کیان آنلاین– اسب بخار در گزارشی نوشت:با توجه به عکس های جدیدی که از خط تولید پژو ۲۰۷های جدید به دست ما رسیده است، متوجه شدیم که ایران خودرو هواکش کاپوت این خودرو را، که از جنس پلاستیک فشرده بود، حذف کرد و آن حفره بیضی مانند دیگر نقاط کاپوت، فلزی شد.
چرا هواکش کاپوت ۲۰۷ حذف شد؟
با توجه به قوانین جدید سازمان استاندارد در راستای آسیب کم تر وارده به عابر پیاده، ایران خودرو مجبور شد، هم این بخش پلاستیکی را حذف کند و هم با تغییر در قالب، به احتمال زیاد از ضخامت ورق کاپوت نیز بکاهد. به این ترتیب، تغییر رخ داده در کاپوت، به گفته خودشان، برای تطابق ۲۰۷ با استانداردهای ایران است و هیچ دلیل دیگری مانند کسری قطعه و یا خساست موجب بروز چنین تغییری نشده است.
از آن جایی که، تغییر در قالب کاپوت بسیار پرهزینه است و می تواند خرج زیادی روی دست قطعه ساز بگذارد، به احتمال زیاد دلیل اصلی چنین تغییری همان سخت گیری های سازمان استاندارد است و نمی توان از این بابت خودروساز را مقصر دانست.
هواکش کاپوت ۲۰۷ برای چیست؟
با توجه به این که، هوای ورودی برای موتور این خودرو از درون کاپوت تأمین می شود و با توجه به قرارگیری هواکش روی کاپوت در کنار محل نصب فیلتر هوای کابین، می توانیم نتیجه بگیریم که هوای عبوری از این هواکش فقط برای سیستم تهویه خودرو استفاده می شود.
به هر حال با توجه به حذف هواکش کاپوت ۲۰۷، ایران خودرو مسیری از سمت پلاستیک مشبک زیر شیشه جلو برای تأمین هوای مورد نیاز سیستم تهویه و کابین در نظر گرفته است.
حذف هواکش کابین ۲۰۷ چه تأثیری بر کیفیت هوای کابین خواهد داشت؟
از آن جایی که موقعیت هواکش قبلی برای ورود هوای نسبتاً تمیز بسیار مناسب بود و به صورت اصولی طراحی شده بود، و با توجه به طراحی جدیدی که برای هوای ورودی به کابین در نظر گرفته خواهد شد، احتمالاً کیفیت هوای درون کابین افت چشمگیری داشته باشد.
جوابیه ایران خودرو در خصوص حذف هواکش ۲۰۷
در پی انتشار تصویر محصول ۲۰۷ تولید شده مطابق با استانداردهای ۸۵ گانه در شبکههای اجتماعی، ایرانخودرو درخصوص علت جابه جایی هواکش روی درِ موتور این خودرو توضیح داد.
ایکوپرس- ایرانخودرو اعلام کرده، حذف هواکش از روی درِ موتور محصول پژو ۲۰۷ بر اساس الزامات استاندارد ۸۵ گانه، به منظور اجرای استاندارد حفاظت از عابر پیاده و حذف اجسام سخت و برآمده روی در موتور انجام شده است.
براساس این گزارش، در محصولات خانواده ۲۰۷، با اعمال استاندارد حفاظت از عابر پیاده، محل عبور هوا مانند محصول رانا به صورت شبکه ای بر روی حصیری زیر شیشه جلو در نظر گرفته شده است.
این گزارش میافزاید، هواکش روی درِ موتور یکی از مشخصات ویژه ۲۰۷ محسوب می شود که مورد علاقه مشتریان جوان این خودرو است، اما براساس استاندارد حفاظت از عابر پیاده، حذف زائده های روی سطح درِ موتور الزامی است، زیرا فرض بر این است که در برخورد سپر جلو با پای عابر پیاده، عابر باید روی سطح در موتور پرتاب شود و هر گونه زائده و برجستگی روی در موتور باعث صدمه به ناحیه سر میشود و به همین دلیل دریچه روی درِ موتور ۲۰۷ حذف شده است.
گفتنی است، ۲۰۷ با استانداردهای ۸۵ گانه، هنوز تجاریسازی و وارد بازار نشده است.