کیان آنلاین – شیوا سپهری: براساس آخرین آمار سرپرست سازمان توسعه تجارت خودروهای وارداتی تا پایان آذر ماه تحویل خریداران خواهد شد. تاکنون پنج هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است. به گفته او حدود ۱۰ هزار خودرو در مرحله تولید و در مرحله بارگیری برای آمدن به ایران است. اگرچه دولت تعهد کرده بود که طی سه ماه خودروهای وارداتی را به مردم تحویل دهد، اما به تعهدات خود عمل نکرد. همین تعلیق در واردات باعث شد تا بازار خودرو نیز شرایط تعلیق را طی کند. طی ماههای گذشته قیمت خودرو با نوسانات کم مواجه بوده است. کیان آنلاین در گفتگو با امیر حسن کاکایی، کارشناس خودرو به بررسی تاثیر واردات خودرو بر قیمتها در بازار پرداخته است.
تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودروهای پرتیراژ
کاکایی با اشاره به تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودروهای پرتیراژ اظهار داشت: در یک سال گذشته قیمت خودرو (خودروهای پرتیراژ) در بازار آزاد تابعی از قیمت انتظاری در بازار دلار بوده است. الان نیز یکی از علل مهم ثابت بودن قیمت خودرو ثابت ماندن قیمت دلار است. واردات خودرو خیلی وقت است که آزاد شده، اما خودرو به کشور وارد نشده است، به این دلیل که با کمبود ارز در کشور مواجه هستیم. خودروهای وارداتی وقتی بر قیمت خودرو موثر است که منابع ارزی ما برای ورود بیش از یک میلیون خودرو به کشور کافی باشد که چنین موقعیتی نداریم؛ بنابراین در حال حاضر قیمت خودرو تابعی از قیمت دلار و درآمد ارزی کشور است.
این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا کارایی خود را در بازار خودرو از دست داده اس، افزود: وقتی تقاضای خودروهای پرتیراژ کم میشود، بازار دچار رکود میشود و وقتی تقاضا زیاد میشود، بازار رونق پیدا میکند، اما قیمتها تغییر خاصی نمیکند. به این علت که یک سری قیمت داریم که قیمت پایه است و این قیمت پایه با بازار دلار بالا و پایین میشود. مثل سکه که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین نمیشود؛ بنابراین خودروهای پرتیراژ هم با ارزش ریال بالا و پایین میشود و و واردات خودرو عملاً تاثیر خاصی بر قیمت خودرو ندارد.
مطالبی برای مطالعه بیشتر در همین زمینه
- راهنمای خرید خودرو تا 500 میلیون
- راهنمای خرید خودرو تا 400 میلیون
- راهنمای خرید پژو 206 دست دوم
- شرایط خرید خودرو از بورس کالا
- شرایط فروش اقساطی کرمان موتور
تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودروهای مونتاژ داخل
کاکایی با اشاره به تاثیر واردات خودرو بر خودروهای بین یک تا دو میلیارد تومان بیان کرد: این خودروهای مونتاژ داخل در حوزه تولید به اندازه کافی وضعیت خوبی را دارند. چند سال پیش که تحریمها به تازگی آغاز شده بود، خیلی از خودروسازهای ما با چالش رو به رو بودند. اما الان خوشبختانه تولید بر یک روالی است که فعلاً مشکل تولید خودروهای مونتاژی را نداریم. اگر قرار باشد این خودروها ارزان شود یا باید قیمت ارز پایین بیاید یا قیمت تعرفهها و عوراضی که دولت میگیرد. وقتی این اتفاقات نمیافتد، حتی اگر واردات را آزاد کنیم، قیمت خودروهای مونتاژی پایین نمیآید؛ بنابراین واردات خودرو در مرحله فعلی در قیمت خودروهای مونتاژی و پرتیراژ تاثیری ندارد.
واردت خودرو و قیمت خودروهای لوکس
وی با تشریح تاثیر واردات خودرو بر خودروهای وارداتی و گرانقیمت گفت: خودروهایی مثل لکسوس، لنکروز و… که خودروهای لوکس به حساب میآیند با واردات خودرو دچار کاهش قیمت خواهند شد. چراکه عرضه آن کم است و قیمتهای آن خیلی غیرواقعی است؛ بنابراین خودروهای خیلی گران قیمت میتوانند از واردات خودرو متاثر شوند.
او تاکید کرد: عملاً واردات خودرو سیاستی برای کاهش قیمت و بهبود توان خرید طبقه متوسط و دهکهای پایین جامعه نخواهد بود. مشکل این بخش از جامعه با افزایش درآمد درست میشود. برای اینکه بازار خودرو بهبود پیدا کند ابتدا باید قیمت گذاری دستوری برچیده شود تا خودرو از یک کالای سرمایهای به یک کالای مصرفی تبدیل شود.
مزایای آزادسازی واردات خودرو
این کارشناس خودرو با تاکید بر اینکه با آزاد شدن قیمتگذاری خودرو اتفاق خوبی میافتد، بیان کرد: اگر واردات خودرو آزاد شود، صف خرید از خودروساز داخلی برچیده میشود. چراکه بیشتر افرادی که در صف خرید هستند برای سرمایهگذاری است. این افراد وقتی ببینند که رانت در خوردو کاهش یافته است، در صف خرید حضور پیدا نخواهند کرد و جا برای مشتری واقعی باز میشود. واقعیت این است که در آن زمان رقابت بین خودروسازان افزایش خواهد یافت و کیفیت بالا میرود.
واردات خودروهای کارکرده
کاکایی با اشاره به برنامه دولت برای واردات خودروهای کارکرده گفت: اینکه خودرو به مقدار قابل توجه به کشور وارد شود، از نظر فنی و شرایط اقتصادی شدنی نیست. اگر خودروهای کارکرده به کشور وارد شود، باعث نمیشود قیمت خودروهایی مثل پژه پارس پایین بیاید، باعث میشود، پژو پارس نخریم. ضمناً واردات خودروهای کارکرده گرفتاری بزرگی هم ایجاد میکند. خودروهایی را وارد میکنیم که نیاز به لوازم یدکی خواهند داشت و در کشور موجود نیستند.