طبق آمار، اپل در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ توانست ۲۶٫۵ میلیون دستگاه آیفون ۱۴ پرو مکس روانهی بازار کند. هیچیک از برندهای دیگر در ۶ ماه نخست ۲۰۲۳ دستگاهی نداشتند که حجم عرضهاش تا این حد چشمگیر باشد. در همین بازهی زمانی حجم عرضهی آیفون ۱۴ پرو به ۲۱ میلیون دستگاه رسید.
در نیمهی نخست ۲۰۲۳، اپل هر چهار رتبهی برتر را ازآنِ خود کرد. آیفون ۱۴ و آیفون ۱۳ بهترتیب با فروش ۱۶٫۵ و ۱۵٫۵ میلیون دستگاه در رتبههای سوم و چهارم قرار گرفتند. تفاوت درخورتوجهی بین سهم هر گوشی از بازار بهچشم میخورد.
سال گذشته آیفون ۱۳ به پرفروشترین گوشی دنیا تبدیل شد؛ موضوعی که نشان میداد مردم به خرید گوشیهای قدرتمند پرچمدار علاقه ندارند و ترجیح میدهند سراغ دستگاهی بروند که قابلیتهای مطلوب را با قیمت ارزانتر ارائه میدهد.
در چند سال اخیر، گوشیها تغییر بزرگی تجربه نکردهاند و شرکتها در هر نسل به بهبود دوربین و استفاده از پردازنده قدرتمندتر بسنده میکنند. این رویکرد باعث شده است تا مردم مثل قبل به بهروزرسانی سالانهی گوشی علاقه نداشته باشند. عبور قیمت موبایل از مرز ۱٬۰۰۰ دلار یکی دیگر از عواملی است که از تعویض سالانهی آنها جلوگیری میکند.
امروزه، مردم برای مدتزمان طولانیتری از گوشی خود استفاده میکنند؛ اما افراد زیادی پیدا میشوند که سراغ خرید گرانترین گوشی برندهایی مثل اپل و سامسونگ بروند؛ چون بهدنبال دستیابی به بهترین قابلیتها هستند.
گلکسی A۱۴ سامسونگ پس از آیفونهای اپل در رتبهی پنجم بازار قرار گرفت. سامسونگ ۱۲٫۴ میلیون دستگاه از این گوشی را دردسترس مشتریان قرار داد. گلکسی S۲۳ اولترا، رقیب مستقیم آیفون ۱۴ پرو مکس، نیز با فروش ۹٫۶ میلیون واحدی رتبهی ششم را ازآنِ خود کرد.
باید به این نکته اشاره کنیم که هیچیک از گوشیهای چینی در ۱۰ جایگاه برتر جدول قرار نگرفتند. آمار نشان میدهد که فروش گوشیهای چینی در نیمهی نخست ۲۰۲۳ افت دورقمی درمقایسهبا سال ۲۰۲۲ تجربه کرده است.
آمار درخشان اپل در حالی ثبت میشود که قیمت آیفون در اکثر نقاط دنیا افزایش پیدا کرده است. همزمان بسیاری از افشاگران به افزایش قیمت موبایل اپل در نسل جدید نیز اشاره کردهاند. احتمالاً امسال افزایش قیمت گوشی سامسونگ و قیمت گوشی شیائومی را نیز شاهد خواهیم بود.