کیان آنلاین– تجارت نیوز در گزارشی نوشت: بررسی سایتهای فروش بلیت وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری نشان میدهد که تا آخرین روز شهریور هیچ اتوبوسی در مسیرهای مختلف یافت نمیشود. البته پس از این تاریخ هم بلیتی برای نمایش وجود ندارد.
بررسیهای میدانی حاکی از آن هستند که کمبود وسایل حمل و نقل عمومی ناشی از بسیج این وسایل برای سفر اربعین است. در این شرایط شهروندان ناچار به استفاده از خودروهای شخصی هستند. مسافران در صورت استفاده مشترک از این خودروها با افراد دیگر با هزینه بیش از دو برابری بلیت اتوبوس مواجه میشوند و در صورتی که بخواهند بهتنهایی از خودروی شخصی استفاده کنند باید در بیشتر مسیرها بیش از یک میلیون تومان هزینه کنند.
البته در مواردی برای استانهای جنوبی وضعیت نسبتا بهتر است و ممکن است برای نیمه دوم شهریور بتوان بلیت پیدا کرد. اما آنچه مشخص است در نیمه اول شهریور، افراد حتی اگر کار فوری داشته باشند، احتمالاً باید با پای پیاده مسافرت کنند که زودتر به مقصد خود برسند.
در مورد پروازهای داخلی نیز وضعیت بدتر است و حتی برای برخی مسیرهای پرتردد تا هفته اول مهر ماه نیز بلیتی وجود ندارد.
وسایل حمل و نقل عمومی به اربعین رفتند؛ بلیت اتوبوس نایاب شد
در حال حاضر کمبود ناوگان تمام ماجرا نیست و به نظر میرسد این بار بسیج وسایل حمل و نقل عمومی برای سفر به عراق در اربعین به کمبود و گرانی بلیت دامن زده است.
از طرف دیگر به نظر میرسد وضعیت در روزهای آخر هفته سختتر هم شود. یکی از رانندهها میگوید: «امروز چون وسط هفته است اوضاع فرق دارد. آخر هفته ماشین کمتر است و قیمتها بیشتر.».
بررسی قیمتهای تاکسیهای اینترنتی هم نشان میدهد قیمت خودروی دربست در مسیرهای بین شهری بالای یک میلیون تومان است. برای مثال قیمت سفر با اسنپ به اصفهان نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به یزد نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. البته احتمالا این قیمتها نیز متناسب با روزهای تعطیل تغییر میکند.
وضعیت نابسامان ناوگان حمل و نقل عمومی
عموما در فصل تابستان به دلیل پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در مسیرهای پرتردد، متقاضیان سفرهای هوایی با کمبود بلیت مواجه میشوند.
وضعیت اتوبوسهای بین شهری هم تعریفی ندارد و آنطور که رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری به ایسنا گفته بهدلیل کمبود اتوبوس، بهجز مقصد شهرهای زیارتی، بلیت برای سراسر ایران در مقایسه با دو سال گذشته سرویس کمتر شده است. بر این اساس تعداد ثبت سرویسهایی که به اقصینقاط کشور داشتیم، دو سال پیش حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس سالانه بوده و اکنون به ۶۵۰۰ دستگاه رسیده، به همین دلیل در تمام شهرها سرویس کمتر شده است.
در مورد قطار هم وضعیت مشابهی حاکم است، طوریکه در خرداد ماه مدیرعامل شرکت راهآهن به ایرنا گفت که واگنهای مسافری در گردش از ۱۸۰۰ به ۱۲۰۰ واگن کاهش یافته است.
همچنین بر اساس گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس به تازگی درباره وضعیت ناوگان حملونقل عمومی کشور منتشر کرده، اغلب کلانشهرها با بحران کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مواجهاند. میزان فرسودگی اتوبوسها در شهرهای کرج، اصفهان، قم و تبریز بالاتر از ۶۰ درصد است.