تپسی در توسعه بازار خود موفق خواهد بود؟

بنر خرید طلا
خرید طلا و سکه بدون کارمزد و مالیات / فقط ثبت نام کن تا با شما تماس بگیریم
تپسی یک کسب و کار فناورانه مبتنی بر پلتفرم است که از زمان آغاز فعالیت خود در سال 95، توانسته رشد سریعی در عملیات خود تجربه کند. شرکت در پایان سال مالی 1400، برای نخستین بار از زیان انباشته خارج شده و سود تقسیم کرد و ...
تاکسی اینترنتی تپسی

سهام شرکت پيشگامان فن آوري و دانش آراميس یا همان «تپسی»، یکی از نخستین نمادهایی بود که مطابق دستورالعمل جدید مورد معامله سهامداران حرفه‌ای قرار گرفت. تپسی در خردادماه سال جاری به صندوق‌ها عرضه اولیه شده بود و پس از برگزاری مجمع و تصویب افزایش سرمایه به روش سلب حق تقدم، در مهرماه معاملات ثانویه و پذیره‌نویسی سهام جدید آن، هر دو مختص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای آغاز شد. تپسی یک کسب و کار فناورانه مبتنی بر پلتفرم بوده که از زمان آغاز فعالیت خود در سال ۹۵ توانسته است رشد سریعی در عملیات خود تجربه کند. شرکت در پایان سال مالی ۱۴۰۰، برای نخستین بار از زیان انباشته خارج شده و سود تقسیم کرده و در نیمه اول سال جاری، از سود خالص سال گذشته عبور کرده است.

سود تپسی

اما این آغاز راه تپسی است و ارزش بازار فعلی شرکت تناسبی با سطح فعلی عملیات آن ندارد. در واقع بازار این سهم را بر اساس چشم‌انداز رشد تصاعدی که ویژگی کسب و کارهای پلتفرمی است، خریداری می‌کند و ارزش‌گذاری شرکت که مبنای عرضۀ اولیه بوده هم براساس همین چشم‌انداز است. شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ به ۲۶۰ میلیارد تومان درآمد و ۱۹ میلیارد تومان سود خالص رسیده است و انتظار دارد تا سال ۱۴۰۴ درآمد خود را به ۳۵۰۰ و سود خالص خود را به ۷۲۰ میلیارد تومان برساند؛ یعنی بیش از ۱۲۰۰درصد رشد درآمد و بیش از ۳۶۰۰درصد رشد سود ظرف چهار سال.

پیش بینی سود زیان 4 سال آتی

کسب چنین رشدی، محتاج سرمایه‌گذاری شرکت در توسعه فعالیت به شهرهای جدید، تعمیق بازارهای فعلی و توسعه زیرساخت نرم‌افزاری شرکت است. تجربه گذشته تپسی نشان می‌دهد که هرگاه شرکت سرمایه کافی جذب کرده، بازار و درآمد خود را به صورت چشم‌گیری رشد داده است. متوسط رشد سالانه درآمد تپسی تا قبل از شیوع کرونا ۲۱۳درصد بود و اگرچه با شیوع کرونا در سال ۹۹ کسب و کار شرکت دچار افت شد، اما با گسترش واکسیناسیون و فروکش کردن این بیماری، شرکت از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ روند رشد خود را از سرگرفت. همچنین تجربیات جهانی نشان می‌دهد که کسب و کار تاکسی اینترنتی در عمده بازارهای جهان، به وضعیت دوقطبی در می‌آید که هم‌اکنون دو بازیگر اصلی این بازار، یعنی اسنپ و تپسی توانسته‌اند به این جایگاه برسند و سایر بازیگران از میدان به در شده‌اند. با این اوصاف، به شرط اجرای موفق برنامه‌های توسعه‌ای، اهداف مدنظر تپسی دست‌یافتنی می‌نمایند.

البته پیش‌بینی‌های شرکت با فرض افزایش سرمایه بوده است؛ افزایش سرمایه‌ای به مبلغ ۱۲۹ میلیارد تومان که به تازگی انجام شده و منابع آن در اختیار شرکت قرار گرفته است و صرف امور توسعه خواهد شد. برنامه ورود تپسی به ۱۳ شهر جدید، سرویس پرداخت اعتباری و افزایش درصد کمیسیون برخی شهرها از جمله اقدامات در این راستاست که شرکت اخیراً در کدال افشا نموده است. به گفته شرکت، این اقدامات در جهت اهداف بودجه بوده و تغییری در بودجه اعلام شده ایجاد نخواهد کرد.

درآمد ماهانه تپسی

نگاهی به روند فعالیت ماه‌های اخیر شرکت نشان می‌دهد که با گسترش واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌های کرونایی، درآمد شرکت افزایش محسوسی داشته و این رشد در سال جاری هم ادامه یافته است. نکته قابل توجه، کاهش درآمد در مهرماه است که دلیل آن مصادف شدن این ماه با چند مناسبت تقویمی و سپری شدن دو هفته نیمه تعطیل در ابتدای مهرماه و البته بروز ناآرامی‌ها و شرایط خاص اجتماعی بوده و با نزدیک شدن به شرایط عادی، درآمد شرکت در آبان ماه به روند رشد خود بازگشته است.

مجموع درآمد شرکت تا پایان آبان ماه به ۳۵۴ میلیارد تومان رسیده که فعلاً از پیش‌‌بینی درآمد ۶۸۰ میلیارد تومانی سال‌ جاری عقب مانده است. البته باید درنظر داشت که عملیات شرکت، ماهیت فصلی داشته و همواره در نیمه دوم سال، شرکت با تقاضای سفر بیشتری مواجه است. همچنین منابع افزایش سرمایه به تازگی به شرکت وارد شده است و آثار آن در رشد فروش را باید متعاقب توسعه فعالیت شرکت در ماه‌های آینده دید. با این اوصاف، جبران این عقب ماندگی در ماه‌های باقیمانده سال دور از انتظار نیست.

این موضوع درخصوص گزارش سود و زیان شرکت هم صادق است. تپسی در گزارش شش ماهه حسابرسی‌شده، ۲۵۸ میلیارد تومان درآمد و ۲۱ میلیارد تومان سود خالص (۸۴ ریال برای هر سهم) گزارش کرده است. این ارقام اگرچه رشد ۱۴۰درصدی درآمد و جهش چشمگیر بیش از ۱۵۰۰درصدی سودخالص نسبت به ۶ماهه سال گذشته را نشان می‌دهد، اما نسبت به پیش‌بینی سود ۲۵۹ ریالی امسال دچار عقب‌افتادگی است. براساس پیش‌بینی‌های اولیه، سرمایه‌گذاران انتظار رشد بیشتری از این سهم داشته‌اند که البته رونق نیمه دوم سال و افزایش سرمایه و توسعه فعالیت، می‌تواند نویدبخش آنان در تحقق بودجه باشد.

صورت مالی تپسی

هم اکنون قیمت سهم تپسی در حدود ۴۲۶ تومان و ارزش بازار آن حدود ۱۰۵۰ میلیارد تومان است که با آخرین گزارش ارزشیابی رسمی که ارزش شرکت را ۱۶۸۷ میلیارد تومان برآورد کرده بود، ۳۸درصد اختلاف دارد. در هر حال سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، تپسی را براساس پیش‌بینی بلند مدت و با خوش‌بینی نسبت به تحقق رشد سریع آن قیمت‌گذاری کرده‌اند. باید دید آیا تپسی در توسعه بازار خود موفق خواهد بود یا نه و سیر تحولات اجتماعی به نفع آن تمام می‌شود یا به ضرر آن.

مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سرمایه گذاری با سود 40% تضمین شده
محل تبلیغات شما