وضعیت لوازم خانگی ایرانی در بازار / رشد سودآوری ادامه دارد؟

صنعت لوازم‌خانگی یکی از صنایعی است که طی سال‌های پس از تحریم موفق شد با افزایش تولید، سودهای خوبی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد. اما طی سال‌جاری به دلیل مشکلات عدم‌تخصیص ارز توسط دولت ریسک‌‌‌هایی به این صنعت تحمیل شد.
گلایه از گارانتی لوازم خانگی

کیان آنلاین – دنیای اقتصاد نوشت: کاهش تحریم‌ها توسط آمریکا منجر به گسترش بازارهای صادراتی در صنعت لوازم خانگی شد. این اقدام علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، تقاضای خارجی را نیز تامین کرد و درآمد دلاری این صنعت را بهبود بخشید. علاوه بر این، حضور شرکت‌های جدید در گروه لوازم خانگی در بورس تهران، تحولات قابل توجهی را در صنعت مذکور به وجود آورد و برای شرکت‌های فعال در این حوزه فرصت‌های جدیدی را به ارمغان آورد.

شرکت‌های این صنعت موفق شدند درآمد خود را به اندازه تورم و حتی بیشتر رشد دهند. صنعت لوازم‌خانگی احتمالا طی سال‌جاری موفق خواهد شد رشد سودآوری خوبی را به ثبت برساند.


    بیشتر بخوانید:

    واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود؟


    بررسی‌‌‌ها از پیش‌بینی سود نمادهای این صنعت نشان می‌دهد که نسبت قیمت به سود آینده‌‌‌نگر برخی از سهام، پایین بوده و می‌‌‌تواند گزینه کم‌‌‌ریسکی برای پرتفوی سرمایه‌گذاران باشد.

     کارنامه لوازم‌خانگی‌‌‌ در هفت‌ماه

    نگاهی به کارنامه صنعت لوازم‌خانگی طی هفت‌ماه اخیر نشان می‌دهد که مقدار تولید در برخی از نمادهای این صنعت طی این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری را تجربه کرده است.

    یکی از دلایل اصلی کاهش تولید، کاهش قدرت خرید مردم است که با توجه به گرانی لوازم‌خانگی کاملا طبیعی است. اما برخی از شرکت‌ها رشد تولید خوبی را به ثبت رساندند.

    «لپارس» و «انتخاب» طی هفت‌ماه اخیر موفق شدند به ترتیب رشد تولید ۱۵۷درصدی و ۳۲درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کنند. با وجود این، «لبوتان» و «لخزر» با توجه به تقاضای فصلی در نیمه دوم سال موفق شدند برخی از کاستی‌‌‌های خود در تولید محصولات را در مهرماه جبران کنند، به طوری که «لبوتان» طی مهرماه رشد تولید ۶۶۳درصدی را نسبت به شهریورماه و «لخزر» رشد تولید ۸۶درصدی را نسبت به ماه گذشته تجربه کرده است. در خصوص مقدار فروش نیز شرکت‌های مذکور رشد خوبی را ثبت کرده‌‌‌اند.

    نگاهی به درآمد شرکت‌های صنعت لوازم‌خانگی نشان می‌دهد که درآمد این صنعت طی هفت‌ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۶۰درصدی را ثبت کرده، به طوری که «انتخاب» رشد ۶۶درصدی، «لبوتان» رشد ۶۵درصدی و «لپارس» رشد درآمد ۱۰۷درصدی داشته است. سطح درآمد شرکت‌های مذکور در مهرماه نسبت به میانگین سال‌جاری کاهش یافته، اما همچنان مجموع درآمد نمادهای یادشده بهتر از سایر نمادها بوده است.

    با وجود آنکه پارس‌خزر و گلدیران رشد تولید و فروش بالایی را به ثبت رساندند، نگاهی به روند رشد نرخ فروش نشان می‌دهد که احتمالا شرکت‌های مذکور با افزایش نرخ همراه نشده‌‌‌اند. طی مهرماه سال‌جاری، عمده نمادهای صنعت لوازم‌خانگی افزایش نرخ چشمگیری را نسبت به شهریورماه تجربه نکرده‌‌‌اند و تنها گلدیران موفق شده است محصول اصلی خود را نسبت به شهریورماه ۴درصد گران‌‌‌تر به فروش برساند.

    همچنین نرخ فروش بوتان، گلدیران و پارس‌خزر نسبت به مهرماه گذشته بیش از ۳۰درصد رشد کرده است.

    در مجموع، گزارش‌‌‌های ماهانه انتخاب و شرکت بوتان بهتر از سایر نمادها بوده است که می‌‌‌تواند در جو مثبت این نمادها اثرگذار باشد و بازدهی خوبی را نصیب نمادهای این صنعت کند. بنابراین انتخاب نمادهایی با P/E پایین سبب می‌شود تا ریسک پرتفوی سرمایه‌گذاران این صنعت کاهش یابد.

     انتخاب الکترونیک

    شرکت انتخاب الکترونیک، در سال‌جاری موفق شده است محصولات خود را با نرخ‌های بالای ۲۰میلیون تومان به فروش برساند، به‌طوری که در میانه سال، نرخ فروش بالای ۲۵میلیون تومان بوده است. بر این اساس، به نظر می‌‌‌رسد نرخ فروش محصولات برودتی که جزو محصولات اصلی تولیدی این شرکت است، در ادامه سال ۲۶میلیون تومان باشد که در ماه‌‌‌های اخیر تقریبا این امر محقق شده است. به‌نظر می‌رسد اگر این سناریو محقق شود، فروش شرکت تا پایان سال مالی که آذرماه است، به حدود ۱۶هزار و ۷۰۰میلیارد تومان برسد.

    احتمالا سود هر سهم در این سناریو به ۴۱۴تومان افزایش یابد که نسبت به سال مالی گذشته، رشدی معادل ۲۸درصد را به ثبت خواهد رساند. انتظار می‌‌‌رفت انتخاب الکترونیک سودسازی بالاتری را تجربه کند، اما این شرکت در سال ۱۴۰۱، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری معادل ‌هزار و ۹۰۰میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است که احتمال تکرار آن نزدیک به صفر است. بنابراین عدم‌تکرار چنین درآمدی می‌‌‌تواند جلوی رشد شدید سودآوری را بگیرد. نسبت قیمت به سود آینده‌‌‌نگر این نماد، حدود ۶.۳واحد است. در حال حاضر پایین‌‌‌ترین نسبت قیمت به سود در این صنعت به انتخاب تعلق دارد.

     پارس‌خزر

    شرکت پارس‌خزر که یکی از تولیدکنندگان اصلی محصولات غذاساز است، طی سال‌جاری به طور میانگین بیش از ۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان کالا به فروش رسانده است.

    به نظر می‌رسد در ادامه سال نیز نرخ فروش نماد پارس‌خزر در محدوده فعلی باقی بماند و تغییر به‌خصوصی نداشته باشد؛ چرا که پارس‌خزر تاکنون نیز رشد نرخ خوبی را تجربه نکرده است. بنابراین در صورتی که این سناریو محقق شود، سود هر سهم در این شرکت، به ۲۱۷تومان به ازای هر سهم می‌رسد.

    این در حالی است که سال گذشته سود هر سهم، ۱۷۵تومان بوده است. پارس‌خزر احتمالا رشد ۲۴درصدی سودآوری را در ادامه سال محقق خواهد کرد.

     گروه صنعتی بوتان

    گروه صنعتی بوتان، یکی از نمادهایی است که تاکنون با تقاضای فصلی همراه شده است و در فصول جاری نیز احتمالا با رشد تقاضا همراه خواهد شد. این شرکت شوفاژهای داخلی خود را با نرخ ۱۲ تا ۱۳میلیون تومان به فروش رسانده است. به نظر می‌رسد در صورتی که محصول شوفاژ با تقاضا همراه شود، میانگین نرخ فروش سال‌جاری حدود ۱۲میلیون تومان خواهد بود. اگر این امر محقق شود، به نظر می‌رسد سود هر سهم تحلیلی این نماد، ۱۵۴تومان شود که نسبت قیمت به سود با این سناریو ۹.۵واحد خواهد بود. گروه صنعتی بوتان با وجود نسبت قیمت به سود بالا، رشد سودآوری خوبی را تجربه می‌کند، به طوری که به نظر می‌رسد سود هر سهم این شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، ۶۵درصد افزایش یافته است. این نماد اکنون نیز یکی از ‌‌نمادهای پربازده صنعت لوازم‌خانگی به شمار می‌‌‌آید.

     چرا لوازم‌خانگی‌‌‌ها در چشم نیستند؟

    صنعت لوازم‌خانگی، جزو صنایعی بوده است که طی سال‌های جاری عمدتا به لحاظ حقیقی رشد کرده است. ممنوعیت واردات یکی از حمایت‌‌‌های مهم دولت در سال‌های پس از جهش ارزی بود. اما رشد سریع قیمت‌ها متناسب با بهای تمام‌‌‌شده سبب شده است تا قدرت خرید مردم کاهش یابد. همچنین بالاتر رفتن سن ازدواج و ترجیح مردم به تعمیر لوازم‌خانگی سبب شده است تا صنعت لوازم‌خانگی آن‌چنان که باید در چشم نباشد. بنابراین با وجود نمادهای خوبی مثل «انتخاب» و «لبوتان»، این صنعت بازدهی چندان خوبی نداشته است. البته این مقایسه در میان صنایع ریالی است و قطعا این صنعت از بسیاری از صنایع بزرگ جلوتر است. اما رشد سودآوری نمادهای این صنعت بسیار پایین‌‌‌تر از تورم و دلار است. تنها نمادهایی می‌‌‌توانند رشد کنند که سودآوری بهتر از تورم را پیش‌‌‌رو داشته باشند. اما با توجه به گزارش‌‌‌های ماهانه و فصلی و جو مثبتی که در خصوص برخی از نمادها در بازار به راه افتاده است، نمادهای «لبوتان» و «انتخاب» گزینه‌‌‌های بهتری هستند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *