آخرین اخبار روز: آذر 25, 1401 (فرمت تاریخ آرشیو روزانه)

افزایش نرخ بازدهی اوراق
اقتصاد کلان

سیاست‌های پولی، نرخ بازدهی اوراق را افزایش داد

در هفته‌های اخیر نرخ بازدهی تا سرسید اوراق دولتی (مانند اخزا) و خصوصی (مانند گام) افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌اند. نرخ‌های مذکور معمولا به عنوان پیش‌بینی بازار از شرایط آتی متغیرهای اقتصادی مانند تورم تحلیل می‌شوند. این در حالی است که عامل اصلی بالا رفتن هزینه نقدشوندگی اوراق (نرخ تنزیل)، روند کاهشی وجوه نقد (ذخایر اضافی) در دسترس بانک‌ها، ناشی از سیاست انقباضی سفت و سخت بانک مرکزی است.

بازارهای صادراتی ایران
طلا و ارز

واگذاری بازارهای صادراتی ایران به رقبا با افزایش فاصله ارز نیما و آزاد

آرمین عبدی با بیان اینکه با رشد نرخ دلار آزاد، اختلاف بین دو نرخ نیما و آزاد به سقف‌های تاریخی خود (۳۰ تا ۳۵ درصد) رسیده است، عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت در نهایت مجبور می‌شود نرخ نیما را افزایش دهد، چرا که با کاهش فروش نفت (به واسطه دور شدن از برجام) برای افزایش درآمدهای دلاری خود و کاهش کسری بودجه، یکی از راه‌حل‌های کم‌دردسرتر افزایش نرخ دلار نیماست.

تورم صعودی
اقتصاد کلان

آیا تورم ایران ادامه دار است؟

بر اساس آخرین گزارش منتشرشده مرکز آمار در رابطه با شاخص قیمت مصرف‌کننده، نرخ تورم ایران بصورت نقطه‌ای در آبان ماه ۴۸.۱درصد اعلام شده است

صف های طولانی پمپ بنزین در تهران
نفت و انرژی

صف های طولانی پمپ بنزین در تهران

 از شب گذشته تشکیل صف‌های طولانی پمپ بنزین در تهران مشهود بود. تعدادی از جایگاه‌های سوخت نیز از شب گذشته بنزینی عرضه نمی‌کنند.

عدم النفع گازی ایران در جبر تحریمی
نفت و انرژی

عدم النفع گازی ایران در جبر تحریمی

در‌حال‌حاضر گاز طبیعی سومین انرژی مصرفی در جهان است. از اینرو، برخی کارشناسان قرن حاضر را قرن گاز نامیده اند. گاز ایران نیز جز این قاعده است.