کیان آنلاین– ایسنا نوشت: سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودروهای دست دوم با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرده است؛ هدف از تدوین این دستورالعمل، تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسائل نقلیه دست دوم وارداتی بر اساس الزامها و ضوابط فنی بوده است.
مسئولیت اجرا و اطلاع این دستورالعمل بر عهده ادارههای کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده هیات نظارت است.
طبق بند ۶ این دستورالعمل، وسائل نقلیه دست دوم وارداتی بایستی حداقل یکی از شروطی که مهمترین آنها در زیر آمده است را داشته باشد:
الف) دارای گواهی صحهگذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال گذشته باشد
ب) از نمانامهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ “نمانامهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی” به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/د باشد
ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای ارائه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد
ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد.
– وسایل نقلیه دست دوم وارداتی که در کشور موجود باشد و در اختیار نهادها، سازمانها، سفارتخانهها، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی دستگاههای دولتی قضایی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند.
– واردکننده باید صحت مبدأ تولید و هر یک از موارد فوق را (حسب مورد) اظهار کند.
– وسیله نقلیه دست دوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد.
– متقاضی باید درخواست رسمی خود را برای اخذ تأییدیه به سازمان ارائه کند.
– سازمان میتواند رأساً یا از طریق شرکت(های) بازرسی نسبت به بازرسی فیزیکی از وسائل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستمها و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چک لیست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست دوم وارداتی اقدام کند.
– در صورت تشخیص هیئت نظارت به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسائل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستمها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد کرد.
– وسیله نقلیه دست دوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ “دستهبندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری” باشد.
– درصورتی که وسیله نقلیه دست دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ «دستهبندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری” بوده، به نحوی که رفع آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب انجام شود.
– در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیراصلی از قبیل اقدامات عرضه شده در خدمات پس از فروش انجام شود، باید قطعات تعویضی دارای استانداردها و الزامات تعیین شده باشد.
– مشخصات فنی و علائم ردیابی سیستمهای اصلی وسیله نقلیه دست دوم وارداتی، درج شده بر روی بدنه خودرو یا پلاکهای شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.
– در صورت بروز موارد خاص و پیشبینی نشده با تشکیل هیات نظارت، تصمیمگیری خواهد شد.
گفتنی است که از جمله موارد مهمی که پیش از واردات خودروهای کارکرده تاکید شده است، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– برای واردات خودروهای کارکرده، بایستی مبلغی به عنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود؛ این مبلغ بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت است.
– برای واردات خودروی کارکرده، بایستی بیمه بدنه خودرو را نیز خریداری کنند.
– برای واردات خودرو دست دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید.
بر اساس دستورالعمل منتشر شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران، واردات خودروهای کارکرده از کسب مجوز از سازمان استاندارد و محیط زیست معاف شدهاند.
در این دستورالعمل به نام برندهای مجاز برای واردات نیز اشاره شده است که شامل برندهای بنز، بیامدبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکسواگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگیانگ میشود.
در انتهای این دستورالعمل، تعهدنامه متقاضی واردات خودرو نیز پیوست شده است.