به گزارش کیان آنلاین ،حتماً همه ما این صحنه را دیدهایم ،رانندهای که کنار جاده متوقف شده، گیج و نگران ایستاده در حالی که خودرواش خاموش شده و از کاپوت آن دود بلند میشود. شاید خود شما هم چنین تجربهای داشته باشید. گرم شدن بیش از حد موتور بیشتر در تابستان و هوای گرم اتفاق میافتد، با این حال ممکن است در هر فصلی رخ دهد.
گرچه راههایی برای جلوگیری از داغ کردن ماشین وجود دارد، اما هیچکس کاملاً از مشکلات سیستم خنککننده در امان نیست. در ادامه، قصد داریم شما با دلایل اینکه چرا بعضی ماشین ها زودتر از بقیه داغ می کنند، آشنا نماییم و به ارائه راهحلهای فوری بپردازیم. پس تا انتهای صفحه با ما همراه باشید.
چه چیزی باعث داغ شدن بیش از حد خودروها میشود؟
به نقل از سایت قطران موتور رخش، یکی از ترسناکترین چیزهایی که بهعنوان راننده میتوان تجربه کرد، دیدن بخار از زیر کاپوت ماشین است که مانند یک قوری در حال جوشیدن میباشد. خوشبختانه، داغ کردن بیش از حد ماشین به این معنی نیست که وقت آن رسیده که تحقیق در مورد ماشینهای جدید را شروع کنید؛ زیرا در بیشتر موارد، با دانستن اینکه چرا بعضی ماشین ها زودتر از بقیه داغ میکنند، به راهحلهای فوری نیز دست خواهید یافت. در اینجا به چند دلیل رایج داغ کردن بعضی ماشینها میپردازیم.
-
پایین بودن سطح مایع خنککننده موتور
یکی از رایجترین دلایل داغ کردن ماشین، پایین بودن سطح مایع خنککننده است. مایع خنککننده که ترکیبی از ضدیخ و آب است، گرمای موتور را جذب کرده و آن را به بخشهایی مثل رادیاتور منتقل میکند تا از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کند. وقتی این مایع در موتور جریان پیدا میکند، گرمای تولیدشده را جذب میکند. سپس وارد رادیاتور میشود تا گرما به هوایی که از میان رادیاتور عبور میکند منتقل شود
-
ترموستات معیوب
اگر ترموستات درست کار نکند و دمای اشتباه نشان دهد (مثلاً وقتی موتور بیش از حد داغ است ولی ترموستات دمای عادی نشان میدهد)، مایع خنککننده جریان پیدا نمیکند و موتور بهتدریج داغتر میشود. برای مثال، علت داغ کردن ماشین سمند میتواند مربوط به ترموستات باشد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ممکن است باعث داغ کردن خودرو، خاموش شدن و خارج شدن دود زیاد از آن شود.
-
جریان هوای ناکافی به رادیاتور
یکی از دلایل اصلی داغ کردن ماشین در ترافیک، نرسیدن جریان هوای کافی به رادیاتور میباشد. برای مثال، علت داغ شدن موتور پژو 405 یا علت زود داغ شدن موتور پراید این است که هنگامی که خودرو در حال حرکت می باشد، هوا بهصورت طبیعی از جلوی خودرو عبور کرده و به خنک شدن موتور کمک میکند. اما در ترافیک، چون خودرو حرکت نمیکند، جریان هوای خارجی وجود ندارد و موتور نمیتواند بهخوبی خنک شده و در نتیجه باعث داغ شدن ماشین میشود.
- علت داغ شدن رادیات ماشین چیست؟ فن خنککننده خودرو برای مواقعی طراحی شده که خودرو در حالت توقف است تا همچنان هوا را از رادیاتور عبور دهد. اگر فن خراب باشد یا بهدرستی کار نکند، رادیاتور نمیتواند دمای مناسب را حفظ کند و در نتیجه، موتور بیش از حد داغ میشود.
-
گرفتگی رادیاتور
با گذشت زمان، سیستم خنککننده خودرو ممکن است دچار تجمع گردوغبار، ذرات و آلودگیهایی شود که کارایی آن را کاهش میدهد. اگر رادیاتور یا شلنگها گرفته باشند، جریان مایع خنککننده محدود میشود و سیستم نمیتواند دمای موتور را بهدرستی تنظیم کند و می تواند برای مثال علت داغ کردن موتور پیکان وانت یا علت داغ شدن ماشین در سرعت بالا باشد.
- چه چیزی باعث گرفتگی سیستم خنک کننده ماشین میشود؟ کهنه شدن مایع خنککننده نیز میتواند باعث ایجاد لجن و گرفتگی در رادیاتور و دیگر بخشهای سیستم خنککننده شود. در صورت گرفتگی رادیاتور، سیستم نمیتواند بهخوبی کار کند، بهویژه در شرایط ترافیکی که خودرو مدام در حال توقف و حرکت است و در نتیجه باعث داغ کردن ماشین میشود.
- چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟ شستوشوی رادیاتور و تعویض دورهای مایع خنککننده میتواند از ایجاد رسوبات جلوگیری کند. اما اگر رادیاتور بهشدت گرفته باشد، لازم است توسط متخصص تمیز شود یا در صورت نیاز تعویض گردد تا موتور خودرو خنک و سالم باقی بماند.
-
پمپ آب معیوب
- چه چیزی باعث معیوب شدن پمپ آب میشود؟ خرابی پمپ آب معمولاً بهدلیل فرسودگی در طول زمان رخ میدهد. نشانههای پمپ آب خراب میتواند شامل نشتی مایع خنککننده، صداهای غیرعادی و البته داغ شدن موتور باشد. اگر شک دارید که پمپ آب در حال خراب شدن است، باید هرچه زودتر رسیدگی کنید تا از آسیبهای جدیتر جلوگیری شود.
- چگونه مشکل پمپ آب معیوب ماشین را برطرف کنی؟ اگر پمپ آب خراب شده باشد، باید تعویض شود. انجام بررسیهای دورهای در سرویسهای نگهداری میتواند به شناسایی مشکلات پمپ آب قبل از بروز داغی موتور کمک کند.
-
مقدار روغن موتور
روغن موتور وظیفه روانکاری و تمیز کردن قطعات متحرک موتور را دارد، که این کار باعث کاهش اصطکاک و کاهش گرمای تولیدشده میشود و در نتیجه مانع از داغ کردن ماشین نیز خواهد شد. همچنین روغن با گردش در موتور، بخشی از گرما را از آن خارج میکند.
اگر سطح روغن موتور پایین یا خود روغن بیش از حد کثیف باشد، موتور سریعتر از حالت عادی داغ کرده و حتی ممکن است قفل کند (گیرپاژ کند). قرار گرفتن طولانیمدت روغن در معرض گرما، هوا و رطوبت باعث کاهش کارایی آن میشود. بیشتر خودروها به تعویض روغن در هر 8000 تا 16000 کیلومتر (یا هر 6 ماه یکبار) نیاز دارند.
اگر ماشین بیش از حد داغ کرد چه کاری باید انجام داد؟
اینکه چرا بعضی ماشین ها زودتر از بقیه داغ می کنند را نمیتوان نادیده گرفت و برای جلوگیری از آسیب به خودرو، فوراً این اقدامات مهم را انجام دهید:
- بخاری را روشن کنید! شاید عجیب بهنظر برسد، اما روشن کردن بخاری و تنظیم آن روی حداکثر همراه با پایین دادن شیشهها کمک میکند تا مقداری از گرمای موتور به کابین منتقل شود و از دمای موتور کاسته شود.
- در اولین فرصت در محل امنی توقف کرده و خودرو را خاموش کنید.
- پس از حداقل 15 دقیقه که خودرو خاموش بود، کاپوت را باز کرده و سطح مایع خنککننده را بررسی کنید. هرگز قبل از خنک شدن خودرو کاپوت را باز نکنید، چون ممکن است بخار یا دود داغ به بیرون فوران کند و باعث سوختگی یا آسیب شود.
- اگر سطح مایع خنککننده نرمال بود و دمای موتور به حالت عادی برگشت، میتوانید دوباره رانندگی را شروع کنید. با این وجود حتماً به دمای موتور روی آمپر دقت کنید و در اولین فرصت برای بررسی دقیقتر به نمایندگی مورد نظر مراجعه کنید.
- اگر سطح مایع خنککننده پایین بود، قبل از ادامه رانندگی آن را دوباره پر کنید.
چگونه مانع از داغ کردن ماشین شویم؟
بهترین راه برای جلوگیری از داغ شدن موتور، رعایت برنامه نگهداری و سرویس منظم خودرو است. برخی مدلهای خودرو نیاز دارند که هر 48000 کیلومتر مایع خنککننده آنها تعویض (فلاش) شود، در حالیکه برخی دیگر میتوانند تا بیش از حدود 160000 کیلومتر بدون نیاز به تعویض مایع خنککننده کار کنند.
برای اطمینان، به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. تعویض منظم روغن موتور نیز کمک میکند تا موتور در بهترین حالت عملکرد باقی بماند و از داغ کردن ماشین جلوگیری شود. همچنین میتوانید از دیگر راهحلهای ارائه شده توسط قطران موتور رخش در مورد اینکه چرا بعضی ماشین ها زودتر از بقیه داغ می کنند مانع از داغ کردن ماشین خود شوید.