱۷۹ هزار و پانصد تومان، ران ۱۸۱ هزار تومان و ماهیچه ۱۶۹ هزار تومان خریداری می شد.

اما در بهمن ۱۴۰۱ گوشت راسته گوسفندی بدون استخوان ۳۹۵ هزار تومان به فروش می رسد. گوشت ماهیچه گوسفندی در میادین میوه و تره بار ۳۲۰ هزار تومان و گوشت راسته گوسفندی با استخوان ۲۴۷ هزار تومان به دست مردم می رسد.

این تفاوت قیمت تنها در چند ماه است. مدتی بی سر و صدا و حاشیه شاهد افزایش عجیب نرخ گوشت در بازار هستیم. در این شرایط مسئولین به دادن وعده ارزانی دست می‌زنند که گاهی اوقات برعکس می‌شود و قیمت اجناس بیشتر گران می‌شود.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام وعده ارزان شدن گوشت را در چند روز آینده داده است و گفت: با واردات گوشت گرم پیش‌بینی می‌شود که قیمت گوشت در مصارف عمومی ران، سردست و گردن کاهش چشمگیری داشته باشد. البته واردات گوشت و توزیع گوشت منجمد بر اقلام لوکس دام تأثیری ندارد. اکنون در فصل زایش دام به سر می‌بریم که خوشبختانه نسبت به سال قبل وضعیت بهتر است و این امر در کنار واردات دام به کشتارگاه های مرزی اثر خود را در قیمت می گذارد

جدیدترین قیمت عدس

‌رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان گوشت گوسفندی تهران در خصوص تزریق گوشت به بازار از سوی دولت و متعادل کردن قیمت‌ها گفت: ما به شرکت پشتیبانی امور دام کشور پیشنهاد داده‌ایم که از ذخایر استراتژیک استفاده کنند تا التهاب بازار کاهش یابد و شاهد کاهش قیمت ها باشیم. البته امروز نیز قرار است یک جلسه ای در این باره تشکیل دهیم و دولت موافقت نهایی خود را اعلام کند. دولت قصد دارد کمی از گوشت های منجمد ذخیره شده خود را در میادین میوه و تره بار توزیع کند تا مردم بتواند دسترسی آسانی به گوشت ارزان تر داشته باشند و خریدهای خود را انجام دهند.

حال باید دید با عرضه گوشت های وارداتی که دولت قرار است از امروز در میادین انجام دهد چند درصد از افزایش قیمت این محصول جبران می‌شود و به قیمت گذشته بازخواهد گشت البته تا به امروز قیمت کالایی که افزایش شدید داشته است به قبل بازنگشته حال باید دید با نزدیک شدن به عید و ماه رمضان این کالای استراتژیک ارزان تر می شود تا راهش را دوباره به سفره ها باز کند.

هر زمانی که کالا یا مواد غذایی گران می‌شود فکر میکنیم به ته ماجرا رسیدیم اما در واقع گرانی در کشور ما انتهایی ندارد و بیشتر شبیه حفره است. ارزانی یک رویا است؛ یک آرمان در آرمان شهر مدینه فاضله لایتناهی…

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما