​چینی‌ها بازار خودرو را تصاحب کردند

چین طی سال‌های اخیر توانست بازارهای اقتصادی جهان را تصاحب کند و به یکی از غول‌های خودروسازی جهان تبدیل شود.

به گزارش کیان آنلاین به نقل از اکو ایران ، طی دهه اخیر چین به یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنعت خودرو در جهان تبدیل شده است. البته این پایان صنعت چین نیست و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد.

یکی از مزایای خودروهای چینی، مقرون به صرفه بودن آن‌هاست. در واقع، خودروهای این کشور با قیمتی کمتر از میانگین خودروهای اروپایی توانسته‌اند بر بازار اقتصادی‌ها تسلط پیدا کنند. چین با توجه به توان بالای تولید و منابع فراوان در تولید باتری و خودروهای برقی، در مقایسه با رقبای خود در موقعیت بهتری قرار دارد. اکنون این کشور با قابلیت تولید مقرون به صرفه خودرو، در زمینه فناوری‌های حمل و نقل برقی و خودروهای خودران، جایگاه خود را در سطح جهانی تثبیت می‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ذکر کرده است که منابع انرژی و هزینه‌های سبد خانواده، مهم‌ترین عوامل در هر بررسی فنی یا اقتصادی اکوسیستم حمل و نقل برقی هستند.

قیمت بالای خودروهای برقی مانع اصلی برای خرید این نوع از خودروها محسوب می‌شود. بسیاری از صاحب نظران انتظار داشتند که قیمت خودرو برقی متوسط به آسانی به زیر ۳۰ هزار دلار  (در اروپا به زیر ۳۰ هزار یورو) کاهش یابد. اما پیش‎‌بینی می‌شود که به جز چین، این رقم در شرایط فعلی برای بسیاری از تولیدکنندگان غیراقتصادی باشد. قیمت‌های بالای ۳۰ دلار بدون یارانه دولتی نیز برای اکثر کشورها جذاب نیست. در واقع به همین دلیل است که بسیاری از اروپایی‌های حاضر در چین به دنبال همکاری با خودروسازان محلی چینی‌اند.

در نمودار زیر متوسط قیمت خودروهای برقی دراروپا و آمریکا در مقابل چین را بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مشاهده می‌کنید.

البته باید به این نکته توجه کرد بعد مقرون به صرفه بودن خودروهای چینی تنها در برقی‌ها خلاصه نمی‌شود و خودروسازان این کشور با رعایت این برتری نسبت به رقیبان آماده تصاحب بازارهای جهانی در همه کلاس‌‍ های خودروسازی است.

مقایسه قیمت خودروهای چینی در کارخانه و بازار ایران

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، یکی از مزیت‌هایی که خودروهای چینی را در بازارهای جهانی محبوب کرد،‌ قیمت پایین آن‌هاست و محصولات چینی با حفظ این مزیت توانست بازارهای جهانی را در دست بگیرد. اما نکته قابل توجه در این میان آن است که خودروهای اقتصادی چینی، در این حکم خودروی لوکس دارند و دیگر جزو اقتصادی‌ها حساب نمی‌شوند.

حال این پرسش مطرح می‌شود که قیمت خودروهای چینی که در بازار ایران حضور دارند، با قیمت کارخانه‌ای آن‌ها تا چه میزان تفاوت دارند؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که خودروهای چینی در بدو ورود به ایران هزینه‌هایی،‌ مانند تعرفه واردات، مونتاژ خودرو،‌ مالیات،‌ هزینه حمل و نقل و… بر‌ آن‌ها اضافه می‌شود.

خودروی تیگو ۸ پرو هیبرید E پلاس که مدیران خودرو به تازگی آن را روانه بازار کرده است،‌ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ۲۰۲۴ شرکت چری در چین محسوب می‌شود. تیگو ۸ پرو Kunpeng e+ در چین به قیمت ۱۵۳ و ۹۰۰ یوان فروخته می‌شود که معادل حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود.

گرانترین نسخه تیگو ۸ پرو پریمیوم هم در بازار چین ۱۳۰ هزار و ۹۰۰ یوان قیمت دارد که معادل یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان است.

قیمت چری Omoda ۵ (فونیکس FX) در نمایندگی‌های چینی این برند، ۱۱۴ هزار و ۹۰۰ یوان است. این رقم معادل یک میلیارد و ۴۵ میلیون وهزار تومان است.

لاماری ایما نیز یکی از پرطرفدارهای چینی در ایران است که شرکت آرین پارس موتور آن را به بازار عرضه کرد. قیمت  دانگ فنگ T۵ EVO  در چین ۱۲۱ هزار و ۹۰۰ یوان است،‌ اما این خودرو در درب کارخانه‌های ایران به قیمت یک میلیارد و ۶۷۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دیگنیتی پرستیژ یا همان دانگ‌فنگ Fengon ix۵ از سال ۲۰۲۲ فروش نداشته و آخرین قیمت این خودرو ۱۰۹ هزار و ۸۰۰ یوان بود، اما در کارخانه‌های ایران یک میلیارد و ۷۸۲ میلیون تومان قیمت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *