به گزارش کیان آنلاین، علت تعریف ضوابط و سامانه های هوشمند برای یک صنف نظم بخشیدن به فعالیت های آن صنف و افزایش بهره وری و کیفیت خدمات آن صنف است اما برخی رانندگان کامیون ترانزیت اظهار می کنند طرح الزامی شدن دریافت کارت هوشمند برای آنها به نوعی نقض قرض تبدیل شده و نه تنها بهره وری آنها را افزایش نداده بلکه به مانعی برای کار بسیاری از رانندگان ترانزیت تبدیل شده است.
یکی از رانندگان کامیون در توضیح این مشکلات می گوید: رانندگی کامیون یک مهارت است که در طول زمان به پختگی می رسد و راننده ای که کارت سلامت دریافت کرده به معنی توانمندی این فرد است. از نظر ضوابط کارت هوشمند سقف سنی برای دریافت این کارت 56 سال در نظر گرفته شده در حالی که تعداد زیادی از رانندگان ترانزیت ما سنی بیشتر از 56 سال دارند و با وجود دریافت کارت سلامت نمی توانند کارت هوشمند دریافت کنند.
وی با بیان این که در کشورهای اروپایی و ترکیه سن رانندگان ترانزیت 65 و حتی 70 سال در نظر گرفته شده است می افزاید: بهتر است سقف سن دریافت کارت هوشمند در ایران نیز افزایش یابد اما برای صدور کارت سلامت دقت و حساسیت لازم وجود داشته باشد که رانندگان با سلامت جسمی و روانی مطلوب در جاده های ترانزیتی مشغول کار باشند.
وی شرط دارا بودن مدرک تحصیلی برای دریافت کارت هوشمند را نیز موجب از چرخه خارج شدن تعداد زیادی از رانندگان مجرب کشور برشمرد و تصریح کرد: این شرط نیز ارتباطی با مهارت ها و توانمندی های لازم برای این حرفه ندارد و مشخص نیست چرا باید برای این صنف که هیچگاه درگیر مدرک گرایی نبوده، و شایستگی های حرفه ای بر اساس توانمندی و تجربه ارزیابی شده، چنین شرطی گذاشته شود.
شایان ذکر است؛ بر اساس بررسی های انجام شده توسط خبرنگار تین ضوابط رانندگی ترانزیت در کشورهای مختلف تابعی از شرایط فعالان آن صنف است و این ضوابط توسط انجمن های صنفی مستقل از دولت به تصویب می رسد این در حالیست که در ایران ضوابط مذکور توسط مراجع دولتی همچون سازمان راهداری تدوین می شود که گاه این ضوابط موجبات انتقاد فعالان آن حرفه را فراهم می آورد. / تین نیوز