آیا دنیا از شر ارز‌ دیجیتال خلاص می‌شود؟

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال

کیان آنلاین – لیلا فرهادی: نشریه اکونومیست یک تئوری درباره قیمت رمزارز‌ها و آینده ارزهای دیجیتال مطرح کرده و نام آن را «تئوری سوسک» گذاشته است. این نشریه توضیح داده چرا قیمت بیت کوین از ابتدای سال تا پایان سال بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است. اکونومیست در توضیح تئوری سوسک خود گفته سر سوسک‌ها کارساز نیست: سوسک‌ها می‌توانند بدون سر تا یک هفته زندگی کنند. در ضربه کاری زدن به آن‌ها هم هیچ تضمینی نیست: اسکلت بیرونی انعطاف‌پذیر آن‌ها می‌تواند تا ۹۰۰ برابر وزن بدن آن‌ها خم شود. ریختن آن‌ها در توالت هم راه حل مناسبی نیست: برخی از نژاد سوسک‌ها می‌توانند بیش از نیم ساعت نفس خود را حبس کنند. سوسک‌ها یک آفت ناخواسته هستند. حضور آن‌ها هر روز بدخیم‌تر می‌شود، زیرا آن‌ها غیرقابل تخریب هستند.

این همان توصیفی که بسیاری از سرمایه‌گذاران و تنظیم کننده‌های صنعت از رمز ارز‌ها ارائه می‌کنند. مجرمان از ارز‌های دیجیتال برای پولشویی استفاده می‌کنند. تروریست‌ها از آن برای پرداخت‌هایشان استفاده می‌کنند. هکر‌ها با بیت‌کوین باج‌خواهی می‌کنند.

آینده صنعت کریپتو و رمز ارز

به نظر می‌رسد این صنعت نیز تخریب‌ناپذیر است. قیمت رمزارز‌ها در سال ۲۰۲۲ با نرخ‌های بهره بالاتر شکسته شد. سر صنعت از بین رفت: «چانگ‌پنگ ژائو» و «سام بنکمن فرید» بنیان‌گذاران بزرگ‌ترین و دومین صرافی‌های بزرگ ارز‌های دیجیتال، هر دو در انتظار صدور حکم جرایم مالی شان هستند. آن‌ها به اتهاماتی نظیر پولشویی و کلاهبرداری متهم شده اند. رگولاتور‌ها در حال سرکوب رمز ارز‌ها هستند. با این حال رمزارز نه تنها زنده مانده، بلکه بار دیگر در حال افزایش قیمت است: بیت کوین در ۱۱ دسامبر امسال به بالاترین سطح دو سال اخیر خود یعنی تقریباً ۴۵۰۰۰ دلار صعود کرد، در حالی که در ابتدای سال تنها ۱۶۶۰۰ دلار بود.

چه خبر است؟ نخست اینکه ویژگی فناناپذیری در فناوری گنجانده شده است. بیت‌کوین، تتر و سایر رمزارزها شرکت تجاری نیستند، نمی‌توانند ورشکسته یا تعطیل شوند. آن‌ها از بلاک‌چین استفاده می‌کنند که پایگاه داده‌ای از تراکنش‌ها را حفظ می‌کند. لیست‌های آن‌ها توسط یک شبکه غیرمتمرکز از رایانه‌ها تأیید می‌شود که با وعده توکن‌های جدید انگیزه حفظ این فهرست‌ها در آن‌ها بیشتر می‌شود. تنها در صورتی که توکن‌ها به صفر برسند، کل معماری رمزارز‌ها از بین می‌رود.


بیشتر بخوانید:

آیا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال خوب است؟


دلیل افزایش قیمت رمزارز‌ها

به گزارش کیان آنلاین اولین دلیل افزایش قیمت رمزارز‌ها این است که نگه داشتن رمزارز یک شرط بندی برای آینده‌ای است که در آن استفاده از فناوری گسترده خواهد شد. مردم کشور‌های مستبد در حال حاضر از بیت کوین و استیبل کوین (توکن‌های متصل به یک ارز ثابت مانند دلار) برای ذخیره پس انداز و گاهی اوقات برای پرداخت‌هایشان استفاده می‌کنند. هنرمندان و موزه‌ها در حال ایجاد یا جمع‌آوری NFT هستند. دونالد ترامپ قصد دارد کت و شلواری را تکه تکه کند و به صورت کارت‌هایی درآورده و اختیار افرادی قرار دهد که حداقل ۴۷ nft در یک تراکنش خریداری می‌کنند.

در دوران رونق، صنعت کریپتو پول زیادی جمع‌آوری کرده و دولوپر‌های باهوش زیادی را استخدام کرده است. آن‌هایی که باقی مانده‌اند در حال کار بر روی کاربرد‌های جدید این فناوری هستند، مانند شبکه‌های اجتماعی یا بازی‌هایی با هدف کسب درآمد. شاید این‌ها هرگز به طور گسترده مورد پذیرش قرار نگیرند، اما حتی یک شانس کوچک هم ارزش این تلاش‌ها را دارد.

دلیل دوم رونق بازار کریپو این است که با هر چرخه رونق و رکود، مشخص می‌شود که کریپتو حبابی مانند «تب لاله» در دهه ۱۶۳۰ یا تب Beanie Babies در دهه ۱۹۹۰ نیست. اگرچه بیت کوین یک دارایی بی‌ثبات است اما تاریخچه قیمت آن بیشتر شبیه به یک رشته کوه است تا یک قله، و به نظر می‌رسد که با سهام فناوری ارتباط نزدیکی دارد.

به نظر می‌رسد که بیت کوین خود را به عنوان یک دارایی جدی تثبیت کرده است. در ماه اوت، یک دادگاه آمریکایی حکم داد که کمیسیون بورس و اوراق بهادار، تنظیم کننده اصلی بازار‌های آمریکا، هنگام رد درخواست Grayscale، شرکت سرمایه گذاری آمریکایی، برای تبدیل تراست ۱۷ میلیارد دلاری سرمایه گذاری شده به بیت کوین، «خودسرانه و دمدمی مزاج» عمل کرده است. چنین اقدامی می‌توانست سرمایه گذاری با بیت کوین را برای مردم معمولی آسان‌تر کند. در ماه اکتبر، دادگاه حکم خود را تأیید کرد. در واقع به دادگاه دستور داد تا از این تصمیم صرف نظر کند.

با توجه به بازدهی که بیت کوین در گذشته ارائه کرده است، و همبستگی آن با سایر دارایی‌ها، نتیجه می‌تواند هجوم پول نقد به بیت کوین باشد، زیرا سرمایه‌گذاران معقول به فکر قرار دادن تخم مرغ‌های خود در سبد‌های متنوع هستند.

بسیاری از سرمایه گذاران وقتی سوسکی را دنبال می‌کنند، چندششان می‌شود. اما علیرغم معایب آنها، حشرات کاربرد‌هایی دارند. آن‌ها مواد پوسیده را به مواد مغذی تبدیل می‌کنند و آفات دیگری مانند پشه‌ها را می‌خورند. کریپتو نیز کاربرد‌های خود را دارد، مانند تنوع بخشیدن به پورتفولیو و ایمن نگه داشتن پول در رژیم‌های مستبد؛ و همانطور که نشان داده شد، کشتن آن تقریبا غیرممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *