قیمت خودروهای چینی تولید داخل کاهش می یابد

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
سخنگوی وزارت صنعت به ارائه جزئیاتی از تغییر قیمت خودروهای چینی تولید داخل طی روزهای آینده پرداخت.
کاهش قیمت خودروهای چینی

سخنگوی وزارت صنعت به ارائه جزئیاتی از تغییر قیمت خودروهای چینی تولید داخل طی روزهای آینده پرداخت.

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییر سازوکار قیمت‌گذاری خودروهای چینی تولید داخل و شکسته‌شدن رکورد تولید ماهانه خودرو در آذر ماه امسال طی پنج سال گذشته و افزایش قریب الوقوع عرضه خودرو بیشتر از میزان تقاضا خبر داد.

قیمت خودروهای وارداتی در بورس کالا

قالیباف ضمن اشاره به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا گفت: خودروهای وارداتی در چند رده قیمتی وارد کشور می شوند و کمترین تعرفه به عبارتی در رده قیمتی پایین‌تر از 10 هزار یورو برای آنها اعمال خواهد شد، به عنوان مثال حقوق گمرکی برای یک خودروی 8 هزار یورویی  4 درصد ثابت است، هرچند سود بازرگانی با توجه به قیمت خودروهای وارداتی تغییر می کند که کمترین میزان برای خودروهای زیر 10 هزار یورو خواهد بود.

وی در ادامه گفت: طی 8 سال گذشته یعنی دهه 90 متاسفانه قدرت خرید مردم دچار آسیب شد و از طرفی دیگر 4 سال واردات خودرو ممنوع بود، طبعا با این وضعیت هیجانی در بازار به وجود می آید که افزایش قیمت ها و رقابت ها را در پی دارد.

 

پیش بینی وضعیت قیمت خودرو

سخنگوی وزارت صمت بیان کرد: چه برای خودروهای وارداتی و چه برای خودروهای ساخت داخل، فضای بازار خودرو بسیار آرام و کاهنده خواهد شد. ایجاد رقابت و هیجان روی تابلو و افزایش قیمت در بورس کالا هیچ نفعی برای خودروساز به همراه ندارد و درباره عرضه خودرو در بورس جداسازی دو مقطع ضروری است.

در مقطع نخست می توان گفت وزارت صمت هیچ نظارتی نداشت و شرایطی را فراهم نکرد که ثمره اش بالا رفتن قیمت بیش از 2 میلیارد روی دو خودروی یک میلیارد تومانی بود.

ثبات قیمت خودرو با یک راهکار

قالیباف خاطرنشان کرد: به دنبال اتفاقات دستورکاری طی هماهنگی با بورس کالا معین شد و  پیرو آن باید یک کف (حداقل) عرضه وجود داشته باشد، یعنی به طور مثال اگر خودروی 207 عرضه می شود، تماما سفید و ویژگی فنی همه آن ها شبیه به هم باشد که شاهد تفاوت قیمت ها نباشیم.

2 هزار دستگاه برای خودروهای پرتیراژ و 500 دستگاه برای خودروهای کم‌تیراژ  جهت عرضه در بورس تعریف شده است، به عبارتی شرایطی جهت منطقی‌تر شدن فضای عرضه در بورس کالا ایجاد شد البته که بورس کالا را به‌عنوان گامی برای گذر از عدم تعادل عرضه و تقاضا به مرحله تعادل عرضه و تقاضا انتخاب کردیم تا به شفافیت درباره رانتی که نصیب عده‌ای می‌شود و معلوم نیست چه‌کسانی هستند، در بستری به‌نام بورس کالا برسیم.

سخنگوی وزارت صمت با ذکر اینکه  آذر ماه امسال 127 هزار دستگاه خودرو به دست خودروسازان خصوصی و دو خودروساز بزرگ تولید شده بیان کرد: این سطح، رکورد تولید ماهانه را طی پنج سال گذشته شکسته و این رویه ادامه پیدا می کند.

طبق پیش‌بینی ما طی 6ماهه آینده در داخل کشور حدود 800 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد و 200 هزار دستگاه هم واردات خواهیم داشت، به عبارتی حدود یک میلیون خودرو عرضه می شود هرچند سال گذشته عرضه بیشتر از 750 تا 800 هزار دستگاه خودرو محقق نشد، بنابراین این حجم از عرضه خودرو، قطعاً اشباع بازار و اثرگذاری روی قیمت‌ها را به دنبال دارد که برای آن برنامه‌ریزی شده است.

 

قیمت‌ها در بازار خودرو طی سال جاری تقریبا 6 ماه ثابت و حتی کاهشی بود اما تا زمانی که عوامل خارج از صنعت و بازار خودرو و وزارت صمت مثل افزایش نرخ ارز وجود دارد شاهد تلاطم قیمت‌ها هستیم.

تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو

قالیباف یادآور شد: در کمال تاسف تقاضای سرمایه‌ای خودرو با نوسانات ارزی شکل می‌گیرد، حتی در صورت وجود تقاضای مصرفی هم شخص اگر به عنوان مثال برای خرید خودرو در سه ماه آینده برنامه‌ریزی کرده بود، تقاضایش را تسریع می بخشد به عبارتی موجب افزایش فشار تقاضا برای مقطعی کوتاه در بازار خودرو می شود.

تقاضاهای ناخواسته در بازار خودرو موجب تغییر قیمت ها می شود و کاهش قیمت ارز  متعاقبا کاهش قیمت خودرو را به همراه دارد. برنامه‌ریزی برای این موضوع بسیار دشوار و تنها راهکار آن افزایش قدر عرضه است تا خاصیت تقاضاهای سرمایه‌ای در مورد خودرو شکل نگیرد.

سخنگوی وزارت صمت افزود: ابزارهای کنترل بازار خودرو موجود است اما در بستر ثبات اقتصادی طبعاً بهتر جواب می‌دهد؛ به طور مثال قیمت محصول برخی از خودروسازهای خصوصی که عموماً خودروی چینی تولید می‌کنند، در کشور همسایه شاید 500 میلیون تومان کمتر از ایران باشد، البته برای فرمول تعیین قیمت این مدل خودروها باید اقداماتی صورت بگیرد و به‌زودی افزایش قیمت خودرو از یک سطحی به بعد دیگر ممکن نیست.

قیمت خودرو در سال آینده
قیمت خودرو در سال آینده

وضعیت قیمت خودرو در ایران خودرو و سایپا

قالیباف در ادامه گفت: تغییری در قیمت کارخانه‌ای ایران خودرو و سایپا طی یک سال گذشته وجود نداشته و عوامل خارجی کمتر روی آن اثر می‌گذارند البته زنجیره تأمین مواد اولیه این دو خودروساز اثرپذیر است اما برای یک سال است که قیمت‌های  درب کارخانه هیچ تغییری نداشته اند.

شاخص تغییرات قیمت مواد اولیه برای صنعت خودروسازی در فصل تابستان 2 درصد بوده و اکنون ماهی 2 درصد تورم کنترل شده داریم که وزارت صمت حتما روی این موارد تمرکز خواهد کرد. وقتی 2 میلیون تقاضا برای 10 هزار خودروی 206 وجود دارد، کاری جز افزایش میزان تولید نمی توان انجام داد.

پیش بینی وضعیت بازار خودرو در سال آینده

سخنگوی وزارت صمت:  احتمالا افزایش عرضه در بازار خودرو تا اواخر بهار و یا اوایل تابستان سال آینده را خواهیم داشت و خودروسازان باید به‌سمت سیاست‌های تشویقی و اعتباری حرکت کنند که خودروها فروش برود. مثل چند سال گذشته که برای خرید خودرو تسهیلات ارائه می شد که فروش برود، با این میزان عرضه‌ای که در پیش داریم قطعاً به نقطه ای بسیار خوب می رسیم.

اما در هر حال شرایط متغیر کلان را در تحلیل‌ها باید همیشه در نظر داشت تا به آرامش بازار خودرو کمک کند. عرضه یک میلیون خودرو حتما باعث اشباع بازار می شود زیرا این سطح تولید باید طی یک سال صورت بگیرد اما در 6ماه رخ می دهد و نیاز کشور هم حدود یک‌ونیم میلیون دستگاه خودرو است.

 

انتهای پیام/

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما