پتانسیل صنعت چرم برای صادرات یک میلیارد دلاری

بی توجهی به صنعت چرم و نادیده گرفتن امکان فرآوری پوست احشام و دام نظیر گاو و گوسفند، باعث شده تا ایران نتواند از صنعتی که در دنیا مزیت نسبی دارد بهره‌ای ببرد.
پتانسیل صادرات چرم در ایران

کیان آنلاین_ تسنیم نوشت: برهمین اساس باید تاکید کرد که خام فروشی به نوعی بلای جان صنعت چرم شده و سهمی در سبد صادرات غیرنفتی ایجاد نشده است. در همین خصوص دبیر انجمن صنعت چرم کشور گفت: از ۱۸ میلیون کشتار گوسفندی که سالیانه در کشور انجام می‌شود، به راحتی می‌توان ۴ میلیون دست لباس تولید کرد و ۸۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشت، ولی خام فروشی می کنیم.

جهانگیر مجیدی افزود: انجمن صنایع چرم ایران متشکل از 220 عضو از تولیدکنندگان تبریز , تهران و مشهد است، اما بیشتر کارخانه‌های تولیدی، به خاطر ناقص بودن زنجیره ارزش، مشکلات ارزی و تحریم ها، با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در ایران به لحاظ جمعیت قابل توجه دام سبک و سنگین، مزیت نسبی برای رونق و رقابت پذیری صنعت چرم وجود دارد به شرط اینکه دولت و بانک مرکزی حمایت کند.

مجیدی افزود: به گفته صنعتگران دنیا و محیط زیست، صنعت چرم، یک صنعت سبز تلقی می‌شود به این معنا، حیوانی که برای مصرف کشتار می‌شود اگر پوست آن فراوری نشود باعث آلودگی محیط زیست می‌شود.


بیشتر بخوانید: گمرک تخلف برخی صادر کنندگان پوست و چرم را افشا کرد


این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: چرا صنعت چرم را صنعت سبز تلقی می‌شود؟ زیرا در صنعت چرم، می‌توان بخش قابل توجهی از مواد اضافی که به خاطر کشتار حیوانات اعم از گاو، گوسفند، بز، شتر مرغ و شتر ایجاد می‌شود را به یک محصول زیبا و ماندگار تبدیل کرد. مجیدی گفت: صنعت چرم این وظیفه را دارد پوست حیوانات کشتار شده، که متشکل از مواد آلی و فساد پذیر است را به یک ماده ز یبا و ماندگار تبدیل کند.

وی افزود: 54 میلیون راس آمار جمیعت گوسفند ایران است که سالیانه تقریبا یک سوم آن کشتار می‌شود و ایران رتبه چهارم دنیا را از نظر جمیعت گوسنفدی دارد، همچنین 27 میلیون راس جمعیت بز در ایران است که سالیانه 8 میلیون راس آن در سال کشتار می‌شود و رتبه هفتم جهانی را داریم ضمن اینکه سالیانه حدود 2 میلیون و 500 هزار راس در کشور گاو پرورش داده می‌شود که تقریبا یک سوم آن کشتار می‌شود و در این بحش هم ایران رتبه 37 جهان را به خود اختصاص داده است.

دبیر انجمن صنعت چرم کشور گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه صنعت چرم در کشور موجود است باید شرایط نسبی را به مزیت رقابتی تبدیل کرد، اما چون زنجیره ارزش در داخل تکمیل نیست مواد اولیه ما به صورت خام یا سالامبور به کشور‌های متقاضی مثل هند، پاکستان، ترکیه، ایتالیا صادر می‌شود و با مواد اولیه ما صنعت و اشتغال آن‌ها رونق می‌گیرد و محصول نهایی را با چند برابر قیمت به ما می فروشند.

وی با اشاره به جمعیت بالقوه گاو، گوسفند و بز کشور، افزود: می‌توانیم سهم قابل توجهی در صنعت چرم داشته باشیم، اما چون زنجیره ارزش تکمیل نیست جایگاه خوبی در این صنعت نداریم. مجیدی ادامه داد: زنجیره ارزش زمانی تکمیل می‌شود که پوست به درستی استحصال و به چرم تبدیل شود و صنعتگران بتوانند چرم تولید شده را به محصول نهایی یعنی پوشاک، کیف، کفش و کمربند تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه چرم سنگین یا همان چرم گاوی تا حدودی نیاز داخل را تامین می‌کند گفت: اگر مواد اولیه (چرم سنگین) وارد شود، با توجه به ظرفیت، توانایی و نیروی انسانی مطلوبی که در کشور وجود دارد می‌توانیم چرم را به محصول نهایی تبدیل کنیم، اما به دلیل سیاست‌های غلط، این هدف تحقق پیدا نمی‌کند و به تولید ضربه وارد می‌شود.

مجیدی گفت: از چرم بزی (چرم سبک) , بیشتر برای آستری داخل کفش استفاده می‌شود و اگر کیفیت آن مناسب باشد می‌توان در تولید کفش و پوشاک هم از آن استفاده کرد؛ چون زنجیره ارزش چرم سبک گوسفندی در کشور ناقص است فقط تا مرحله اول یعنی تا چیدن پشم از روی پوس, آن هم به صورت سنتی و غیر علمی انجام می‌شود که هزینه بر هم است برای اینکه پوست‌ها فاسد نشوند آن‌ها را ترشی می‌اندازند در اصطلاح بین المللی پیکِل می‌کند تا سالم بماند تا به دست مشتریان ترکیه ایی، هندی، ایتالیای برسد تا آن‌ها تبدیل به پوشاک گران قیمت کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت:‌ گوسفندان ایرانی به دلیل داشتن دنبه، پوست آن‌ها همیشه نرم و لطیف است به همین دلیل لطیف‌ترین چرم گوسفندی دنیا از پوست استحصال شده گوسفندان ایرانی است که در دنیا بی نظیر است. وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا، از صنعت چرم به عنوان صنعت سبز یاد می‌شود گفت: سالیانه 17 تا 18 میلیون پوست از دام جداسازی می‌شود اگر پسماند آن مدیریت نشود حتما به محیط زیست آسیب می‌رساند؛ متاسفانه سازمان‌های مربوطه تکلیف خود را در زمینه دفن پمساند چرم انجام نمی‌دهند و صنعت چرم را به خاطر تولید پسماند, جریمه سنگین می‌کنند.

دبیر انجمن صنعت چرم کشور  تکمیل نشدن زنجیره ارزش را مهمترین چالش صنعت چرم برشمرد و افزود: با تکمیل زنجیره ارزش، اشتغال، صنعت و تولید هم توسعه خواهد یافت.

مجیدی همچنین دیوان سالاری و بروکراسی اداری را مشکل دیگر این صنعت نام برد و گفت: اگر به تشکل‌هایی که شناخته شده و نماینده صنعتگران و تولیدکنندگانی که میلیارد‌ها تومان سرمایه گذاری کردند اختیارات داده شود، تولید رونق می‌گیرد، زیرا کاغذ بازی اداری و زمانبر بودن صدور مجوز‌ها و معطلی در ترخیص مواد اولیه از گمرک، به صنعت و تولید لطمه می‌زند.

وی افزود: در بیشتر کشور‌های توسعه یافته، دولت 2 درصد تولید را به آموزش اختصاص می‌دهد,، زیرا معتقد است نیروی انسانی تامین کننده و تعیین کننده‌ترین فاکتور در تولید صنعتی و کیفیت آن است متاسفانه، در کشور ما برای ارتقای مهارت, درست هزینه نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی، معضل بعدی صنعت کشور را پایین بودن حجم تولید بیان کرد و گفت: اگر حجم تولید واحد‌های تولیدی کشور پایین باشد قدرت رقابت پذیری در سطح جهان را نخواهیم داشت بنابراین باید با آموزش و مهارت، حجم تولید واحد‌های تولیدی ارتقاء یابد تا قدرت رقابت پذیری و صادرات داشته باشیم.

مجیدی همچنین دیوان سالاری و بروکراسی اداری را مشکل دیگر این صنعت نام برد و گفت: اگر به تشکل‌هایی که شناخته شده و نماینده صنعتگران و تولیدکنندگانی که میلیارد‌ها تومان سرمایه گذاری کردند اختیارات داده شود، تولید رونق می‌گیرد، زیرا کاغذ بازی اداری و زمانبر بودن صدور مجوز‌ها و معطلی در ترخیص مواد اولیه از گمرک، به صنعت و تولید لطمه می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *