چرا کشتی‌های تفریحی خارجی به ایران نمی‌آیند؟

کشتیرانی گردشگری در ایران

کیان آنلاین – لیلا فرهادی: عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت از دستور رئیس جمهور برای ورود شناور‌های تفریحی به کشور خبر داد و گفت: «آقای رئیسی به وزارت صمت دستور داده که مانعی برای ورود شناور‌های تفریحی به کشور ایجاد نشود.» سوال اینجاست که منظور ضرغامی از «مانع بر سر ورود شناور‌های تفریحی به کشور» چیست و کدام مانع برداشته شده اشت؟ مسعود پل‌مه دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در گفت‌وگو با کیان آنلاین گفته «پیش از این دلیل عدم ورود شناور‌های تفریحی خارجی به ایران یا عدم توسعه گردشگری دریایی، مساله موانع شرعی بوده است.»

پل‌مه گفته بعید می‌دانم در حوزه گردشگری و حمل و نقل دریایی به این زودی حرفی برای زدن داشته باشیم؛ به این دلیل که در دریا بعضی از شرایط حاکم، مغایر با اصول اعتقادی ماست، در نتیجه سرمایه گذاری با بهره وری بالا و حداکثر درآمد زایی، ممکن نیست. او گفته «گردشگری دریایی را باید دو جور تعریف کرد؛ یک شرایط موجود در تبادل مسافر بین سواحل و جزایر خود ما و دیگری گردشگری بین‌المللی و استفاده از شناور‌های بین المللی معروف به کروز.»


بیشتر بخوانید:

تشکیل ائتلاف دریایی ایران با امارات و عربستان


به گفته پل‌مه، یک کروز یک هفته تا ده روز مانند یک شناور هتلی عمل می‌کند. این هتل تلقی شدن مشخصه‌هایی دارد و اینطور نیست که فقط ملیت ایرانی مسافر آن باشد. اگر این کروز وارد آب‌های سرزمینی ایران شود چه خدمات هتلینگی در استاندارد کروز‌های بین‌المللی می‌توانیم ارائه کنیم که ایجاد انگیزه و جاذبه بکند؟

اجازه تفریحات کشتی گردشگری در ایران وجود ندارد!

دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران می‌گوید: اساسا این شناور‌ها هیچ تقاضایی برای ورود به آب‌های سرزمینی ایران ندارند. وقتی یک عده توریست برای استفاده از شناور کروز سوار آن می‌شوند، متقاضی یک سلسله تفریحاتی هستند که ما نمی‌توانیم ارائه کنیم؛ بنابراین اساسا آن مسافر تقاضایی برای اینکه از این کشتی به مقصد ایران استفاده کند ندارد، پس چرا برای ظرفیتی که بسترش را نداریم سرمایه گذاری کنیم و منابع تخصیص دهیم؟

او می‌گوید آنچه در مورد گردشگری دریایی برای ما مقدور است، به گردشگری دریایی در سواحل خودمان در فصول مختلف است که این فضا را قبلا فراهم کرده‌ایم. پل‌مه به تجربه شکست‌خورده ایران در ایجاد یک مسیر گردشگری از ایران برای مسافران جام جهانی قطر اشاره کرده و گفته «در مورد قطر، طرح موضوع استفاده از مسیر دریایی ایران به قطر برای شرکت در جام جهانی، یک پروژه ناموفق یا یک ایده خام بود. این ایده اصلا قابلیت اجرایی شدن نداشت، چون تردد‌های دریایی به شیوه‌ای که راحتی حداکثری برای افراد به وجود بیاورند، ممکن نبود، چون وقتی فرد به راحتی مسیر کوتاه ایران و قطر را می‌توانست با هواپیما طی کند هیچ دلیلی برای استفاده از کشتی نداشت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *