اختصاصی کیان آنلاین؛ یحیی آل اسحاق: بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق آزاد شده است

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
یحیی آل اسحاق

کیان آنلاین – لیلا فرهادی: یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با کیان آنلاین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور درباره «آزاد شدن بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در یکی از کشورها»، این کشور را عراق خواند و گفت: بعد مذاکراتی که انجام شد ما به مقداری از پول‌های بلوکه شده‌مان دست پیدا کردیم.

او در مورد مقدار پول باقی‌مانده در بانک‌های عراقی، عدد دقیقی را اعلام نکرد و گفت دلیل اینکه نمی‌توان رقم دقیقی از بدهی‌های عراق به ایران را تخمین زد این است که روند صادرات گاز به این کشور ادامه دارد و هر روز مقدار این پول تغییر می‌کند، اما بعد از مذاکراتی که انجام شد، بخشی از بدهی‌های ایران به شکل‌های مختلف آزاد شده است.

بخشی از پول بلوکه شده ایران در عراق برای واردات کالا‌های اساسی استفاده می‌شود

آل اسحاق درباره اشکال بازپرداخت بدهی‌ها به ایران توسط عراق گفت: بخشی از این پول برای واردات کالا‌های اساسی از کشور ثالث از طریق بانک‌های عراقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره تاثیر قانون جدید آمریکا برای ایجاد محدودیت‌های ارزی عراق گفت: این قانون جدید در رابطه با نظارت و محدودیت برای دلار آمریکا در رابطه با دینار عراق است. به دلایل مختلف مرتبط با نوع رابطه عراق و آمریکا، نهایتا محدودیت‌هایی برای نقل و انتقال دلار گذاشته شده و در نتیجه آن مبادله دلار و دینار سخت شده است.

قانون جدید آمریکا شرایط را برای ایران و عراق سخت کرده است

او به تاثیر این قانون بر بازار عراق اشاره کرده و گفت پیش از این هر ۱۰۰ دلار معادل یک هزار و ۴۶۵ دینار عراق ارزش داشت؛ اما پس از ایجاد محدودیت آمریکا برای این کشور، اکنون هر ۱۰۰ دلار یک هزار و ۶۶۰ دینار قیمت دارد و ارزش پول ملی عراق کاهش یافته است. همین مساله سبب شده بر مبادلات تجاری عراق تاثیر منفی ایجاد شود و کالا‌های وارداتی برای مردم عراق گران تمام می‌شود.

آل اسحاق درباره تاثیر این سیاست بر روابط تجاری ایران و عراق هم توضیح داد و گفت: با این قانون ما هم به مشکل بر می‌خوریم، چون قدرت خرید عراقی‌ها پایین می‌آید و در نتیجه واردات کم می‌شود.

او افزود: علاوه بر این در عراق دو جور ارز وجود دارد؛ یک ارز رسمی که نرخ آن ۱۴۵۰ دینار در هر دلار است که باید از بانک‌ها بگیرند. یک ارز ۱۶۶۰ دیناری که در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. اینکه هر وارد کننده برای واردات کالا تا چه اندازه بتواند ارز دولتی بگیرد اهمیت زیادی دارد. در مورد تبادلات تجاری با ایران اتفاقی که افتاده این است که بانک‌ها ارز ارزان برای تجارت با ایران به تجار نمی‌دهند و همین مساله بر روند صادرات کالا به عراق تاثیر منفی داشته است.

به گزارش کیان آنلاین هفته گذشته روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی از افزایش فشار آمریکا بر بغداد، و ایجاد ممانعت برای انتقال دلار به ایران خبر داد. بر اساس محدودیت‌های جدید اعمال شده توسط آمریکا، بانک‌های عراقی باید از یک پلتفرم آنلاین برای افشای تراکنش‌های خود استفاده کنند و جزئیات مربوط به فرستنده و ذینفعان را فاش کنند.

عراق دومین شریک تجاری ایران است. بر اساس آمار‌های منتشر شده توسط گمرک ایران، و صادرات به عراق در ۹ ماهه نخست امسال از مرز ۸ میلیارد دلار گذشته و پیش بینی می‌شد که صادرات تا پایان سال جاری به عدد ۱۰ میلیارد دلار برسد.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما