کیان آنلاین_ تسنیم نوشت: هراز چندگاهی از سوی سایتها و خبرگزاریهای افغانستانی خبری منتشر میشود که بنزین صادراتی ایران توسط طالبان برگشت داشته شد و علت آن کیفیت پایین بنزین صادراتی ایران بوده است.
بار دیگر امروز خبری منتشر شده که اداره استاندرد افغانستان در روزهای اخیر بازگرداندن تانکرهای بنزین بیکیفیت به ایران را افزایش داده است.
همچنین این سوال مطرح میشود که وقتی بنزین تولیدی در پالایشگاههای اصلی کشور، به گفته مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی بنزین با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ است، چطور بنزینی که برای صادرات تخصیص داده میشود، میتواند انقدر بیکیفیت باشد که کشوری، چون افغانستان که از نظر ممیزیهای استانداردی، از بسیاری از کشورها سختگیری کمتری دارد، مُهر بیکیفیتی روی بنزین ایران بزند؟
بیشتر بخوانید: فوری/خبر مهم مجلس درباره تغییر سهمیه و قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳
پاسخ این سوالات مشخص است، بخش دولتی ایران هیچ صادرات رسمی زمینی بنزین به افغانستان ندارد. آنچه بهعنوان بنزین ایران وارد خاک افغانستان میشود، یا در قالب قاچاق است و یا توسط بخش خصوصی به عنوان فرآوردههای هیدروکربوری صادر میشود.
قطعا روی آنچه قاچاق میشود، نظارتی نیست و میتواند قاچاقکننده، هر فرآورده بیکیفیتی را بهعنوان بنزین ایرانی به طرف خریدار بفروشد؛ و اینجا باید رسانههای افغانستانی به این موضوع بپردازند که چرا بخشی از تأمین سوخت افغانستان از طریق قاچاق تأمین میشود و چه نهادها و افرادی در این کشور در این زمینه ذینفع و فعال هستند.
اما از سوی دیگر، دهها شرکت پالایشی کوچک مقیاس و دهها شرکت تجاری در زمینه صادرات انواع فرآوردههای هیدروکربوری درحال فعالیت هستند که متأسفانه ضعف نظارت بر فعالیت این شرکتها، انتشار اخبار اینچنینی را به دنبال دارد و این شرکتها با آبروی کشور بازی میکنند که لازم است برخورد لازم از سوی دستگاههای مسئول همچون صمت و نفت با متخلفان انجام شود.