کیان آنلاین – سعید شمس: آلبرت بغزیان در گفتوگو با کیان آنلاین درباره وضعیت پیش آمده در پی ممنوعیت واردات خودروی خارجی و اتفاقاتی نظیر «قرعه کشی خودرو» گفته «اینکه ایرانخودرو و سایپا برای فروش خودرو با شرایط خاص قرعهکشی میکنند، میتواند حرکت مثبتی باشد. چرا که اگر قرار بر توزیع بیبرنامه باشد، احتمال رانت و برخورداری عدهای ویژه زیاد میشد. اما مهم است که قرعهکشی با چه شیوهای برگزار شود. یعنی اگر نظارت جدی و اصولی در بین نباشد، باز هم شائبه رانت مطرح میشود. به این معنی که گروههایی با رایزنی و رابطه نابههنجار بتوانند تعدادی زیادی از گروهها را از آنِ خود کنند. پس اگر قرار بر ادامه قرعهکشی باشد، لازم است برای آن ساز و کار جدی تدارک دیده شود.
تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: پیشنهاد بهتر به وزارت صمت این است که به جای قرعهکشی واردات خودرو آزاد شود تا از این طریق شرکتهای داخلی به مردم التماس کنند بیایید و محصولات ما را خریداری کنید. در اینصورت دیگر نمیتوانند هر وقت دلشان بخواهد تولید کنند و تحویل بدهند و حتی رنگ خودرو را هم خودشان انتخاب کنند.
بغزیان گفته واردات خودرو ارتباط مسقیمی با ارز دارد. اشتباه دولت این بود که واردات را به بهانه محدودیتهای ارزی ممنوع کرد. در حالی مسائل حل نشده ارز همیشه و در همه دورهها بودند. اگر دولت واردات را آزاد کنند، دیگر تقاضاها بیپاسخ نمیمانند و مشکل بازار خودرو تا حدودی رفع میشود. با این توضیح که عدم مجوز واردات خودرو با گرانی ارز تبعات منفی عدیدهای دارد.
او افزود: «حمایت از تولید داخل» یکی از بهانههای اصلی دولت برای جلوگیری از واردات خودرو بود که نتیجهِ این حمایت غیرمنطقی که شرکتهای داخلی را بیرقیب کرده است که نتیجه آن پایین آمدن روز به روز کیفیت خودروهای تولیدی بود و جالب این است، به همان میزان که از کیفیت خودروها کاسته میشود، قیمتها افزایش پیدا میکنند که چنین روندی محصول تولید در شرایط غیررقابتی است.
بغزیان در پایان گفت: خودروهای داخلی در حالی کیفیت نازلی دارند و همچنین تنها گزینه مشتریان هستند که در دنیا، هیچ حرفی برای گفتن ندارند. البته در سیستمی که ارز روز به روز گرانتر میشود، قیمت کالاهای مصرفی به یکباره رشدی بالای ۱۰۰ درصدی را تجربه میکنند و … طبیعی است که بازار خودرو هم مملو از نشانههای ناکارآمدی باشد. تاکید میکنم، جولان خودروهای بیکیفیت داخلی، نتیجه ممنوعیت واردات است.