تاسیس وزارت دریاداری برای اقتصاد دریامحور!

صادرات اسباب‌بازی از ایران

کیان آنلاین – لیلا فرهادی: مقامات ایران و روسیه از هدف گذاری افزایش ترانزیت کالا بین دو کشور تا 10 میلیون تن خبر داده‌اند. یکی از مسیرهای رسیدن به این هدف، دریای خزر است اما ترانزیت کالا در دریای خزر بسیار محدود است. یکی از دلایل آن تحریم ها و عدم توانایی ایران برای ساخت، نوسازی و واردات کشتی است اما عامل مهمتر، عدم وجود یک نهادبالادستی برای انسجام همه صنایع مرتبط با دریاست.

داوود تفتی مدیرعامل سابق شرکت کشتیرانی خزر در گفتگو با کیان آنلاین گفته تنها راهکار اینکه بتوانیم در خزر کشتیرانی خوب داشته باشیم این است که به صنعت ساخت کشتی روی بیاوریم و لازمه این کار، ایجاد یک نهاد بالادستی برای انسجام طرح های اقتصاد دریا محور است.

ساخت کشتی برای اقتصاد دریامحور!

او گفته: اقتصاد دریامحور تنها وابسته به لجستیک دریایی و کشتیرانی بنادر نیست. اقتصاد دریا محور خیلی فراتر از لجستیک و کشتیرانی است که حلقه نهایی این اقتصاد است. در این زنجیره، باید صنایع کشتی سازی را پیشرفت دهیم. یعنی باید صنایع تولیدی و پردازشی را وارد بنادر کنیم، اتلاف انرژی را از بین ببریم و کشاورزی را در دریا فعال کنیم.

او با بیان اینکه مزارع دریایی برای جزایر ما می‌تواند ایجاد شغل کند گفته: منابع آب شیرین کشور برای پرورش ماهی هدر می‌رود در حالی که ما 5400 کیلومتر ساحل داریم و می‌توانیم مزارع دریایی را توسعه دهیم به جای اینکه از آب شیرین استفاده کنیم

تفتی به لزوم توسعه حوزه آموزش اشاره کرده و گفت: باید نیروی متخصص رشته های وابسته به دریا تربیت کنیم. خیلی از کشورها یکی از درآمدهایشان در صادرات نیروی کار دریای است، هند و اندونزی و فیلیپین از جمله این کشورها هستند.

این مقام سابق حوزه کشتیرانی میگوید: این زنجیره، اقتصاد دریامحور است. یعنی از مناطق آزاد نه در کلام بلکه به صورت بالفعل استفاده کنیم  تا سرمایه گذار خارجی با آزادی کامل و مشوق بتوان در سواحل ما سرمایه گذاری و تولید صنعت کند.

تاسیس وزارت دریاداری

او گفته اینکه فقط بنادر و کشتیرانی و لجستیک را توسعه دهیم یعنی تنها به حلقه نهایی این اقتصاد توجه کردیم. امروز بخش دریامحور در اقتصاد کشور به صورت جزیره‌ای عمل می‌کند. همه این صنایع باید منسجم شود و لازمه آن ایجاد یک نهاد بالادستی نظیر یک وزارت دریاداری است تا تمام این ها در یک مجموعه راهبری کند. شما ببینید، امروز شیلات زیر نظر جهاد کشاورزی است، آموزش نیروی دریانوردی زیر نظر نیروی دریایی است. در حالی که همه این صنایع می‌توانند زیرمجموعه یک نهاد بالادستی دریایی باشند.

تفتی در پایان تاکید کرده ایران با این موقعیت جغرافیایی و ظرفیت دریایی باید اقتصاد دریامحور پرقدرتی داشته باشد. یک نهاد بالادستی برای تصمیم گیری در حوزه دریا باید ایجاد شود. اگر خوب مدیریت شود ما قطعا می توانیم حرف اول را در اقتصاد دریامحور بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *