شاهین پلاس چه زمانی به بازار عرضه می‌شود؟

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام «تولید ۳۰هزار دستگاه اطلس در سال جاری» گفت: شاهین پلاس تا دو ماه آینده عرضه می‌شود.
خودروی شاهین

کیان آنلاین – اخبار خودرو در گزارشی نوشت: محمدعلی تیموری  با اعلام این‌که شاهین پلاس با موتور ۱۶سوپاپ و گیربکس شش‌سرعته تا دوماه آینده عرضه خواهد شد، اظهار کرد: «برای شب عید ساندرو ایرانی یا کادیلا در مرحله تست نهایی قرار خواهد گرفت و از سال‌ آینده به تولید انبوه می‌رسد.»

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان این‌که امسال حداقل ۳۰هزار دستگاه اطلس تولید خواهیم کرد، گفت: «تولید انبوه این خودرو شروع شده است. همچنین شاهین اتوماتیک نیز در خط تولید است. برنامه داریم که خودروها را با بالاترین کیفیت عرضه کنیم و نمی‌خواهیم حتی با کوچک‌ترین ایراد به دست مشتری برسد. در این راستا معمولا تعدادی از خودروهای جدید پیش از عرضه به بازار به شبکه خدمات تحویل می‌شود تا ایرادات آن برطرف شود.»

وی افزود: «با وجود این‌که خودروهای جدید را بالای ۳۰۰هزار کیلومتر پیمایش می‌دهیم و در شهرهای گرمسیر و سردسیر نیز پیمایش می‌شوند، اما با این‌حال از تولیدات اولیه به مشتری تحویل نمی‌دهیم، بلکه به زنجیره خدمات پس از فروش می‌دهیم و از آن تست می‌گیریم.»

واردات خودروهای الکتریکال و تولید خودروهای هیبرید

تیموری درباره ورود گروه سایپا به خودروهای برقی گفت: «در مورد خودروهای الکتریکال دو مسیر را همزمان طی می‌کنیم؛ یکی از این مسیرها واردات است. ما جزو اولین شرکت‌هایی هستیم که خودروهای الکتریکال را به‌صورت تاکسی وارد می‌کنیم و در این راستا دو خودرو را انتخاب و مشخصات فنی آن را به شهرداری اعلام کردیم. همچنین از سال گذشته تولید خودروهای هیبرید را در دستور کار قرار دادیم که با دانشگاه نوشیروانی بابل در این زمینه قرارداد بستیم تا شاهین را هیبرید کنیم و مصرف سوخت آن را به زیر ۵ لیتر برسانیم.»

وی ادامه داد: «دومین اقدام ما این است که قصد داریم خودرو آریا را با سه موتور عرضه کنیم؛ یکی قوه محرکه N20 و موتور ۲۰۰۰ است که مصرف سوخت آن زیر ۷ لیتر خواهد بود. موتور دیگر آن ۱.۶ هیبرید است که برای یکی از کمپانی‌ها چین بوده و پایه آن میتسوبیشی است و خط تولید این موتور سال بعد در مگاموتور سایپا راه‌اندازی خواهد شد. سومین موتور نیز خودرو فول‌الکتریکال آریا است.»

مدیرعامل گروه سایپا با بیان این‌که برای فاز اول واردات ۵۰۰۰ خودرو برقی برای سایپا و ۵۰۰۰ خودرو برای ایران‌خودرو در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: «در محصولات ما آن‌چه اهمیت دارد باتری است؛ یک محصول ما تا ۶۰۰هزار کیلومتر پیمایش گارانتی باتری دارد و با هر بار شارژ ۴۰۷ کیلومتر می‌تواند تردد انجام دهد که هم شارژ سریع دارد و هم شارژ کندتر. همچنین شارژر آن را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.»

اقدامات سایپا در راستای افزایش سهم محصولات ایمن

مدیرعامل گروه سایپا با اشاره به این‌که از ۲۷میلیون خودرویی که در جاده‌ها تردد می‌کنند، حدود ۲۵میلیون دستگاه از خودروهای ایران‌خودرو و سایپا هستند، اظهار داشت: «گزارش‌ها نشان می‌دهد ۱۲میلیون خودرو سایپا در جاده‌ها تردد می‌کنند و طبیعتا هر اتفاقی بیفتد مرتبط با یکی از دو شرکت بزرگ خودروساز خواهد بود.»

وی افزود: «در پلت‌فرم SP100، سایپا ۴ ستاره یورو انکپ را پاس می‌کند. بر این اساس، خودروهای شاهین و آریا که از این پلت‌فرم استفاده می‌کنند، کاملا ایمن هستند. بر اساس آمارها، هیچ‌کس در مورد تصادفات شاهین صحبت نمی‌کند. در خودرو شاهین بسیاری از ورقه‌های بدنه توسط فولاد مبارکه تولید نمی‌شود و وارد می شود. در محصولات فعلی و آینده پلت‌فرم X200 یعنی کوییک، ساینا، اطلس و سهند نیز تمام استانداردهایی که برای ایمنی خودرو نیاز بوده، رعایت شده است. ازسوی‌دیگر، گارانتی خودروهای پرتقاضا براساس دستور رئیس‌جمهور به ۳ سال افزایش یافته است که قطعا این کار، ایمنی جاده‌ها را بالا می‌برد.»

مراجعه 90درصد دارندگان محصولات سایپا به تعمیرگاه‌های خارج از شبکه

تیموری در ادامه گفت: «همان‌طور که اشاره شد، ۱۲میلیون خودرو سایپا در جاده تردد می‌کند، ولی سالی 2میلیون خودرو هم در شبکه برای سرویس و تعمیرات پذیرش نمی‌شود. یعنی کمتر از ۱۰درصد مراجعه به شبکه‌های خدمات داریم و مابقی در تعمیرگاه‌های دیگر خودرو خود را تعمیر یا قطعات عوض می‌کنند که این ریسک بالایی برای جامعه دارد.»

وی بیان کرد: «قطعاتی که برای خودروها تعبیه می‌کنیم، از خط تولید بوده و حتما نرخ اجرت و نرخ قطعه از مغازه زیر پله بالاتر است. زیرا کیفیت آن فرق می‌کند.»

مدیرعامل گروه سایپا در ادامه با بیان این‌که برای خودرو آریا گارانتی پنج‌ساله در نظر گرفته‌ایم، افزود: «این یعنی خودرو ۵ سال تحت کنترل ماست و آن‌قدر به کیفیت قطعات آن اطمینان داریم که می‌گوییم خودرو ۵ سال می‌تواند در جاده کار کند و آن را گارانتی می‌کنیم.»

تیموری در ادامه تشریح کرد: «ما در شبکه خدمات پس از فروش ایربگ نمی‌فروشیم. این همه تصادف شده و ایربگ خودروها باز می‌شود، ولی ایربگ آن را مجددا چه کسانی تامین می‌کنند؟ این یعنی احتمالا ایربگی جایگزین نمی‌شود. زیرا ایربگ قطعه گرانی است و جز شرکت‌های خودروسازی کسی نمی‌تواند آن را تامین کند و این در حالی است که حتی یک عدد هم فروش ایربگ نداریم.»

وی همچنین درخواست کرد که نیروی انتظامی آمار تصادفات جاده‌ای خودروهای سایپا را به تفکیک نوع خودرو در سال ۱۴۰۱ مشخص کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *