کیان آنلاین_ ایرنا نوشت: کرت کمبل، هماهنگکننده شورای امنیت ملی در امور هند و اقیانوسیه وزارت امور خارجه روز پنجشنبه به وقت محلی به سناتورها گفت: فکر نمیکنم کسی معتقد باشد که در شرایط کنونی فرصتی برای بازگشت به توافق برجام وجود دارد. این موضوع دیگر جای بحث ندارد.
جیمز ریش، سناتور جمهوریخواه عضو کمیته روابط خارجی سنا از کمبل سوال کرد: دولت بایدن در مورد آزاد سازی پول نقد به ایران چه فکری میکند؟ وقتی دولت، آزادسازی ۶ میلیارد دلار را شروع کرد، متعجب شدم و بدتر از آن، پس از حملات به اسرائیل، درباره ۱۰ میلیارد دلار دیگر صحبت می کنند؟
کمبل از این سیاست دولت بایدن دفاع اما تاکید کرد: «دولت هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده است.» او گفت: «نگرانیها در باره شش میلیارد دلار را درک میکنم و شما همه استدلالها را به طور کلی شنیدهاید که پول به ایران داده نشده است، همه در یک حساب موجود است. ما کاملا اطمینان داریم که اگر پولی برداشت شود، به طور خاص برای مردم ایران و برای موارد بشردوستانه استفاده شود.»
نامزد تصدی سمت قائم مقامی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت:« اکنون ما در فضایی هستیم که ایران در مقابل نقشی که ایفا میکند و مغایر با منافع ماست باید هشیار باشیم.»
بیشتر بخوانید: بریکس و شانگهای میتوانند جای برجام را بگیرند؟
کمبل مدعی شد: «ما باید پیامی هشدار دهنده به جمهوری اسلامی بفرستیم که اقدامات تحریکآمیز با واکنش سختگیرانه مواجه خواهد شد. باید آنها را از نظر دیپلماتیک و بین المللی منزوی کنیم.»
وی همچنین مدعی شد که برخی از مقامات همچنان علاقه مند به از سرگیری مذاکرات میان اسرائیل و عربستان هستند. این مذاکرات از زمان آغاز جنگ در غزه از مسیر خارج شد.
کمبل گفت: «منطقی است که در این لحظه، برخی از این گفتگوها متوقف شده و انجام آنها دشوار است.»
دولت جو بایدن به شدت عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان را دنبال کرده بود. این تلاش ها پس از آن صورت گرفت که چندین کشور عربی تحت مدیریت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به عادی سازی روابط با اسرائیل روی آوردند.
ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریمهای ظالمانه، بهعنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت.
اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ مه ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریمهای ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امورخارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرفهای عضو برجام با صدور بیانیهای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارتهای اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند.
اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریمهای یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، در نهایت در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ مه ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هستهای با اعطای فرصتهای ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده میدادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران میکنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعدههایشان عمل نکردهاند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هستهای برجام صورت گرفت.
دولت جو بایدن نیز برغم شعار انتخاباتی اش برای بازگشت به برجام ، به دلیل زیاده خواهی ها در مذاکرات و پس از آن سوار شدن بر موج ناآرامی های داخلی ایران و همسو شدن با مخالفان جمهوری اسلامی ایران و نیز جنگ های اوکراین و اسرائیل تاکنون از بازگرداندن آمریکا به این توافق بین المللی ناکام مانده است اما در توافقی میان تهران – واشنگتن همزمان با تبادل زندانیان میان دو طرف، ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به قطر منتقل شد که جمهوریخواهان و مخالفان دولتش از این اقدام بشدت عصبانی هستند.
یک پاسخ
برای اثبات اینکه برجام و موضوع انرژی هسته ای فقط یک بازی کثیف سیاسی برای دست انداختن ملتها و بازی دادن انهاست همین بس که اقای عراقچی معاون اقای ظریف افلام کرده است که هیچگاه سانتریفوژ ها را از نزدیک ندیده است.
واقعیت این است که اصلا سلاح هسته ای مطلقا وجود ندارد که ایران بخواهد به دنبال ساخت ان باشد.
اگر چنین سلاحی وجود داشت شک نکنید که ایرانیها انقدر هوش و ذکاوت دارند که بتوانند ان را بسازند.
حتی امریکا هم به دروغ ادعا می کند که هزاران عدد از این سلاح را در اختیار دارد.
امریکا با کمک این دروغ 8 دهه ملتها را ترساند و به بردگی گرفت.
روسیه در حدود 8 دهه نقش ظاهری رقیب اتمی امریکا را بر عهده داشت. و وانمود می شد که روسیه یک ابرقدرت اتمیست تا عدم استفاده از چنین سلاحی در جنگها توجیه شود و بگویند جنگ هسته ای برنده ندارد.
نمی دانم دیگر چه چیزی باید رخ دهد تا رسانه ها متوجه شوند که سلاح هسته ای یک سلاح دروغین و خیالیست که فقط در داستانهای تخیلی وجود دارد.
22 ماه از جنگ اوکراین می گذرد و روسیه هیچ دست اوردی نداشته و در حد یک کشور افریقایی ظاهر شده و در گیر جنگ فرسایشی شده و دیگر وجهه یک ابرقدرت را ندارد. مگر روسیه نمی گفت که 48 ساعته اوکراین را اشغال می کند.
اگر سلاح هسته ای واقعا وجود داشت روسیه یک عدد از ان را به کار می برد تا ترس و وحشت از روسیه را به جهانیان القا کند.
به نطر می رسد روسیه به بن بست رسیده و چه بسا ولادیمیر پوتین دست به خودکشی بزند.
شکست یا حتی اتش بس در این جنگ برای پوتین حکم پایان حیاتش را دارد.
دلیل کش امدن مذاکرات برجام هم همین است که پایان برجام یعنی افشای دروغ بودن سلاح هسته ای.
گره برجام فقط حیثیت و ابروی ابرقدرتهاست .
برجام یک بازی کثیف سیاسیست و تا ابرقدرتها نخواهند خاتمه نخواهد یافت.
برجام بر اساس یک دروغ بزرگ استوار است. این دروغ بزرگ سلاح هسته ایست.
خاتمه برجام یعنی افشای دروغ بودن سلاح هسته ای.
در صورت فاش شدن دروغ سلاح هسته ای تمامی کشورهای مدعی داشتن سلاح هسته ای دچار بحران شده و از درون فرو می پاشند.
برای همین مذاکرات برجام نباید به نتیجه برسد و باید مثل داستان دنباله دار ادامه یابد.
گره برجام حیثیت و آبروی کشورهای به ظاهر ابرقدرت است.
حتی سازمان انرژی اتمی ایران هم اعتقادی به وجود سلاح هسته ای ندارد .
لینک مستقیم مقاله دروغ بودن سلاح هسته ای که سازمان انرژی اتمی ان را منتشر کرده است:
https://www.aeoi.org.ir/portal/file/?271451/-__-%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-1397.7.17-(1).pdf