کیان آنلاین – فارس در گزارشی نوشت: در این اطلاعیه آمده است: منظور از سکوی فروش غیرحضوری نان، بنگاه اقتصادی دارای مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح است که بستر مناسبت برای نمایش واحدهای تولید نان و محصولات عرضه شده توسط آنها، ثبت سفارش خرید، بستهبندی، پیگیری سفارش و تحویل نان به مشتریان را فراهم میکند.
بر اساس ماده (۳) این دستورالعمل، قیمت و وزن نان عرضه شده توسط نانواییهای یارانهای در سکوها میتواند «مطابق نرخ نامه مصوب» یا «به صورت رقابتی» باشد. در حالت اول، متناسب با حجم فروش نان، نانواییهای یارانهای (نوع ۱ و ۲) بر روی سکو، کمک هزینه نانوا، مشابه فروش حضوری پرداخت میشود.
ماده (۴) این دستورالعمل تاکید دارد که «نرخ و مقدار انواع افزودنی به نان (کنجد، سبوس، انواع سبزیجات و …) هزینه خدمات فروش غیرحضوری، هزینه بستهبندی و هزینه حمل و تحویل نان، میتواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین و باید به صورت شفاف و تفکیک شده در صورتحساب الکترونیکی فروش درج شود.
تبصره: سقف نرخ انواع افزودنیها و خدمات سکو (بسته بندی، حمل و نقل و …) با پیشنهاد اتاق اصناف شهرستان و تایید کمیسیون نظارت شهرستانها تعیین میشود.»
به موجب ماده (۵) دستورالعمل فوق «به منظور رعایت نوبت مشتریان حضوری، سکوها (سکوهای فروش غیرحضوری نان) موظفند امکان فروش غیرحضوری نان را صرفا برای نانوایانی که به سامانه نوبتدهی و اعلام نوبت (شامل نمایشگر، بلندگو، چاپگر و …) تجهیز شده و به سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان متصل شدهاند، فراهم کنند.»
بر اساس اطلاعات واصله از معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، رعایت دستورالعمل فروش اینترنتی نان از سوی تمامی واحدهای صنفی خبازی الزامی بوده و به موجب رعایت نوبتدهی مشتریان حضوری و غیرحضوری مطابق ماده (۵) دستورالعمل، زیرساخت نوبتدهی در سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان ایجاد شده است.
این اطلاعیه میافزاید: این دستورالعمل به مدت ۳ ماه به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن به صورت قطعی لازمالاجرا خواهد بود.