در فصل سرما چه غذاهایی بخوریم؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
خوراکی فصل سرما
کیان آنلاین: بدن انسان در سرمای فصل زمستان برای حفظ سلامت به مواد غذایی خاصی نیاز دارد. گرم نگه داشتن بدن در فصل سرد زمستان غیر از پوشیدن لباس مناسب به موادغذایی مفید هم احتیاج دارد. همچنین برای پیشگیری از برخی بیماری های فصل زمستان باید سیستم ایمنی بدن را با مواد غذایی مفید تقویت کنیم.

بهترین خوراکی ها و غذا در زمستان

ویتامین‌ها و مواد غذایی مورد نیاز بدن ما در فصل سرما A ، C ، D ، E ، K ،B تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، اسید پانتوتنیک ، بیوتین ، B6 ، B12 و فولات) هستند. همچنین معمولا در زمستان کمبود ویتامین D و بروز عفونت هم بدن ما را بسیار تهدید می کند که برای تامین ویتامین دی باید حتی الامکان در معرض نور خورشید باشیم. مواد غذایی که ویتامین D مورد نیاز بدن ما را تامین می کنند شامل ماهی های خال دار، تن و ساردین، قارچ‌ و لبنیات غنی شده هستند.
مصرف اسید فولیک در فصل زمستان احساس خستگی را از بدن شما دور می کند. همچنین سبزیجات ریشه دار مثل تربچه، شلغم و سیب زمینی شیرین را در فصل زمستان فراموش نکنید زیرا به فرایند ترموژنز یا تولید گرما در بدن از طریق متابولیسم و کالری سوزی کمک می کنند. به عبارتی دیگرخوراکی هایی که به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند دمای بدن را بالا می برند.
سبزیجات ریشه دار هم جزو خوراکی هایی هستند که هضمشان زمان زیادی می برد بنابراین دمای بدن شما را در فصل زمستان افزایش می دهند. اگر با مصرف این سبزیجات به صورت خام مشکل دارید می توانید آنها را در سوپ یا آش بریزید و نوش جان کنید.
خوراکی فصل سرما

مفیدترین خوراکی ها و غذاها در زمستان

مصرف کربوهیدرات های پیچیده را در فصل زمستان از یاد نبرید. همیشه در هوای سرد بیشتر احساس گرسنگی می کنیم اما باید مراقب بود که این حس باعث پرخوری نشود.
مصرف تنقلات شیرین و پرکالری در چنین آب و هوایی وسوسه برانگیز و دم دستی ترین راه حل ممکن برای رسیدن به حس سیری است اما کربوهیدرات های ساده سرعت هضمشان بالاست و مدت زمان زیادی گرمای بدن شما را تامین نمی کنند. بهتر است برای غلبه بر حس گرسنگی دائمی در زمستان سراغ کربوهیدرات های پیچیده مثل بلغور و جو دوسر، غلات سبوس دار، سیب زمینی و عدس بروید. موز هم گزینه بسبار مناسبی برای گرم نگه داشتن بدن در زمستان است زیرا ویتامین B و منیزیم موجود در موز عملکرد مناسب تیروئید و غدد فوق کلیوی را تضمین و دمای بدن را تنظیم می کنند. تخم مرغ نیز منبع انرژی خوبی برای بدن در فصل زمستان است که با پروتئین و ویتامین هایش بدن شما را گرم کرده و عفونت های زمستانی را از بین می برد.

گرم نگه داشتن بدن در زمستان با این خوراکی ها

یکی از بهترین راه ها برای گرم کردن بدن در زمستان مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه است که با افزایش سوخت و ساز، دمای بدن را افزایش می دهد. اگر به کافئین حساسیت دارید مصرف چای زنجبیل را به شما پیشنهاد می کنیم که گرمای بدن شما را تا دو برابر بالا می برد اما اگر طعم آن در چای برایتان دلچسب نیست بهتر است کمی زنجبیل به سوپ یا خورش اضافه و میل کنید .
خوراکی فصل سرما
خوراکی فصل سرما

در زمستان کدام ادویه ها را مصرف کنیم؟

اگر به هیچ عنوان حاضر به تحمل طعم زنجبیل نیستید جایگزین های خوش طعم و عطر دیگری برای گرم کردن بدنتان در زمستان داریم، ادویه هایی مثل زیره، دارچین، دانه کنجد، فلفل و زردچوبه که هرکدام کلی خاصیت مفید دارند و اگر  طبع شما با هیچ کدام از این موارد سازگار نیست نگران نباشید یک پیشنهاد ویژه برای افراد سخت گیر داریم که میکس آن با نوشیدنی های گرم بی نظیر می شود، بله درست حدس زدید درباره دارچین صحبت می کنیم. اما یادتان باشد که فلفل و کنجد هم از بیماری های خطرناک زمستانی مثل آنفلوآنزا، ذات الریه، برونشیت و آسم تا حد زیادی جلوگیری می کنند.
درمان احساس سرما در زمستان
اگر همیشه در دست و پای خود احساس سرما می کنید احتمالا دچار کمبود آهن یا کم خونی هستید، نقش آهن در انتقال اکسیژن به تمام اعضای بدن را نمی توان نادیده گرفت. بنابراین باید مواد غذایی که منبع غنی آهن هستند را هرگز از قلم نیندازید اما درباره اینکه کدام غذاها و خوراکی ها آهن دارند در ادامه به شما خواهیم گفت. گوشت قرمز، اسفناج، لوبیای سیاه ، مرغ، عدس و غلات غنی شده از جمله خوراکی هایی هستند که معدن آهن محسوب می شوند. برخی میوه ها و آجیل های خشک مانند انواع بادام و کشمش نیز مثل بخاری بدن را در سرمای زمستان گرم می کنند. شاید عجیب به نظر برسد اما حتی یک قاشق غذاخوری عسل حل شده در مقداری آب گرم به طرز شگفت انگیزی در سرمای زمستان به شما حس گرما خواهد داد.
خوراکی فصل سرما
خوراکی فصل سرما
درمان افسردگی در زمستان
سرمای فصل زمستان معمولا با افسردگی همراه است پس برای کاهش این حس، ماهی سالمون مصرف کنید زیرا تریپتوفان و اسیدهای چرب اومگا۳ موجود در آن موجب ترشح هورمون سروتونین شده و حال روحی شما را بهبود می بخشد. قارچ ها سرشار از اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، ریبوفلاوین، نیاسین، پتاسیم، فسفر، مس و سلنیوم هستند که همه برای بدن در فصل زمستان ضرورت دارند. مصرف کلم بروکلی و گل کلم نیز به خاطر ضد سرطانی و التهابی بودن در فصل زمستان بی فایده نیست پس از آن غافل نشوید. خلاصه کلام اینکه در فصل زمستان برای تقویت ایمنی بدن مقابل بیماری های خطرناک باید به تغذیه خود توجه ویژه ای داشته باشید بنابراین سعی کنید خوراکی های مذکور را برای حفظ سلامتتان در سرما از یاد نبرید.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما