محمود جامساز: مطالبات عمومی برای تصمیم‌گیران اهمیتی ندارد

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
محمود جامساز اقتصاددان در تحلیل شرایط بد اقتصاد ایران می‌گوید؛ اقتصاد کشور در حالی به استقبال سال مالی جدید می‌رود که فضای ایران با نظام بین‌الملل بیشتر از گذشته تقابلی شده است و حتی کشور‌هایی مثل چین و عراق هم با ایران زاویه پیدا کرده‌اند.
محمود جامساز

کیان آنلاین – سعید شمس: محمود جامساز اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با کیان آنلاین با اشاره به بحث‌هایی که درباره بودجه نهاد‌های خاص مطرح می‌شود، اظهار داشت: اینکه در شرایط سخت معیشتی که مردم را برای تامین مایحتاج اولیه را هم با مشکلات زیادی روبر کرده است، بودجه‌هایی برای نهاد‌های غیر اجرایی اختصاص داده شود، بدون شک نمی‌تواند تصمیمی منطقی باشد.

جامساز می‌گوید: اساساً وقتی دولت‌ها بودجه سالیانه را می‌نویسند، باید با توجه به شرایط اولویت بندی کنند تا بودجه سالیانه در راستای کاهش مشکلات کارآمد باشد اما اینجا ظاهرا اتفاق معکوس رخ می‌دهد و نگاه می‌کنند کدام نهاد کارایی کمتری دارد تا به آن بودجه بیشتری اختصاص بدهند.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه گفت: ارگان‌ها و نهاد‌های رسمی در قبال هزینه‌کرد‌های‌شان باید به نهاد‌های نظارتی پاسخگو باشند که چنین رویکردی هم باعث ممانعت از سوءاستفاده می‌شود و هم باعث می‌شود منابع در راستای کاهش مشکلات و افزایش بهره‌وری هزینه شود اما در نظامی که ایدئولوژی در اولویت قرار دارد، توجه به فعالیت‌های تبلغی بیشتر می‌شود و به همین دلیل شاهدیم با وجود گرفتاری جدی معیشتی مرد٬ بودجه نهاد‌های تبلیغی در سال ۱۴۰۲ بیشتر شده است.

جامساز می‌گوید: یکی از نهادهای تبلیغی صداوسیما است که درباره بودجه آن باید گفت اکثر مردم ایران موضعی منفی به رویکرد این سازمان حاکمیتی دارند اما باز هم دولت با نادیده گرفتن شیوه غلط یک‌جانبه‌نگرانه صدا و سیما مبغلی بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان اختصاص داده است تا مشخص شود، نظر و خواست افکار عمومی برای تصمیم‌گیران اهمیت چندانی ندارد.

او افزود: اقتصاد کشور در حالی به استقبال سال مالی جدید می‌رود که فضای ایران با نظام بین‌الملل بیشتر از گذشته تقابلی شده است و حتی کشور‌هایی مثل چین و عراق هم با ایران زاویه پیدا کرده‌اند. شرح این شرایط نشان می‌دهد میزان ارزی که قرار است که به خزانه تزریق شود قطعا با کاهش چشمگیری روبرو خواهد شد که این به معنی کورتر شدن گره‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۲ است به همین دلیل تاکید چیزی جز این نمی‌تواند باشد که لازم است در سیاست‌گذاری مالی و همچنین تصمیم‌گیری‌های اقتصادی بیشتر از هر مقطع دیگری به عقلانیت و البته واقع‌بینی توجه کرد تا بتوان حتی المقدور دغدغه‌های معیشتی جامعه را کمرنگ‌تر کنیم.

جام‌ساز در پایان گفت: آقای رئیسی با وعده تزریق آرامش اقتصادی از مردم رای گرفت و حالا که یک سال و چند ماه از مسئولیتش می‌گذرد باید بداند در اولین گام باید تیم اقتصادی دولت را ترمیم کند تا بلکه بتواند با ترمیم فضای به هم ریخته، به دستاورد لازم برسد.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما