راهاندازی طرح انتخاب مسیر اظهارنامههای ترانزیتی در سالن ترانزیت گمرک شهید رجایی بندرعباس (بهعنوان مهمترین گمرک اجرایی کشور) و استفاده از مدیریت ریسک برای ارزیابی کالاهای عبوری به گونهای که بر اساس تـدابیر صورتگرفته بیش از ۹۵ درصد اظهارنامهها در مسیر سبز و زرد (ریسک پایین و عدم ارزیابی) و کمتر از ۵ درصد نیز به دلیل ریسک بالای کالاهای مربوطه و نیاز به ارزیابی فیزیکی در مسیر قرمز قرار گرفتهاند.
استفاده حداکثری از امکانات و تجهیزات موجود در گمرکات و ضابطهمند کردن ارزیابیها برمبنای اسکن محموله (برای گمرکات مجهز به ایکسری کامیونی) و جلوگیری از اعمال سلیقه نیروی انسانی در فک پلمب و ارزیابی کالاها و نیز کاهش زمان انجام تشریفات رویه عبور کالا به ۵ ساعت در سال ۱۴۰۱ از دیگر اقداماتی است که از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و تسهیل عبور کالا انجام شده است.
بهرهگیری از ظرفیت کریدورهای بینالمللی و فعالسازی کریدور ITI ( اسلامآباد تهران استانبول) در حوزه ریلی و جادهای نیز در سال گذشته به سرانجام رسید که با توجه به تفاوت ریلهای ایران و پاکستان و عدم امكـان عبـور واگنهای پاکستانی از مسیر ایران، که با موافقت این سازمان و با فراهمسازی امکان عملیات انتقال کالا در گمرک زاهدان از واگنهای پاکستانی به واگنهای ایرانی و ترکیهای، این مشکل برطرف شده است.
عملیاتی کردن عبور کالا تحت «صحابت کارنه تیر» از مبدأ کشور امارات به مقصد کشور ترکیه از طریق گمرک ورودی شهید باهنر و خروجی گمرک بازرگان با هدف اجرایی شدن رویه کارنه تیر از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت کالا و نیز عملیاتی کردن عبور کالا تحت صحابت کارنه تیر از مبدأ کشور ترکیه به مقصد کشور قطر از طریق گمرک ورودی بازرگان و خروجی گمرک دیر با هدف گسترش تعاملات با کشورهای حوزه خلیج فارس و توسعه ترانزیت کالا از مسیر ایران از دیگر اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و تسریع در عبور کالا بوده است.
در همین راستا با توجه به عدم اتصال راهآهن رشت به آستارا و در راستای استفاده از ظرفیت راهآهن و فعالسازی کریدور شمال – جنوب با موافقت این سازمان و با ارائه تسهیلات انتقال کالا در ایستگاههای راهآهن آستارا و رشت، علاوه بر استفاده از ظرفیت حمل و نقـل ترکیبی، نسبت به حل مشکل در کوتاهمدت مبادرت شد.
اجرای موفق عملیات کارنه تیر الکترونیکی (بدون کاغذ) برای نخستین بار از مبـدأ کشور هند به مقصد کشور روسیه از طریق گمرک ورودی شهید رجایی به گمرک خروجی آستارا به منظور امکان استفاده از رویه حمل ترکیبی زیر پوشش کنوانسیون تیر ۱۹۷۵ که این موفقیت در گزارش خبری سازمان IRU منعکس شد و نیز افزایش ساعت کار گمرکات مرزی و ارائه خدمات در تمام روزهای سال و همچنین لغو محدودیت اقلام ترانزیتی از گمرکات پیرانشهر و ماهیرود به گونه ای که در حال حاضر امکان ترانزیت خارجی تمام کالاهای مجاز از طریق این گمرکات فراهم است؛ از دیگر اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و تسریع در عبور کالا بوده است.