کیان آنلاین – تسنیم در گزارشی نوشت: با نزدیک شدن به بازار شب عید هنوز رونق خرید و فروش در بازار لوازم خانگی نیست و رکود چندینماهه این بازار هر روز تشدید میشود.
همین امر باعث شده است تولیدکنندگان به فروش اقساطی محصولات اقدام کنند تا از این محل ضمن فروش کالا تأمین مالی خود را نیز انجام دهند.
در این میان فروشگاههای بزرگ نیز در سطح شهر به فروش اقساطی لوازم خانگی اقدام میکنند، اما نکته جالب اینجاست سختیهای دریافت وام و تأمین نقدینگی باعث شده است مردم کالاها را بهصورت اقساطی از فروشگاههای زنجیرهای خریداری کنند و آنها را با قیمت پایینتر در سطح بازار به فروش برسانند.
در این شرایط که بازار قسطیفروشی و حتی ارزانفروشی در بازار لوازم خانگی هر روز بهطرق مختلف انجام میشود چند روزیاست تولیدکنندگان لوازم خانگی بهبهانههای مختلف فروش کالا به نمایندگیها را متوقف کردهاند.
بیشتر بخوانید:
ورود شورای رقابت به بازار لوازم خانگی + سند
کسبه معتقدند افزایش نرخ دلار عاملی شده است تا تولیدکنندگان بر طبل گرانی بکوبند و خواستار تغییرات قیمتی در انواع محصولات خود باشند البته هنوز تغییرات قیمتی در بازار لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان اعمال نشده است، اما فعلاً فروش متوقف شده است.
مشخص نیست تولیدکنندگان چهزمانی میخواهند فروش کالا را مجدداً آغاز کنند، اما نکته اینجاست بازار شب عید نیازمند کالاست و در این شرایط معلوم نیست تولیدکنندگان براساس کدام منطق بهدنبال افزایش قیمت هستند.
هماکنون بررسی بازار لوازم خانگی نشان از آن دارد که کمتر معاملهای در بازار صورت میگیرد و همه به قسطیفروشی گرایش پیدا کردهاند.
بهنظر میرسد وزارت صنعت باید به این موضوع ورود پیدا کند که در بازار راکد براساس کدام استدلال تولیدکننده میخواهد افزایش قیمت را اعمال نماید، مگر تولیدکننده منابع ارزی خود را از بازار آزاد تأمین میکند که با هر نوسان قیمتی خواستار تغییر قیمت در محصولات خود است؟!