ودیعه مسکن هم‌نتوانست به داد مستاجران برسد/ تسهیلاتی که با کد رهگیری صوری به سودجویان رسید

وام ودیعه مسکن یکی از تسهیلاتی است که در جهت کمک به مستاجران کشور در نظر گرفته اما مسائلی از قبیل کد رهگیری صوری نشان می دهد پرداخت تسهیلات برای بهبود وضعیت نابسامان بازار مسکن نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.
download (17)

به گزارش کیان آنلاین، وام ودیعه مسکن یکی از تسهیلاتی است که در جهت کمک به مستاجران کشور در نظر گرفته و از شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن می توان به اینکه متقاضی تسهیلات اجاره خانه باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد، اجاره نامه ارائه شده باید رسمی بوده و زمان انعقاد قرارداد اجاره حداکثر تا پایان زمان ثبت نام باشد.

وام ودیعه مسکن نسبت به موقعیت جغرافیایی آن متفاوت دارد. این مقادیر برای تهران 100 میلیون تومان، مراکز استان 70 میلیون تومان و سایر شهرها 40 میلیون تومان است که اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران نیازمند ارائه کد رهگیری اجاره نامه است.

کد رهگیری شمارۀ مخصوصی است که نماینده معامله خرید، فروش، اجاره و سایر فعالیت‌هایی معاملاتی در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به حساب می‌آید و برای هر معامله یکتا است که البته در این فرآیند صدور کد رهگیری نیازمند اطلاعات فرد فروشنده و خریدار و همچنین اطلاعات ملک نظیر موقعیت مکانی و کد پستی است؛ تنها یک معامله مشابه هم زمان برای هر کد پستی امکان پذیر است و اگرچه وجود چنین شرطی شاید صدور کد رهگیری صوری را دشوار سازد.

اما وجود گزینه‌ای به نام فسخ قرارداد می‌تواند این فرآیند غیرقانونی را تسهیل کند. در حقیقت پس از صادر شدن کد رهگیری صوری و انجام فعالیت مرتبط با این کد، فسخ معامله انجام شده و کد پستی ملک از کد رهگیری جدا می‌شود. به این ترتیب امکان معامله مجدد ملک مهیا خواهد شد.

اما حالا برخی از متقاضیان تسهیلات اجاره مسکن این مقررات را هم دور می‌زنند و با پرداخت هزینه به بنگاه‌های املاک، قراردادی برای یک خانه تنظیم می‌کنند و کد رهگیری صوری می‌گیرند.

مسائلی از قبیل کد رهگیری صوری نشان می‌دهد پرداخت تسهیلات برای بهبود وضعیت نابسامان بازار مسکن نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و در شرایطی که بسیاری از مستاجران ذی صلاح دریافت تسهیلات ودیعه مسکن از اخذ این وام باز مانده‌اند اما تعدادی از این تسهیلات از طریق صدور کد رهگیری صوری به افراد غیر مستاجر رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *