به گزارش کیان آنلاین به نقل از دیجایتو ، در طی هفته گذشته، شاهد دو اتفاق تاثیرگذار بر بازار خودرو کشور بودیم. نخستین اتفاق استیضاح وزیر صمت بود که سکان این وزارتخانه را از فاطمی امین گرفت. دومین اتفاق اما تصویب طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس بود. در صورتی که این طرح به تایید شورای نگهبان برسد، هر فرد می تواند یک خودرو کارکرده با سن کمتر از 5 سال را وارد کند.
تصویب طرح واردات خودروهای کارکرده، سبب شد تا صدای برخی مخالفان بلند شود. از جمله این مخالفان مصطفی میرسلیم نماینده تهران است که به دلیل حمایت دائمی از صنایع خودروسازی شناخته شده است. او که تاکنون چندین پست اجرایی در شرکت های خودروسازی داشته است، بارها با اظهارنظرهای عجیب خود حواشی گوناگونی را ایجاد کرده است. او در واکنش به تصویب طرح واردات خودروهای دست دوم، این طرح را عوام فریبی خواند و خواستار تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شد.
جالب است که همین طرح می تواند باعث تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی شود. از زمان اجرای طرح واردات خودروهای کارکرده سنگین به کشور، بسیاری از کامیون های فرسوده اسقاط شده اند. به جای این کامیون های مسن و فرسوده شاهد ورود انواع کشنده های اروپایی بوده ایم که از نظر مشخصات فنی و ایمنی، بسیار بهتر از کامیون های فرسوده هستند. این طرح با وجود ایرادات مختلف، موفق شده است تا بخشی کوچک از فشار بر ناوگان حمل و نقل فرسوده را کاهش دهد.
وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش اتوبوسرانی درون شهری و برون شهری بسیار وخیم تر است. آمارهای مختلف از فرسودگی 80 درصدی اتوبوس های پایتخت حکایت دارند. این آمار در سایر شهرهای بزرگ نیز تفاوت خاصی با تهران ندارد. شبکه اتوبوسرانی برون شهری نیز شاهد فرسودگی بیش از 70 درصد است. بنابراین به سادگی و واردات خودروهای کارکرده سنگین و جدید، می توان این ناوگان فرسوده را تا بخشی نوسازی کرد. اجرایی شدن این طرح علاوه بر کاهش قیمت های نجومی در بازار خودروهای سبک و سنگین، موجب دسترسی مشتریان ایرانی به خودروهایی خواهد شد که تا امروز از وجود آن ها محروم بوده اند.