مسکن گران می شود یا ارزان؟

قیمت مسکن و هزینه های ساخت مسکن در آینده افزایش خواهد یافت.
پیش بینی قیمت مسکن درآینده

پیش بینی قیمت مسکن و تغییرات روند قیمتی خانه در آینده موضوعی است که دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن به بررسی آن پرداخته است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن درباره آینده قیمت مسکن و در واکنش به صحبت های مخبر معاون اول رئیس جمهور راجع به بازار مسکن گفت: جناب مخبر به تازگی اظهاراتی مبنی بر این موضوع داشتند که مسکن را بنا نیست دولت بسازد، فرمایش ایشان کاملا صحیح است، خانه را نباید دولت بسازد بلکه مردم و بخش خصوصی این کار را انجام می دهند.

ولی نکته اینجاست که ایشان در گفته هایشان قسمت خصوصی را حذف کردند. قسمت خصوصی مثل همیشه فراموش شد اما قالب تولید مسکن کشور به دست بخش خصوصی انجام می شود و مجموعه انبوه سازان مورد بی مهری دولتی ها قرار گرفته است.

راه بهبود وضعیت بازار مسکن

پورحاجت در ادامه خاطرنشان کرد: ما به عنوان متولی قسمت خصوصی بازار مسکن معتقدیم اگر همگرایی و هم افزایی میان بخش خصوصی و دولت وجود داشت حتما اکنون شرایط تولید مسکن بر مداری صحیح قرار گرفته بود.

اکنون این همگرایی و هم افزایی به دست وزارت راه و شهرسازی اجرا نشده و قطار توسعه بازار مسکن که هدایتگر آن باید قسمت خصوصی باشد مورد بی توجهی قرار گرفته است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن همچنین یادآور شد:قسمت خصوصی خیلی آسان توانایی ساخت ۷۰۰، ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در ایران را دارد مشروط بر اینکه توجه و گره گشایی ویژه درباره سیستم معیوب بخش بازار مسکن و ساختمان انجام گیرد.

همچنین اگر به آمار سال های ۹۰ و ۹۱ بنگرید همین میزان مسکن به دست قسمت خصوصی ساخته شده است.

وی متذکر شد:خطاب بنده معاون رئیس جمهور است، تا امروز وزارت راه و شهرسازی موفق به استفاده بهینه از ظرفیت های قسمت خصوصی و انجمن های انبوه سازی نشده و متعاقبا این رویه به ناامیدی بخش خصوصی از رفتارهای دولت ختم شده است.

بازار مسکن و میزان مشارکت بخش خصوصی در آن

پورحاجت بیان کرد: دولت وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را داد اما تا به این لحظه اصلا ما را به بازی ساخت مسکن راه نداده است و باید نگاه هایی که دولت و وزارت راه و شهرسازی در زمینه تولید مسکن دارند، تغییر یابد.

دولت ها در سراسر جهان یا به عبارتی کشورهای توسعه یافته نقش سیاست گذار و تسهیلگر را دارند نه مداخله و پیمانکار، من معتقدم احتمالا امکان تولید یک میلیون واحد در سال وجود نداشته باشد.

ولی نباید در زمینه تولید مسکن نا امید شد. پرسش بنده این است که علت رسیدن ظرفیت تولید مسکن قسمت خصوصی چرا امروز به ۳۰۰ هزار واحد رسیده است؟

مشخصا با این آمار ۶۰ درصد تولید مسکن در ایران دچار کاهش شده است. معنی این ارقام کمبود ۵ یا ۶ میلیون واحد مسکونی در کشور است، دولت باید برای تسهیل شرایط بخش خصوصی کاری کند تا بازیگر اصلی بازار مسکن قسمت خصوصی شود و با این شرایط انتظاری بیش از این نسبت به حوزه مسکن و ساختمان نمی رود.

قیمت مسکن در آینده
قیمت مسکن در آینده

قیمت مسکن افزایش می یابد یا کاهش؟

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در پایان بحث در خصوص پیش بینی قیمت مسکن تاکید کرد: ما در آینده با افزایش نهاده های تولید در بازار مسکن رو به رو هستیم، با دلار ۴۰ هزار تومانی نمی توان انتظار داشت تولیدکنندگان نهاده های ساختمانی همچنان با نرخ دلار ۲۶ هزار تومانی یا دلار ۳۰ هزار تومانی مسکن بسازند.

به عقیده من، قیمت مسکن و هزینه های ساخت مسکن در آینده افزایش خواهد یافت. در پایان اینکه تکانه های دو ماه اخیر همچنان تاثیر خود را بر بازار مسکن نشان نداده اما حتما در ماه های آینده ظاهر خواهد شد.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *