آیا کشتیرانی ایران ظرفیت برنامه توسعه دریامحور مدنظر حاکمیت را دارد؟

میزان واردات خودرو

کیان آنلاین – هفته گذشته رهبری سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرد. بر اساس این سیاست، «نرخ رشد اقتصادی در حوزه فعالیت‌های دریامحور (اقتصاد دریامحور) طی ده سال همواره حداقل دو برابر نرخ رشد اقتصادی کشور» شود و «سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت» افزایش پیدا کند.

چنین طرحی مستلزم توسعه کشتیرانی در ایران است. حوزه‌ای که در سال‌های اخیر بیشترین آسیب را از تحریم‌ها دیده است. چندین شرکت کشتیرانی و حتی کشتی مرتبط با ایران تحت تحریم‌ها قرار گرفته اند. نفتکش‌های ایران به دلیل تحریم نفتی کشور همواره در خطر تحریم بوده و تحریم شده‌اند، اما تحریم‌های حوزه کشتیرانی فقط محدود به خلیج فارس و حوزه نفتی هم نمانده است. شرکت کشتیرانی دریای خزر یکی از این شرکت‌های کشتیرانی مادر کشور است که به اتهام مبادلات نظامی با روسیه تحت تحریم وزارت خزانه آمریکا قرار گرفته است. طبیعی است که در چنین وضعیت تحریمی، انتظار توسعه حمل و نقل دریایی ذیل برنامه توسعه دریامحور غیر ممکن باشد.

دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی: از صنعت کشتیرانی ایران توقع نداشته باشید!

مسعود پل‌مه دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به کیان آنلاین گفته از ایران به عنوان یک کشور تحت تحریم نباید انتظار داشت که نوسازی ناوگان و خرید کشتی را مانند سایر کشور‌ها در برنامه داشته باشد و همین وضعیت تحریمی سبب شده ایران در فعالیت‌های خدمات دریایی مانند بارگیری و حمل و نقل دریایی در قیاس با رقبا، عقب بیفتد.

او می‌گوید: مهمترین مقوله کشتیرانی لجستیک است و پایه اصلی لجستیک در مبادلات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، خدمات بندری و دریایی است. در کشور که حداقل ۹۰ درصد کالا‌های اصلی از طریق دریا صادر و وارد می‌شود و به طور قطع برای اینکه توسعه اقتصادی بر پایه دریا را برای همه مولفه‌های اقتصادی و تولیدی در نظر بگیریم، باید زیرساخت‌های لازم، نرم افزار‌ها و سرمایه‌های مورد نیاز را تامین کنیم.


بیشتر بخوانید:

دلایل رکود صنعت کشتیرانی چیست؟


درباره تامین کشتی می‌گوید: ناوگانی که سرویس حمل دریایی را به تجار می‌دهد، ناوگانی است متعلق به مالکان ایرانی یا شناور‌های تحت پرچم ایران یا متعلق به ملیت ایرانی؛ با وجود مشکلات عدیده در حوزه تامین مالی به دلیل تحریم‌ها، ما توانسته‌ایم پشتوانه قابل توجهی از ناوگان دریایی را با همین مالکیت‌ها، ابتیاع کنیم.

به گفته پل‌مه با وجود اینکه زیرساخت‌های بندری وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند، بنادر ما هم به دلیل تحریم از حیث عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز و هوشمند سازی و تجهیزات به روز، مشکل دارند و این باعث شده استهلاک تجهیزات بیشتر شود و فعالیت‌های بندری در تخلیه و بارگیری را در مقابل رقبا را از دست بدهیم. با این وجود افق سرمایه‌گذاری و خدمات منابع انسانی در حوزه‌های مختلف کسب و کاری در بندر و دریا شرایط خوبی دارند.

۹۵ درصد تجهیزات کشتی از خارج تامین می‌شود

او در مورد نوسازی ناوگان کشتیرانی می‌گوید نرخ تولید ناخالص ملی تاثیری بر نوسازی ناوگان ندارد، چون بیش از ۹۵ درصد تجهیزات کشتی از خارج تامین می‌شود و وقتی ما تحت تحریم هستیم، امکان استفاده از سیستم بانکی نداریم و تامین مالی برای نوسازی هم غیر ممکن است پس نباید انتظار داشته باشیم کشتی نو تهیه کنیم.  پل‌مه می‌گوید با این حال خوشبختانه علاوه بر اینکه کشتی نو هم تهیه کردیم و در برنامه نوسازی و بازسازی مان داریم، بخشی هم از کشتی دسته دوم که قابلیت لازم برای دریانوردی مورد نظر ما را دارد خریداری کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *