مهار نوسانات نرخ ارز با چند پیشنهاد/ نرخ ارز چگونه کنترل می‌شود؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
کانون صرافان ایرانیان موظف به برقراری آرامش بازار ارز است؛ لذا پیشنهادات اجرایی خود برای بهبود شرایط بازار و مهار نوسانات نرخ ارز را مطرح کرد.
مهار نوسانات نرخ ارز

به گزارش کیان آنلاین و به قلم کسری اسکندری، کانون صرافان ایرانیان با توجه ضرورت آرامش اقتصادی و اهمیت موضوع گزندهای اجتماعی ناشی از نوسان ارزی و اثر آن بر سلامت روانی جامعه با صادر کردن بیانیه ای برای تزریق آرامش به بازار ارز با همکاری بانک مرکزی اعلام آمادگی کرد.

کانون صرافان ایرانیان ضمن تبریک انتصاب محمدرضا فرزین به سمت رئیس کل بانک مرکزی با صدور بیانیه ای از آمادگی برای کنترل نوسانات شدید بازار ارز در راستای سیاست های تازه بانک مرکزی و دولت خبر داد.

طبق این بیانیه کانون صرافان ایرانیان مثل سال های قبل موظف به برقراری آرامش بازار ارز بوده و غیر از کمک به تحقق برنامه ریزی ها، پیشنهادات اجرایی خود در حوزه بهبود شرایط بازار را مطرح می کند.

قسمت عمده ای از صرافان ایران به خصوص در دوران تحریم های گوناگون علیه ایران، به عنوان سربازان نبرد اقتصادی در خط مقدم این جنگ هستند و در این باره تجارب بسیاری دارند که مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

کانون صرافان ایرانیان آماده برگزاری اجلاس های دو طرفه با رئیس کل بانک مرکزی در سریع ترین زمان ممکن درباره راهکارهای خروج از شرایط کنونی است.

این کانون بدین وسیله اعلام می نماید در آخرین جلسه برگزار شده ماه مهر سال جاری با  مدیران ارشد بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی شرایط فعلی پیش بینی و درباره آن هشدار داده شد اما در کمال تاسف طبق سال های گذشته اقدامی برای پیشگیری صورت نگرفت و راهکارهای ارائه شده کانون مذکور مورد استفاده واقع نشد.

چگونگی کنترل نرخ ارز
چگونگی کنترل نرخ ارز

جهت خروج از بحران موجود پیشنهادات ذیل اعلام می گردد:

1. حل سریع موضوع افزایش سرمایه شرکت های تضامنی، به شکلی که هیچ صرافی دارای مجوز در شرایط کنونی کشور با مشکل مواجه نشود، این مهم در ایام مدیریت قبلی بانک مرکزی برخلاف اخطارهای متعدد کاملا نادیده گرفته شد، تاثیرات آن نیز در نرخ دلار کاملا محسوس بوده و بیش از ۵۰ درصد شبکه های صرافی در این باره دچار مشکل شده اند.

2.استفاده از ظرفیت تمامی صرافان ایران و خروج از حیطه فعالیت صرافان خاص و یا صرافی های بانکی در خرید و فروش ارز نیمایی ( در شرایط کنونی انحصار خرید و فروش ارز نیمایی در اختیار چند صراف خاص بوده که این موضوع پخش و گردش ارز را برای واردکنندگان و صادرکنندگان به مشکلات بزرگ دچار کرده است)

3.اصلاح سیستم پلتفرم بازار نیما بر مبنای سبک حراج قیمتی جهت شفاف سازی معاملات و پیشگیری از هر رویدادی احتمالی مبهم میان فروشندگان و خریداران.

4.ایجاد حساب مستقل ریالی توسط بانک مرکزی در سامانه نیما جهت تهاتر ریالی ارز خریداری شده که در کمال تاسف تعداد بسیاری از صادرکنندگان بعد دریافت ریال از تعهدات خود در زمان معین سامانه سر باز زدند و این قضیه آسیب جدی به خریداران ارز را در پی داشت.

5. امکان ایجاد بازار فروش ارز در آینده بازار متشکل ارزی با کمک قسمتی از ارز صادرکنندگان خوش حساب و بزرگ شرکت های پتروشیمی و فولادی جهت کشف قیمت و سیگنال دهی بازار آتی به جای شبکه های غیر رسمی که در بازار غیر رسمی فعال هستند و سیگنال قیمتی ایجاد می کنند( تجربه موفق بازار آتی سکه در سنوات گذشته که بانک مرکزی متاسفانه مخالف آن بود.)

6. امکان ایجاد معاملات توافقی حواله جهت صادرکنندگان کوچک یا متوسط که ارز خود را به قیمت های رقابتی به مصرف کنندگان ارزی گوناگون عرضه کنند.

۷.امکان صدور مجوز برای فعالیت صرافان ایران در کشورهای گوناگون دیگر و پیشگیری از خودتحریمی جهت تحویل اسکناس به مسافران، واردکنندگان و مصرف کنندگان کوچک و غیره.

۸.امکان استفاده از پلتفرم های ارزی مدرن جهان مناسب صرافان با هدف منتقل کردن قسمتی از ارز مورد احتیاج مردم برای مصرف ارزی کوچک که در شرایط کنونی این تقاضای ارز در بازار غیررسمی تامین و باعث کشف نرخ غلط در آن بازار و سیگنال دهی به بازارهای رسمی و نوسان ارزی ایران می شود(صرافان با توجه به قانونی شدن دفترهایشان در کشورهای خارجی امکان طراحی و استفاده از پلتفرمهای مدرن جهان را دارند و این معاملات هم در سامانه سنا به ثبت خواهد رسید.

 

انتهای پیام/

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما